A gondolkodás fejlődése
4.2.5.3.
A gondolkodás fejlődése
Óvodáskortól
kezdve a gyermek emberi viszonylatokban elfoglalt helye megváltoztatja a
világgal való kapcsolatát, szellemi magatartását. A jelenség iskoláskorban
válik különösen érzékelhetővé. Ráeszmél a saját törvényekkel rendelkező,
énjétől és átélésétől független tárgyi világra, melyben a törvények nem
igazodnak vágyaihoz, hanem neki kell alkalmazkodnia hozzájuk. 8-10 éves korig
ezt a világot úgy fogja fel, úgy hiszi el, amint azt látja, tapasztalja, nem
néz a jelenségek mögé. Ezt a jelenséget naív
realizmusnak hívjuk. Ebből fakad,
hogy az iskolás gyermek fokozottabb mértékben fordul a világ tárgyai felé,
szellemileg magáévá akarja tenni a környező világot, ami azonban csak a dolgok
elemző-analitikus felfogásával történhet. Ez a látásmód fokozatosan uralkodóvá
válik a gyermeki megismerésben, és kiszorítja a diffúz-globális-szinkretikus
valóságtükrözést a tudatából. A szemléletesség, képszerűség érzelmi áthatottság
helyett a tárgyak lényeges jegyeit kezdi felismerni, fontosnak tartani.
Kibontakozik az elemi fogalmak rendszere, hierarchiája, alá-fölérendeltségi
viszonya. A gyermek gondolkodása ebben az életszakaszban konkrét és képszerű
szemlélethez kapcsolódik főként az 1-2. osztályban, de ezek a tartalmak,
ismertetőjegyek már lényeges összefüggéseket is feltárnak. Ezért hívjuk konkrét
fogalmi gondolkodásnak az alsós gyermekek gondolkodását. Piaget értelmi
fejlődés elméletében ezt a konkrét műveletek szakaszának nevezi. Az értelmi
műveletek logikusabbá válnak, de logikájuk még csak konkrét tárgyi relációban
mutatható be. Ugyanakkor fogalomalkotásukra jellemző, hogy egyre több általánosat
is megismernek. Így ezek már nem a közvetlen szemléletre épülnek, hanem
különböző gondolati műveletek (analízis-szintézis-absztrakció)
termékei. A fogalomalkotásban legfontosabb szerepet játszó absztrakció magas
fejlettségi szintet ér el, amelynek alapja a lényeges és lényegtelen
megkülönböztethetősége. A kisiskolások fogalmai között – különösen az 1-2.
osztályosoknál – még sok a szubjektív színezetű, szemléletes, helyhez kötött,
egyéni élményekhez tapadó, dinamikus, funkcionális felfogást tükröző fogalom.
Az absztrakcióval nehezen boldogul, ezeket csak akkor érti meg, ha konkrét
példával kapcsoljuk össze. A fejlődés során megjelenik a gyermek
magyarázat-igénye, amikor a jelenségek okának keresése, a tudásvágy motiválja a
kérdéseit. 8-9 évesen már felismeri a szükségszerű okozati viszonylatokat, az
ok és okozati összefüggést már objektív kapcsolatnak fogja fel. Ezt az
időszakot a második „miért-korszaknak”
nevezzük. A gyermek gyakran tesz fel olyan típusú kérdéseket, hogy: „miért nem
rázza meg a villanyszerelőt az áram?”, de már bizonyos társadalmi-politikai
kérdéseket is felvethet. Mint óvodáskorban az első miért-korszakra, erre a
kérdés-korszakra is igaz, hogy ha a gyermek válasz helyett elutasítást kap,
leszokik a kérdezésről, kíváncsisága elapad, és fejlődése nem az alkotó
gondolkodás kibontakozása felé, hanem az utánzás, a tények passzív elismerése,
a bemagolás irányába tolódik.
A 6-10 éves gyerekeket általában minden érdekli, ami
a világban létezik. Érdeklődése tapasztalati jellegű („tárgyi érdeklődés” korszaka), az elvont szabályok rendszerezése
kevésbé köti le. Tanulási érdeklődése kezdetben differenciálatlan, az első két
osztályban még minden tárgyat egyaránt szívesen tanul. A tantárgyak iránti
érdeklődés fokozatosan differenciálódik, ez függ a gyerek siker- és
kudarcélményeitől, képességeitől. Az érdeklődés irányítása az erős
befolyásolhatóság miatt eleinte könnyű.
A korábbi generációknál kimondható volt, hogy a
gyermek olvasási érdeklődése már a második osztályban megjelent. Az iskoláskor
elején szívesen hallgat mesét, de 9 éves kor körül már az igazi kalandos
történeteket kedveli. Mára sajnos nagyon lecsökkent az olvasási kedv, bár az
érintett életkorban megtalálhatók lennének azok az alapok, melyek ahhoz
kellenének, hogy a gyermekkell megszerettessük az irodalmi élményeket is.
Kedvenc olvasmányok lehetnének a Verne-regények, a Robinson és más hasonló
történetek, hiszen a regények ügyes, leleményes hőseivel azonosíthatná magát az
olvasó. A lányok ebben a korban kezdhetnék el olvasni az olyan kisregényeket,
mint például a Pöttyös-, Kockás-, és Csíkos sorozat.
Ez az életkor alkalmas arra is, hogy gyakorlati
tevékenységgel foglalkozzanak. A kisebbeket könnyű motiválni gyurmázásra, míg a
nagyobbakat (9-10 évesen) könnyen be lehet vonni szerelgetésbe, barkácsolásba,
technikai feladatok megoldásába.
A gyermek érdeklődésében 9 éves kor körül fordulat
következik be, ismereteit, érdeklődési körét rendszerezni igyekszik, és egy-egy
érdeklődési kör kiemelkedik a többi közül. Ebben azok a sikerek vagy kudarcok, játszanak
szerepet, amelyek a tevékenységhez fűződnek Jó példa erre a gyűjtési szokása,
amíg óvodáskorban a gyermek gyakorlatilag mindent hazavitt, és mindent
gyűjtött, addig a kisiskoláskorú gyermeknél már leszűkül az érdeklődési kör
néhány dologra.