A mozgásfejlődése
4.2.3.1.
A mozgásfejlődése
Az életkori szakasz elejére a gyermek
már önállóan jár, de járása még nem automatikus, gyakran elveszti egyensúlyát
és elesik. Járása jellegzetes, a biztonság igénye miatt kicsit terpeszállásban,
tipegve jár, felsőtestét előredönti, karjával kormányozza magát. A lépcsőn járás
felfelé könnyebb, lefelé bizonytalanabb. Felfelé nem váltott lábakat használ,
hanem kapaszkodik és ugyanazzal a lábával lép fel mindig a következő
lépcsőfokra. Lefelé eleinte háttal, négykézláb közlekedik. Az önállóan indított
mozgás hozzásegíti az önállósodáshoz, és az individualizáció felgyorsulásához.
Elkezdődik a test-séma kialakulása,
mely egy önmagáról alkotott háromdimenziós térélmény. Létrejöttével a saját
test elkülönül a környezet egyéb tárgyaitól.
Kézmozgása ügyesedik, tevékenysége
biztonságosabbá válik. A második évtől képes üreges formákat egymásba rakni,
szétszedni. Dobozba képes ki és bepakolni. Spontán mozdulatokkal firkál,
vonalat húz. Három éves korra nagyobb gömböket, gyöngyöt képes biztonsággal
felfűzni. A tárgyakkal végzett cselekvések megtanulásában fontos a környezet
mintaadása. Az utánzás eleinte nem
tudatos, észre sem veszi, hogy bizonyos cselekvéseket átvesz a környezetéből. A
tárgyakkal, eszközökkel végzett tevékenység során biztonsággal megtanulja ezek
használatát, és fokozatosan kialakul az értelmes
viselkedés, az emlékezés, gondolkodás, beszéd alapjai, a
cselekvőszemléletes gondolkodás.
Az
én-tudat kialakulása
Az én, cselekvéseinkben lappangó, lassan
kialakuló, önmagunkról való tapasztalatok, ismeretek rendszere, a testről,
képességekről, élményekről való tudás. Kialakulásának két tényezője van:
·
a test-séma (testkép) kialakulása
·
szociális feed-back, azaz a környezetben
élők visszajelzései
A test-séma kialakulásában mozgásos és
érzékszervi élmények hatására a környezete mellett a gyermek a saját testéről
is kialakít egy ún. kognitív térképet.
Ez a beszéd kialakulása után az én-fogalom hordozójává válik. Létrejöttében
nagy szerepe van különféle érzékszerveknek, a látásnak, tapintásnak,
kinesztéziának és az egyensúlyi rendszernek.
A szociális visszajelzések jelentősek a
gyermek személyiségfejlődésében, az én-identitás kialakulásában. Az én és a
külvilág megkülönböztetése egy másik ember, egy modell közvetítésével történik.
A gyermek utánozza azokat a személyeket, akikhez magas hőfokú érzelmi kapcsolat
fűzi, elfogadja véleményüket, és önmagát olyannak kezdi el látni, olyan képet
alakít ki magáról, amit a környezete minősítő visszajelzései visszatükröznek
neki. Az énkép – a kompetenciakésztetések előjele alapján – lehet pozitív, vagy
negatív.
A
gyermek önállósága fokozódik, önállósodási törekvései minden tevékenységét
áthatják. Szobatisztává válik, szeret egyedül tevékenykedni, örül a sikereinek,
várja a felnőttek elismerését. Bárminemű korlátozását nehezen tűri. Az
életszakasz végére kialakul tudata önmagáról, mint egységes rendszerről. Ismeri
a nevét, kérésre bemutatkozik, az én személyes névmást használja saját
személyének megjelölésére. Másfél-két éves korban megtapasztalja az önálló
akarat lényegét, szembe találja magát a szociális kötelességek és tilalmak rendszerével,
ami sok frusztrációval jár együtt, emiatt néha dacos magatartást tanúsít. Ez a dac-korszak, amely az első, személy
elleni, céltudatos harag és agresszív megnyilvánulás, amelyben megpróbálja
akaratát rákényszeríteni a felnőttre.
Kialakul a nemi hovatartozás tudata, tudja a nemét,
felfedezi, fogdossa saját nemi szervét. Külső jelekből (öltözködés, hajviselet,
nemi szervek) képes megkülönböztetni a nemek közötti különbözőséget.
A
kisgyermek játéktevékenysége
A játék a testi és a pszichikus fejlődés
egyik forrása, kisgyermekkorra több fajtája kialakul, és megkülönböztethető
egymástól. Az érintett életkorban beszélhetünk funkciós, szerep, konstruáló
(gyakorló) játékról.
Funkciós játék
Kellemes érzelmekkel jár, a gyermek
működéseit fejleszti. Játék közben új élmények, felismerések, tapasztalatok
érik (mászás, lépcsőzés, ugrálás, hanggal való játék, tárgyak cipelése,
eszközök és játékállatok cipelése).
Szerepjáték
Igazán csak az óvodáskorra jellemző, de
ha a gyermek tudja a képzeletét használni, vannak emlékképei, képes személyek
és tárgyak tulajdonságait megfigyelni, szimbólumot alkotni, már itt is
fellelhető.
Konstruáló, vagy gyakorló játék
A gyermek elkezdi elsajátítani az
anyagokkal és tárgyakkal való megfelelő bánásmódot. Legegyszerűbb változata
az építő játék, amely a gyakorlójátékból fejlődik ki. A gyermek ekkor minta,
vagy saját elgondolás alapján egyszerű elemekből
(pl. építőkocka, dobozok, gyöngyök stb.) alkot, épít.
A
játéktevékenység egyéb módon is csoportosítható
Mozgásos játék
Bútorokra fel- és lemászás, homok
rakosgatása, toló- és húzogatós játékok, hintázás, forgás, egyensúlyozás.
Ügyességi játék
Ütögetős játékok, fagyöngy fűzése,
építés, egymásba rakosgatás, kirakó és csavarjátékok.
Kísérletező játék
Zár kinyitása, kulcs kivétele, játék
homokkal és vízzel, kockával építés, kavics ki- és berakása.
Szerepjáték
Főzőcske, doktorosdi, boltosdi, mentő,
rendőr.
Közös játék
Firkálás, rajzolgatás, csip-csip csóka,
bújócska, fogócska.
A kisgyermekkor kezdetén jellemző
játékformája a magányos játék.
Annyira leköti a játék, hogy nem tud és nem is akar a másik gyermekre figyelni.
Következő fejlődési szakasz a szemlélődő
játék. Már nem csak a saját tevékenysége a fontos, érdekli a társ is. Képes
abbahagyni saját játékát, hogy megfigyelje, mit csinál a másik. A párhuzamos játékban keresi a társ
közelségét, a másik gyermek mellett hasonló, vagy ugyanolyan játékkal játszik,
de nem működnek együtt. A kapcsolódó
játékban is egymás mellett játszanak, már átveszik egymástól a
játékeszközöket, utánozzák egymást, beszélnek egymáshoz, de még itt sem
működnek igazán együtt. Az együttműködő
játék a legfejlettebb forma.