A beszédfejlődés
4.2.3.2.
A beszédfejlődés
A beszélni nem tudó gyermek is képes
kommunikálni környezetével (preverbális kommunikáció), de a beszéd megtanulásával
jelentősen felgyorsul a fejlődése. A nyelv elsajátítása a szenzitív periódusban (1-3 éves korban) történik. Szociális
izolációban a gyermek nem tanul meg beszélni. A kommunikáció, mint
eszközrendszer csak szocializációban, azaz emberek között, a gyermeknek szóló
célirányos verbális kommunikációban fejlődik ki.
A beszédfejlődésnek nélkülözhetetlen
előfeltételei vannak, ezek az aktív beszélő környezet, az emlékezet, az ép
látó-, halló-, és mozgató központ, a beszédmegértő képesség, a hangképző
apparátus épsége, és a gyermek utánzási vágya.
A
beszédfejlődés szakaszai
A második, harmadik hónapban megjelenik
a gőgicsélés, ami funkciójáték a hangképzéssel, és örömérzés (funkcióöröm) kíséri.
A beszédfejlődés első szakasza a szituatív beszéd, ami azt jelenti, hogy
a gyermek által használt szavak bizonyos szituációkhoz kötődnek, azaz
jelentésüket még a szituáció jellege határozza meg (helyzethez, és nem
tárgyakhoz kötött). Ebben a szakaszban általában csak a szűk család, főként az
anya érti meg gyermekét. A gyermek gyakran használ egyszótagos szavakat, és
egyszavas mondatokat, melyben a szónak több jelentése is lehet.
A
következő szakasz a kontextusos beszéd, amely logikai összefüggésekben való
beszédet jelent. A gyermek szociális kapcsolatai kiszélesednek, a környezet
magasabb igényeket támaszt a gyermek beszédével kapcsolatban, melynek fő
formája a dialógus. Két szavas mondatokat használ (alany és állítmány),
gyakran cselekvésbe ágyazva. Szeretik a verseket és a mondókákat, és játékukat
is gyakran kísérik beszéddel (Piaget
szerint ez az egocentrikus beszéd).
A
harmadik szakasz az absztrakt beszéd,
amely az akceleráció miatt már két és fél éves korban megjelenik. A gyermek
képes az elmúlt dolgokat is regisztrálni, és szavakra szavakkal válaszol. Ennek
a beszédnek a szociális kapcsolatteremtés a fő feladata. „Mi ez?” korszaknak nevezzük, amelyben a gyermek tárgyi érdeklődése
nyilvánul meg, de magas az érzelmi-szociális funkciója és gyakran nem is vár
választ a kérdéseire. A gyermeket nem szabad leszoktatni a kérdezésről, mert a
megválaszolatlan kérdések nem növelik az ismeretanyagét, és leszokik a
kérdezősködésről, ami a későbbi életszakaszokban is meghatározza a
szülő-gyermek kapcsolat minőségét. A verbális intelligencia (VQ) is erősen függ
attól, mennyire támogatja a gyermek környezete a beszédet, milyen szókinccsel,
és milyen kódrendszerrel kommunikálnak a környezet tagjai. Ez utóbbit (a nyelvi
kódot), Bernstein amerikai kutató fedezte fel, megkülönböztetve kidolgozott és korlátozott kódot. Elmélete szerint a magasabb társadalmi
osztályokban élők a nyelvi kifejezésbeli alternatívák viszonylag kiterjedt
tartományából választanak, amikor a gyermekükhöz beszélnek, ami által a gyermek
gazdag, árnyalt és jól variálható szókinccsel rendelkezik, és magasabb a
verbális intelligenciája. Ez a kód a középrétegek sajátja. A korlátozott kódot
a társadalom alsóbb rétegei használják, jóval egyszerűbb és egyhangúbb
kommunikációt gyakorolva. Sok a befejezetlen mondat, a sztereotip nyelvi
fordulat, rövid felszólítások és kérdések. Az óvodai és iskolai nevelés és
oktatás során a korlátozott kódot alkalmazó gyermekek hátrányt szenvednek
kidolgozott kódot alkalmazó társaikkal szemben.
A
kisgyermekkori gondolkodás jellemzői
A kisgyermekkori gondolkodást gyakorlati cselekvő, elemi gondolkodásnak
nevezzük, vagyis egy probléma megoldására csak gyakorlati úton, konkrét
cselekvés nyomán képes. A gondolkodás cselekvésbe ágyazódva valósul meg. Előfordul,
hogy egy-egy problémás helyzetet meglehetősen ötletesen old meg, például
szekrény alá gurult játékot valamilyen eszköz segítségével piszkál ki. Az ilyen
problémamegoldások tanulságait más, hasonló helyzetben is kamatoztatni tudja.
A gondolkodás még nem áll szoros kapcsolatban a gyermek
beszédével, de a szavak elősegítik az én és a tárgy, a cselekvés és a tér
különválását. A beszéd még fejletlen, alakilag hibás és kevés a
jelentéstartalma. Később, amikor a nyelv és a cselekvés szorosabbá válik, a
gondolkodás a „cselekvő-szemléletes” szintről a „szemléletes-ábrázoló” szintre
fejlődik.
A kisgyermek gondolkodása helyhez kötött, jellemzője a
próbálgatás, melynek segítségével lépésről lépésre oldja meg a
problémahelyzeteket. A részcselekvés tehát csak akkor jelenik meg, amikor a
gyermek az értelmes cselekvés előző részműveleteit már elvégezte. Sikeres
feladatmegoldás esetén, próbálgatással átviszi a megoldást hasonló, vagy új
körülményekre.