A figyelem, az emlékezet és a képzelet fejlődése
4.2.5.2.2. A figyelem, az emlékezet
és a képzelet fejlődése
Az
érintett életszakaszban az önkéntelen
figyelem mellett egyre növekvő szerepet játszik a szándékos figyelem, mely fokozatosan válik uralkodóvá. Fejlődéséhez
jelentős mértékben járul hozzá a tanulás, melynek alapja az ingerületi és
gátlási folyamatok egyensúlya, a koncentráció és irradiáció optimális egysége.
Az iskolás gyerek felismeri, hogy az iskolai feladatokat pontosan,
meghatározott módon kell elvégeznie, és nem csak akkor kell figyelnie, amikor
kedve van, és nem elég csak arra figyelni, ami érdekli. A kisiskolás
figyelmének koncentrációja rövid idejű, gyakori ingadozást mutat. Az
iskolaérettség feltételeként elvárható 15 percről 10 éves korára elérheti a 20
percet.
Az emlékezet fejlődése is fokozatos. A korábbi életszakaszokban
meghallgatott verseket, mondókákat nem szándékos bevésés miatt jegyzi meg, de
mégis úgy megtanulja, hogy gyakran kiigazítja a mesélőt. Ebben a folyamatban a
bevésés nem célként szerepel, hanem a tevékenység eredményeként. Az iskolai
tanulásban viszont a folyamatosan kialakuló szándékos
reproduktív emlékezet már nélkülözhetetlen. Az életszakasz kezdetén a
gyermek legkönnyebben tényeket, eseményeket, azaz konkrét dolgokat képes
megtanulni, az elvont törvények és összefüggések, valamint szabályok
megtanulása még nehéz számára. Gyakori a magolás, a szóról szóra történő
elsajátítás, aminek oka lehet a szegényes szókincs, a lényeges dolgok
kiemelésére való képtelenség, illetve a tananyag megértésének hiánya. Emiatt
fontos már ebben az életszakaszban megalapozni az egyéni tanulás helyes
módszereit.
A kisiskolás gyermek emlékezetét nagymértékben
meghatározzák szükségletei, érdekei, vagyis azokra a jelenségekre, tárgyakra
jobban emlékszik, amelyek ezekkel vannak összefüggésben. A gyermek emlékezetére
szemléletesség, konkrétság, realizmus jellemző, elsősorban tárgyi dolgokra,
szemléletes jelenségekre, konkrét tartalmú szavakra emlékszik. Később
fokozatosan halad az elvont tartalmak irányába.
A kisiskolás gyermeknél is jelentős szerepe van az
emlékezetben az érzelmeknek, ezzel magyarázható a nagyfokú szubjektivitás, az
elbeszélések megbízhatatlansága. 3-4. osztályban azonban megjelenik az
ellentétes tendencia, a túlzott tárgyilagosságra való hajlam és erőfeszítés. A
realizmus kibontakozása a képzelet fejlődésében is érvényesül. Ebben az
életkorban főként a reproduktív képzelet fejlődik. Ez a tanulás fontos
feltétele, hiszen a tanulónak egyre több dolgot kell elképzelnie, amit az órán
csak részben, vagy egyáltalán nem lehetett szemléltetni. A kisiskolások képzelete fegyelmezettebb és
reálisabb, mint az óvodásoké, de a képzeletfejlődés tipikus átmeneti formái még
előfordulnak iskoláskorban. Az elsős gyermeknél például gyakori az óvodáskorra
jellemző fantáziahazugságok maradványa, és változatos, szokatlan, újszerű
kombinációk gazdagsága jellemzi a képzeletet. Ezek nem reálisak, a gyermek
általában kritika nélkül alkalmazza tapasztalatait. Fantáziája csapong, az így
létrehozott kapcsolatok labilisak, könnyen felbomlanak, és újak keletkeznek.
9-10. éves korban a képzelet egyre jobban igazodik a valósághoz. Az utánzó
cselekvések mellett egyre nagyobb szerepet kap az önálló cselekvés alapján
történő alkotás vágya, melyben a gyermek képzelete segítségével újat, eredetit
próbál alkotni. Az oktatás hatására egyre magasabb szintre emelkedik a
fantázia, és 3-4. osztályos korban, a reproduktív fantáziában a produktív
elemek is egyre gyakrabban megjelennek.