A csecsemőkor
4.2.2.
A
csecsemőkor
A hatodik hét után a gyermek feltételes
reflexei továbbfejlődnek, melyek mind változatosabb ingerekhez,
tapasztalatokhoz kapcsolódnak. Ennek a fejlődési szakasznak a domináns
fejlődési területe az érzékszervi – mozgásos fejlődés (Piaget), amit
szenzomotoros korszaknak hívunk. A gyermek értelme odáig terjed, amit az
érzékszerveivel és mozgása közben képes megtapasztalni. Ez a reflexsémák
gyakorlása, melyben a cselekvési sémák összekapcsolódnak ösztönszerű mozgásokkal
(eleinte egy ingerre egész testtel válaszol). Az érzékszervi-mozgásos sémák
nagyrészt ún. cirkuláris reakciókban valósulnak meg:
·
Elsődleges
cirkuláris
reakció - a saját testtel
kapcsolatos, számára kellemes mozgást ismételgeti (lábaival cél nélkül rúgkapál),
később ezek a mozgások differenciálódnak és integrálódnak.
·
Másodlagos
cirkuláris reakció - a külső tárgyakkal kapcsolatos
manipulációk tartoznak bele. A gyermek ilyenkor kiterjesztett akciókat
ismételget, melyek a környezetében érdekes változásokat eredményeznek. Látása
és a fogása koordinálódik, sémákat kombinál (ismert eljárásokat alkalmaz új
célokhoz), kialakul a szenzomotoros szakasz legjelentősebb értelmi
teljesítménye a tárgyállandóság. (Ez
azt jelenti, hogy a tárgyak akkor is léteznek, ha érzékszerveink számára nem
elérhetőek, 8. hó: a letakart csörgő nincs. 10 hó: aktívan keresi a
tárgyállandóság ismeretével 1év: ott keresi ahol eltűnt). A tárgyállandóság
másik jelentése a tárgykonstancia, mely szerint a tárgyak, dolgok a
szemléleti viszonyoktól függetlenül egyformák
·
Harmadlagos
cirkuláris reakció - a tárgyak közötti viszonyok
manipulálása. A cselekvési sémák tovább differenciálódnak, egy problémát
többféleképpen közelít meg, kialakul a logika kezdetleges alkalmazása.
A
csecsemő fejlődése
Három hónapos kor után megjelennek a
szándékos, irányított mozgások. Véletlenszerűen felfedezi saját kezét, majd
eljátszik, ismerkedik a testével. Negyedik hónaptól tárgyak után próbál nyúlni.
Távolságot még nem érez, ezért gyakran mellényúl. Még helyhez kötött, ezért
csak az a tér áll rendelkezésére, amelyben a keze mozog. A negyedik-ötödik
hónap körül az oldalára fordul, hat hónaposan önállóan képes hasra fordulni.
Ezzel kitágul számára a tér, képes lesz a környezetéből egyre többet látni, ami
a tapasztalatát bővíti. Megtanul forogni, csúszni, kúszni, majd mászni, egyre
nagyobb helyzet, és helyváltoztatásokra (lokomóció)
lesz képes. Ha felültetik, himbálja a végtagjait, előbb a felállással (8-9
hónap) próbálkozik, néhány hónap múlva a járással.
A
harmadik-negyedik hónapban bekövetkezik a látási és hallási koncentráció,
összerendeződik a látás és a mozgás. Képes követni kezének mozdulatait,
tökéletesedik a manipulációs tevékenysége,
ami azért fontos, mert a fejlődés folyamán a száj és az ajkak után a kéz a
megismerés legfontosabb szerve. Fontos állomás, amikor képes ülve manipulálni,
és a manipuláció, valamint a látás síkja metszi egymást, ami által
tökéletesedik a koordinációja. Hét hónapos korban sokrétűen tevékenykedik, és
beindul a kétkezes manipuláció, mely egyre több idejét foglalja le. A
manipuláció iránya a tenyér felől halad az ujjak hegye felé (aktív erőfogás). Nyolc-kilenc hónapos kortól a fogása
áttevődik az ujjhegyekre és kialakul a precíziós
fogás (a mutatóujj és a hüvelykujj csiptető mozdulata). Tizenegy-tizenkét
hónapos kortól a manipuláció bonyolultabbá, differenciáltabbá válik, elkezdődik
a test-séma kialakulása. Ekkor már a
manipuláció nem választható el a gondolkodás fejlődésétől, minél
változatosabban manipulál a gyermek, annál intelligensebbnek tekinthető. A
manipuláció gyakorlását gyakorló fázisnak
nevezzük. Ezt a tevékenységet ún. funkcióöröm
kíséri.
A második hónaptól a gyermek képes
különbséget tenni a hangok minősége között, emberi hangra és kellemes zenei
hangokra mosolyog. Első hangjai az „á” és az „o”, éles differenciálatlan
formái. Környezetével eleinte síráson keresztül tartja a kapcsolatot. Három
hónaposan már keresi tekintetével a hangforrást, öt hónaposan meg is találja
azt. Ebben az életkorban kapcsolatot talál a hangképzése és a hallása között,
felfedezi saját gőgicsélő
hanghatását, figyeli, szándékosan előidézi, élvezi azt. Hét-nyolc hónaposan a
hangképzésben képes az egyes hangokat differenciálni, hallás után megfelelően
utánamondani. Meg tudja az emberi hangokat különböztetni, így képessé válik a
beszéd megtanulására. Az első év végén utánozza a közvetlenül hallott hangokat,
melyek még jelentés nélküli sorok, ún. „papagájnyelv”.
Héthónapos
kortól a gyermekben differenciálódnak és egyre inkább aktiválódnak az érzelmek.
Fontos lesz az örömszerzés, amely a személyiség további fejlődésének fontos
motiváló tényezője lesz. Kb. nyolc hónapos korban kialakul a gyermekben az ún. szeparációs szorongás, mely a gyermek félelme attól, hogy szülei,
főként anyja elhagyják. A szeparációs
szorongással küzdő gyermek pánikba esik és sír, ha szülei magára hagyják, még
akkor is, ha csak a szomszéd szobába mennek át. A probléma tíz és tizennyolc
hónapos kor között a legkifejezettebb, két éves korra általában megszűnik.
Intenzitása és időtartama változó, részben a szülő-gyermek kapcsolat
minőségétől függ. A szeparációs szorongás akkor jelentkezik, amikor a
csecsemőben tudatosul, hogy a szülő különálló személy. Mivel az
emlékezőképessége még nem tökéletes, és nincs időérzéke, attól fél, hogy az
anya távozása végleges. A jelenség akkor szűnik meg, amikor a gyermek memóriája
kifejlődik, és fel tudja idézni a szülő képét, amikor az elmegy. Ilyenkor
visszaemlékszik arra, hogy már máskor is történt ilyen, és a szülő visszatért
hozzá.
_____________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.) Ismertesse
a cirkuláris reakciók tartalmát.
2.) Melyek
a csecsemőkor fejlődési sajátosságai?
3.) Mi
a manipulációs tevékenység jelentősége a csecsemő fejlődési folyamatában?
4.) Ismertesse
a szeparációs szorongás mechanizmusát.
_____________________________________________________________________