A gyermek játéktevékenysége
4.2.4.8. A gyermek
játéktevékenysége
Az
óvodáskorú gyermek fő tevékenységi formája a játék, mely a
személyiségfejlődésében a legfőbb eszköz. A játék a valóság tükrözésének
sajátos módja, melynek során átélheti a valóságban megtapasztalt élményeket és
szerepeket. A játékban a valósággal ellentétben bármi lehetséges, még az is,
hogy egy gyermek a felnőtt bőrébe bújjon. Játék közben aktívan fejlődnek
interperszonális kapcsolatai, egyre jobban kiteljesedik a kortársaival való
társas háló (együttműködnek, beszélgetnek, barátkoznak egymással, és a
játékélmények összekovácsolják őket). Ha jól sikerül egy közös játék, a
játszótársak legközelebb is keresni fogják egymás társaságát.
Óvodáskori játékfajták
·
Gyakorlójáték
(érzékszervi-mozgásos, vagy funkciós játék)
Ennek
játékfajtának a célja a mozgás, a funkció öröme. Például minden különösebb
célzatosság vagy ok nélkül, pusztán a tevékenység öröméért fűzi fel a
gyöngyöket, önt homokot a vödörbe, vagy borítja ki, építi egymásra a kockákat.
Ennek látszólag nincs különösebb haszna, de alapot ad minden későbbi
tevékenységhez. Kézügyessége, figyelme fejlődik, tapasztalatokat szerez a
környezetéről.
·
Szerepjáték
Ebben
a játékfajtában a gyermek eljátszhatja, kiválaszthatja a valós életben látott
szerepeket, élményeket. Amit gyermekként nem tehet meg, azt játékában a felnőtt
bőrébe bújva kipróbálhatja, részese lehet. A szerepjáték további haszna a
szorongásoldó, feszültségcsökkentő hatása. A relatív élmények játékban való
újraélése segít a szorongások oldásában. Hasznos lehet, ha a szerepjátékában
felnőtt is részt vesz, amennyiben a gyermek igényli, ilyenkor a felnőtt
észrevétlenül becsempészhet egy-egy új mozzanatot, ötletet, eszközt a játékba,
tovább bővítheti ezzel a szerepjáték tartalmát.
·
Szabályjáték
A
gyermek játékában (sport, verseny és társas) 5 éves kor tájékán a szabályok
jutnak elsődleges szerephez. Ehhez szükséges, hogy késleltetni tudja cselekvési
és mozgásvágyát, tudja a cél érdekében bizonyos szabályzóknak alárendelni
viselkedését, illetve legyen képes konkrét fogalmi gondolkodásra, amely a
szabály megértésének az alapja. A szabályjáték játszásához elengedhetetlenül
szükséges a szabálytudat. Az iskolaérettség egyik kiemelkedő feltétele ez,
ezért nagyon hasznos, ha erre a játékfajtára 5 éves kortól kiemelt hangsúlyt
fektet a felnőtt, akinek biztosítani kell játékhoz az eszközöket, erősíteni, és
be kell tarttatni a gyermekben a szabályokat.
Az óvodás ábrázoló tevékenysége
Az
óvodáskorú gyermek egyik fontos önkifejező eszköze az ábrázolás (rajzolás,
festés, gyurmázás stb.), azon belül a rajzolás. Eleinte még nincs célirányos
rajzolás, csak firkálgatás, ekkor a tevékenységnek pusztán funkciója van, és
nem célja. A 3 éves gyermek rajza szélsőséges, vannak akik teljesen
felismerhetetlen krikszkrakszokat vetnek papírra, más 3 évesek rajza már kezd
felismerhetővé válni. Az életkor előrehaladtával az egyre több gyakorlás
hatására, mindinkább fejlettebb lesz a gyermek ábrázolása. Az ábrázolásban
eleinte emlékképeire, képzeteire támaszkodik (pl.: egy váza lerajzolásakor nem
veszi szemügyre, hanem az emlékeiben őrzött képeket veti papírra, azt rajzolja
le, ahogyan az ő fejében van). Öt éves korra az ábrázoló tevékenység
szemléletvezérlésű lesz, rajzolás közben újra és újra szemügyre veszi az
ábrázolás tárgyát, hogy minél jobban hasonlítson rá a rajz.
Az óvodás rajza aszerint, hogy az ábrázolt dolgok
mely részlete fogja meg őt leginkább érzelmileg, aránytalan. Az aránytalanság
fokozatosan vált át egyre valóságosabb kifejező ábrázolásmódra. Ekkor már nem
az érzelem, hanem az értelem vezérli a rajztevékenységet, igyekszik minél
valóságosabban, objektívebben ábrázolni a dolgokat. 3-4 éves gyermek rajzaiban
nincs minden a helyén, nincs meg a tárgyak szemléletes rendje, gyakran
előfordul, hogy összetartozó dolgok távolabb kerülnek egymástól (pl.: egy ház
kéménye messzebb van a tetőtől). Az óvodáskori rajzok jellemzője az átlátszóság,
mivel tudja, hogy mi található például egy huszár lerajzolásakor a nem látható
oldalán, vagy a ház belsejében, ezért ezeket látható formában rajzolja meg, (a
huszár mindkét lábát, vagy a ház berendezését).