A fejlődés rendellenességei, zavarai
A
fejlődés rendellenességei, zavarai
Az ebbe a kategóriába sorolható
eltérések minőségileg más, a normálistól eltérő fejlődést eredményeznek, amely
lemaradás általában több évre tehető és visszafordíthatatlan (irreverzibilis),
azaz maradandó.
Kategóriái:
- Érzékszervi
eltérések
Ide
soroljuk az érzékszervek fejlődésében vagy működésében kialakuló
hiányosságokat, és a normális fejlődéstől, működéstől eltérő sajátosságokat. Az
érzékszervi eltérések közül elsősorban a látás és hallás problémái a
legjelentősebbek, mivel ezek inadekvát működése esetén a szocializációs
folyamatok és az iskolai tanulás eredményessége jelentősen sérülhet, mint a
többi érzékszervi probléma esetében. Kiemelt feladat tehát ezen érzékszervi
eltérések mielőbbi felismerése és a lehetőségekhez mérten a megfelelő
korrekciója.
- Testi
és/vagy mozgásszervi eltérések
A
testi és/vagy mozgásszervi eltérések hátterében testi-, vagy idegrendszeri
sérülés állhat. Csoportosíthatjuk őket súlyossági fokuk szerint, keletkezésük
időpontja szerint, illetve kialakulásuk oka szerint. A leggyakoribb okok
organikus, vagy funkcionális eredetűek, lehetnek agyi sérülés-, betegség-,
baleset-, fejlődési rendellenesség-, vagy egyéb károsító tényező okozta
probléma következményei.
A
testi elváltozások lehetnek csupán esztétikai eltérések, amelyek a normális
működést nem gátolják, és lehetnek olyanok, amelyek akadályozzák, nehezebbé
teszik a működést. Az első kategóriába tartozók is okozhatnak pszichés problémákat,
attól függően, hogy az egyén hogyan képes elfogadni, feldolgozni ezt az
állapotot.
A
mozgásszervi eltéréseknél a mozgásban tapasztalható, a normálistól eltérő
specialitás, amelyek általában irreverzibilis változások. A mozgás minőségében
tér el a megszokottól.
- Értelmi
fejlődés eltérései
Az
értelmi fejlődés zavara a központi idegrendszer fejlődési károsodásának
következményeként alakul ki. Állapot meghatározó jegye az általános értelmi
képesség fejlődésének széles körű és számottevő lelassulása, ami kihat a
személyiségfejlődésre, a társadalmi alkalmazkodásra és a tanulásra. Okozhatja
genetikai átörökítés, praenatális (születés előtti), perinatális (szülés alatt,
születés közben) és posztnatális (születés utáni) agyi működést károsító
hatások, fejlődést gátló környezeti hatások.
Az értelmi eltérések osztályozásában
az egyes tudományterületek eltérő megnevezéseket alkalmaznak. A pszichiátriai
szakirodalom megkülönböztet enyhe, mérsékelt, súlyos és igen súlyos értelmi
elmaradottságot. Ez a súlyosság szerinti felosztás csupán mesterséges határokat
jelöl ki, és nem lehet kizárólagos pontossággal meghatározni. A magyar
gyógypedagógia jelenleg a tanulási akadályozottság (tanulásban akadályozottak –
enyhe értelmi fogyatékosság), és az értelmi akadályozottság (mérsékelt értelmi
fogyatékosságtól alsó határ nélkül) kifejezéseket használja. Az értelmi
fogyatékosság nem azonos a környezeti ártalmakból adódó másodlagos értelmi
elmaradottsággal, sem az elmebetegségekkel, a demenciával, valamint a pszichózis
különböző fajtáival.
Az értelmi fogyatékosság nem
betegség, hanem egy állapot,
amely visszafordíthatatlan a biológiai károsodás következtében. A fogyatékosság
megítélésében nem mindegy, hogy hogyan közelítjük meg, mihez viszonyítjuk. A
fogyatékosság mértéke a szemlélettől függően változhat, ugyanis az értelem
sérülése, az intelligencia szint csak irányadó, nem pedig merev mutató. Példa
rá az értelmi fogyatékos esetében a társas kapcsolatok és az önellátás
(együttes néven szociabilitás) szintje. Amennyiben a kibontakozásukat túlzott
kiszolgálással, védelemmel nem akadályozzuk, legalább akkora mértékben
meghatározó, és akár jelentős mértékben csökkentheti is az intellektus csökkent
teljesítőképességéből származó hátrányokat. Értelmi fogyatékosság esetén az értelemnek
csak egyes területei sérülnek, azaz a fogyatékos ember nem mindenre alkalmatlan
személy. Amennyiben toleráns, támogatásra törekvő álláspontot képviselünk, és a
segítő folyamat megtervezéséhez szükségleteiket vesszük figyelembe, akkor sokat
segíthetünk a meglévő képességeik kibontakoztatásában. Nem a hiányzó képességeik felől kell tehát megközelíteni
őket, hanem észre kell venni, milyen segítségre van szükségük abban a
környezetben, amelyben élnek, iskolába járnak, vagy dolgoznak. Mivel a meglévő
képességekből lehet kialakítani a hiányzókat, nem azt kell elsősorban felmérni,
hogy mire kellene képesnek lennie, hanem ténylegesen mire képes.
Az
értelmi fejlődés sérülésének mértéke különböző lehet: enyhe, középsúlyos és
súlyos kategóriába soroljuk őket:
·
Az
enyhe értelmi fejlődési eltérés (IQ:50-70)
Az
ép értelmű és az enyhe fokú értelmi fejlődési zavarral küzdők között sok
esetben
nehéz éles határt vonni. Az ebbe a csoportba
tartozó emberek megfelelő támogató
környezetben képesek lehetnek
önálló életvitelre. Iskolai környezetben oktathatók,
állapotuktól függően akár
integráltan is.
Az értelmi deficit miatt a magasabb
értelmi tevékenységek (például a kombinációs
képesség, analógiás gondolkodás
stb.), az érzelmi élet és ezekből fakadóan az
életvezetés is hibás lehet.
Az
enyhe értelmi fejlődési eltérés kiváltó oka a méhen belüli (intrauterin
fejlődés) élet
során, a születéskor, és a korai
gyermekkorban (méhen kívüli élet – extrauterin
fejlődés) elszenvedett ártalmak,
amelyek az értelmi fejlődés elakadását eredményezik.
·
A
középsúlyos értelmi fejlődési eltérés (IQ: 20-50)
Intellektuálisan
gyengén fejlettek, elemi képességeik (szám-, szín-, névmemóriájuk)
gyengék. Bizonyos konkrét fogalmak,
tapasztalatok elsajátítására képesek, de ezek
adekvát alkalmazása nehézségekbe
ütközik. Absztrakcióra nem képesek. Értelmi
eltérésüket gyakran kíséri mozgászavar,
illetve makro-, mikro,- és hidrokefália.
Önálló életvitelük nehezen
lehetséges, de bizonyos nagyon ideális környezetben sok
segítséggel elképzelhető.
Két csoportját különböztetjük meg,
a középsúlyos (moderate) IQ:35-50 közötti
és a
súlyos (severe) IQ:20-35 közötti kategóriákat.
·
A
súlyos értelmi fejlődési eltérés (IQ: 0-20)
Az ebbe a csoportba tartozók önálló
életvitelre nem képesek.
Általában nem tanulnak meg beszélni,
kognitív (értelmi) megnyilvánulásaik, érzelmi
életük rendkívül szegényes.
Szociális kapcsolatokra nem, vagy nagyon minimálisan
képesek.
Gyakori, hogy az értelmi eltérésüket súlyos testi deformációk kísérik.