Az érzékelés és az észlelés
4.2.5.2.1. Az érzékelés és az
észlelés
A
kisiskoláskorban az érzékelésnek és észlelésnek kiemelkedő szerep jut a
megismerő folyamatok sorában. Észlelésükre 8-9 éves korig csökkenő formában
érvényes, hogy az analízis és a szintézis nem kellően összerendezett, a gyermek
hol elveszik a részletekben, hol túlságosan nagy egységben, a részletek nélkül
figyeli a jelenségeket. A jelenség felismerhető a gyermek rajzaiban, ahol az
arányokat nem veszi figyelembe, de egyes őt érdeklő részletek kiemelkedve
eluralkodnak alkotásán. Ezért szükséges a kisiskolást megtanítani a
megfigyelésre, melynek szempontjait eleinte meg kell adni. A célirányos
oktató-nevelő munka hatására a 9-10 éves gyermeknél a megfigyelést már
nagymértékben irányítja a gondolkodás, ami által jelentősen csökken az érzelmek
irányító szerepe. A kisiskolás térészlelése konkrét, tájékozódását érzékleti
tapasztalatok segítik. A korábban megtanult irányokat és távolságokat nem
felejti el, de a környezetében történő jelentős változások hatására (megjelenik egy új tereptárgy, stb.)
könnyen zavarba jön, és eltéved. Ez irányú bizonytalansága 8-9 éves korra, a
fogalmi általánosítás és az elvonatkoztatás képességének kialakulásával
megszűnik. A térészlelés, és a térképzetek kialakulását meggyorsítja a
mértékegységek elsajátítása, melyben a szemléltetés, a gyermek cselekedtetése
különösen jelentős. Erre az időszakra kialakul a nagyság, forma, és szín konstancia,
rajzaiban pedig megjelenik a háromdimenziós ábrázolás.
Az
idő észlelése konkréttá válik, szorosan kapcsolódik azokhoz a cselekvésekhez,
amelyeket a gyermek minden nap végez. Ezek segítségével kialakulnak a napok,
hetek, hónapok, évszakok és évek szemlélete. A kisiskoláskor végére már a
történelmi évszámoknak is jelentősége lesz, a gyermek képessé válik
gondolati-fogalmi szinten megszerkeszteni az időt. Érdeklődése a mesékről a
mondavilág, illetve az ifjúsági regények irányába tevődik át.