Testi-, mozgás- és idegrendszeri fejlődés
4.2.4.2. Testi-, mozgás- és
idegrendszeri fejlődés
Az
óvodás mozgásigénye és cselekvési vágya nagy, ezt a felnőttnek ki kell
elégítenie, lehetőséget kell biztosítania a gyermek számára - életkori
adottságainak megfelelően és a biztonságot maximálisan szem előtt tartva -,
változatos mozgásformák gyakorlására. Ebben az életkorban jellemzővé válik egy
nagyfokú önállósodási törekvés, a kortársi kapcsolatok kialakulása, és
ténylegesen jelentősége lesz a közösséghez tartozásnak. Ezért helyes, ha a
gyermek 3-4 éves korban megkezdi az óvodába járást. Megjelenik, és gyorsan
fejlődik a gyermek éntudata, önmagáról kialakított képe, azaz az énképe.
A gyermek átlagos növekedés- és súlygyarapodási
adatai az akceleráció következtében az utóbbi időben módosultak. Intenzív,
mindenirányú gyarapodás történik, mely az 5-6 éves korban a leglátványosabb. A
gyermek végtagjai megnyúlnak, egyre izmosabbá válnak. A váll szélesebb lesz a
medencénél, aminek következtében megszűnik a test korábbi hengeres formája.
Megváltozik a gyermek arca, az alsó és középső rész intenzív fejlődésnek indul.
A gerinc-csigolya ívei a csigolyatestekkel 3-8 éves kor között nőnek össze. A
csontok görbületei az óvodáskorban még rugalmasak, ezért feltétlenül kerülni
kell az egyoldalú, monoton, hosszan tartó izom- és izomcsoportot terhelő mozgásformákat,
statikus helyzeteket. A medence csontjai még különállóak, nem nőttek össze,
ezért kerülni kell a nagy terheléseket. Az óvodásgyermek izmai hamar
kifáradnak, ugyanakkor a dús vérellátás következtében rendkívül gyorsan
regenerálódnak, emiatt fokozott mozgásigénye és fáradékonysága nincs egymással
ellentétben.
Az óvodásgyermek intenzív idegrendszeri fejlődése következtében
gyorsan tanul, ám az ismeretek megtartásához sok ismétlésre, gyakorlásra van
szüksége. Az idegrendszer plaszticitása (alakíthatóság,
formálhatóság, rugalmasság) nagy. A feltételes idegkapcsolatok kialakítása
gyorsan, rövid idő alatt és eredményesen zajlik le. Az idegrendszeri folyamatok
közül eleinte a serkentés van túlsúlyban a gátlással szemben, ezzel
magyarázható az ilyen korú gyermekek nagy mozgásigénye. Az életszakasz közepére
a folyamatos idegrendszeri éréssel párhuzamosan a serkentés és gátlás
kiegyenlítődik, a gyermekek egyre nyugodtabbá, higgadtabbá válnak. Mozgásformái
folyamatosan gazdagodnak, egyre változatosabbak lesznek a sokféle
tevékenységnek és játéknak köszönhetően.
Az első alakváltozás, a mozgásszervek fejlődése és a
mozgásképességek alakulása egymással összefüggésben mennek végbe. Járása
biztonságosabbá válik, a futás már jól megkülönböztethető a járástól. Míg a
kiscsoportos gyermeknél ez a kettő egyáltalán nem különböztethető meg, a
nagycsoportosok már felgyorsuló egyenletes futásra képesek. Az óvodás az erős
motiváltsága következtében gyakran „futva jár”.