A gyermek akarati élete
4.2.4.7.2.
A gyermek akarati élete
Az
óvodások tevékenységét az önkéntesség jellemzi, de életének vannak olyan
keresztmetszetei, ahol bizonyos szabályokhoz alkalmazkodnia kell.
Viselkedésében megszaporodnak az érzelemkinyilvánítások, melyek egyre
differenciáltabban és tartósabban, tartalmukban gazdagabban fejeződnek ki.
Jellemző a fokozott önállósulási
törekvés, egyéni sajátosságtól függően nem tűr el környezetétől segítséget.
Képességeinek fejlettsége azonban nincs mindig arányban cselekvési
törekvéseivel, vágyaival és elképzelésével, ezért sokszor sikertelenség éri, a
frusztráció elviselését viszont még nem tudja mindig adekvátan kezelni. Vagy
nem tesz semmit, ezáltal inaktív állapotba kerül, vagy dac-reakció váltódik ki.
Az önuralom az óvodáskor alatt jelentősen nő, az
életkor végére képessé válik akaratát, indulatait adekvátan kezelni, az én-es
motívumokat felváltják a szociális motívumok (míg az óvodáskor elején még az
érzelmek uralják az akaratot, az óvodáskor végére az érzelmek kizárólagossága
megszűnik a tevékenység, a magatartás motiválásában, irányításában).
Feladattudat
Fontos
a feladattudat kialakulása, mely már az iskolai életre készíti elő a gyermeket.
A kiscsoportos még nem az eredményért, hanem a funkcióörömért, magáért a
tevékenységért gyurmázik, játszik, épít, a nagycsoportos viszont már arra
törekszik, hogy az alkotását befejezze. Tevékenysége során egyre nagyobb
nehézségeket képes leküzdeni a feladatteljesítés öröméért. A játék és a
munkacél elérése dicséret, vagy egyéb munkadíj hiányában is kielégíti, maga a
feladat elvégzése is motiválja (hosszabb ideig tartó tevékenységben azonban
többször kell motiválni). A munka és a munka célja maga az örömforrás, így azt
önmagában is jutalomként éli meg.
Az
óvodás gyermek életének aktív részét képezi a barkácsolás, ahol a tevékenységen
túl, annak célja is felértékeli a tevékenységet. 3-4 éves korban a gyermeket
már be lehet vonni egyszerű felületfestésbe, az eszközök kézre adásába,
tépéssel, gyűréssel végzett feladatok kivitelezésébe. 4-5 évesen örömmel
vesznek részt ragasztásban, vágásban, egyszerűbb hajtogatásokban, 6 évesen
pedig már minden tevékenységet lelkesen és ügyesen végeznek.
A
3-4 éves gyermeket könnyűszerrel rávehetjük különböző önkiszolgáló
tevékenységekre, 5 évesen az óvodában már megismerkednek a naposi feladatokkal.
Ekkor már nemcsak saját magáról, hanem másokról is gondoskodni kell, ami a
szociális fejlődést is segíti. Ebben a korban már elvárhatjuk a gyermektől,
hogy rendet tegyen maga után. Az ilyen idős gyermeket könnyen motiválhatjuk az
egyszerű háztartási teendők végzésére is (virágöntözés, segítés a kerti
munkában, bevásárlásban, portörlés takarításkor), de ezek a feladatok csak és
kizárólag addig a pontig hasznos és örömteli tevékenységek a gyermek számára,
amíg ő maga valóban motivált a dolgokra, és a tevékenységek alkalmazkodnak
életkorához és képességeihez.
Szabálytudat
Az
óvodáskorban meghatározott szabályok vannak, és bár ezek a szabályok sokszor
nem találkoznak a gyermek érdekeivel, mégis a cselekvése motívumaivá válnak,
mert a gyermek az engedelmességgel a felnőtt szeretetét, elismerését,
dicséretét szeretné biztosítani. Többször ismételve ezeket a cselekvéseket,
azok a gyermek szokásaivá válnak, de ez nem csak automatikusan működik, hanem
el is képzeli mit kell, és mit nem szabad tennie. Később a tudatosság is
bekapcsolódik a cselekvésbe, és a szabály fokozatosan tudatossá válik. A
szabályokhoz való alkalmazkodás képessége 5-6 éves korban válik egyre
jellemzőbbé, amikor a szabályokat már akkor is betartja, ha azok számára nem
kedvezőek (Pl.: a társasjátéknál meg kell várnia, míg a másik kétszer dob, vagy
ő egyszer kimarad stb.).