A gyermek érzelmi fejlődése
4.2.4.7.1.
A gyermek érzelmi fejlődése
Az
óvodáskorú gyermek életében fontos szerepet tölt be az érzelem, minden
cselekvése, megnyilvánulása érzelmein keresztül befolyásolható, illetve
közelíthető meg. Ekkor még érzelmei labilisak (egyik pillanatban boldog, kiegyensúlyozott, a másikban pedig teljes
elkeseredettségbe képes átváltani), illetve polarizáltak (rendkívül gyorsan változhatnak egyik
végletből a másikba), de ez nem azonos a gyermek szeszélyes vagy hisztis
voltával.
Az
óvodás érzelmeinek fejlődése megmutatkozik az érzelmek nagyfokú
differenciálódásában, fokozatos intellektualizálódásában. Ebben a korban a gyermeket
nagyfokú emocionális ingerlékenység és gyenge emocionális stabilitás jellemzi.
A kisgyermekkorhoz viszonyítva, bővülnek az érzelmei, megjelennek az ún.
magasabb rendű érzelmek is: az intellektuális-, az erkölcsi-szociális-, és az
esztétikai érzelmek.
Az intellektuális
érzelmekben a világ mélyebb megismerésének vágya, a kíváncsiság motivál, a
felfedezés, a ráismerés, a megismerés, és az alkotás öröme funkcionál.
Az erkölcsi-szociális
érzelmek szempontjából jelentős, hogy a gyermek a szülőn túl már az
óvónőhöz, és társaihoz is erős érzelmi szálakkal kötődik. Növekszik társas
igénye, mely jó talajt biztosít a szociális jellegű érzelmek kialakulásához és
differenciálódásához. A barátválasztás nagyon fontos a gyermekek életében.
Eleinte azért barátkozik egyik vagy másik társával, mert annak szép
játékautója, csinos ruhája van, azaz külső jellemzők szerint választ, a
nagyobbak azonban már fontosabb szempontokat tartanak szem előtt, megjelenik a
belső értékek szerinti választás (a barát legyen jó szívű, kedves, segítőkész).
A baráti kapcsolatok eleinte labilisak, ám az életkor előrehaladtával
stabilizálódnak, állandóvá válnak. A gyermek érzelmi életében egyre jelentősebb
szerepet kapnak a lelkiismereti funkciók, mert a felnőtt iránti szeretet
megbecsülése, elismerése, elnyerése arra motiválja, hogy tevékenységét a
felnőtt elvárásai szerint végezze. Említésre méltó érzelem a féltékenység,
amelyet a szeretett személy elvesztéséből fakadó félelem indukál. Az óvodáskor
szerepjátékai, mesedramatizálásai, bábjátékai megfelelő feltételeket
biztosítanak a különböző erkölcsi érzelmek átélésére.
Az esztétikai érzelmek a felnőtt mintáján
keresztül érvényesülnek, segítségével a gyermek észreveszi, és rácsodálkozik a
szépre. A gyermeket gyönyörködtetheti egy szép virág, egy kellemes dallam, egy
hangzatos, verses ritmus is. 3-4 éves korban a szép, egyben okos is és jó is,
azaz az esztétikai, az intellektuális és az erkölcsi érzelem még nem különül el
egymástól. Később ezek fokozatosan differenciálódnak.
Az óvodáskori érzelemfejlődés mutatói
·
Érzelmei állandóan differenciálódnak
·
Növekedik az érzelmek tartóssága
·
Csökken az érzelmek labilitása
·
Képessé válik új tartalmakhoz
kapcsolódni
·
Kiteljesednek a szociális kapcsolatai
·
Fokozódik az érzelmek felett való uralkodás
képessége