Az iskolaérettség
4.2.4.9.
Az iskolaérettség
Buda Béla szerint a 6. életév az iskolába lépés
megfelelő időszaka, mivel ekkor markáns érési változások következnek be, a
gyermek viselkedése a szabálykövetés és motiválhatóság szempontjából abba a
stádiumba kerül, hogy alkalmassá válik a csoportos oktatásra, illetve ekkor
telítődnek fel elegendő késztetéssel a kognitív képességek is. Az egészséges,
kiegyensúlyozott gyermek ekkorra már vágyik az iskolába, és olyan
sajátosságokkal, képességekkel és tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek
szükségesek az iskolai tanuláshoz.
A napjainkban elterjedt felfogás és gyakorlat
szerint legfontosabb elvárások az iskolába lépéssel szemben a testi
alkalmasság, az értelmi fejlettség, és a szándékos és tartós figyelemre való
képesség (legalább 15 perc). A magyarországi gyakorlat – az ún. rugalmas
beiskolázás – lehetővé teszi, hogy a lehető legkisebb arányúra csökkentsük le a
potenciálisan tanulási zavarokkal küzdő gyermekek számát, és mindenki akkor
kerüljön az iskolába, amikor a többé-kevésbé alkalmas az iskolai követelmények
teljesítésére.
Az
iskolaalkalmasság feltételei
·
Testi
fejlettség:
Teste
arányosan fejlett, teherbíró. Mozgása egyre inkább összerendezett, koordinált,
csakúgy, mint kezének finommozgásai. Testalkata az első alakváltozás
következtében arányossá válik. Képes befolyásolni, szándékosan irányítani
mozgását, viselkedését, testi szükségleteit.
·
Pszichés
vonatkozás:
Érdeklődést,
nyitottságot mutat a környezete felé, értékelése, észlelése egyre jobban
fejlődik. Az önkéntelen figyelem és az emlékezés mellett, megjelenik a szándékos
emlékezés és figyelem. Gondolkodásában képes elszakadni a cselekvéstől és a
szemléletességtől, elemi fogalmi gondolkodása kezd kialakulni. Megfelelő
hangsúllyal és tempóval képes folyamatosan, érthetően kommunikálni,
végighallgatja, ha más beszél. Elemi ismeretei vannak önmagáról és
környezetéről, képes pontosan elmondani a nevét, lakcímét, szülei nevét,
foglalkozását. Ismeri a napszakokat, évszakokat, észre veszi az időjárás és az
öltözködés közti összefüggéseket. Elemi mennyiségi ismeretekkel rendelkezik.
Tisztában van a gyalogosközlekedés alapvető szabályaival, azokat a gyakorlatban
is tudja alkalmazni.
·
Szociális
érettség
Képes
a felnőttekkel és kortársakkal aktívan és eredményesen együttműködni, tartson
be elemi szabályokat, rendelkezzen kellő önfegyelemmel, feladattudattal és
felelősségérzettel.
Az
iskolaérett gyermek jellemzői
· Jól
be tud illeszkedni a közösségbe, képes a szabályokhoz rugalmasan alkalmazkodni,
vágyik a közösségbe tartozásra, igényli a közösségi érzést.
· Megfelelő
feladat- és kötelességtudattal rendelkezik, melyek alapul szolgálnak a
lelkiismeretes tanulásnak. Képes háttérbe szorítani a vágyait, (pl.: hogy
játszani szeretne) a kötelességeivel szemben. A feladatvégzéseiben önálló, nem
igényel folyamatos megerősítést.
· A
figyelmét tartósan le lehet kötni, iskolakezdéskor képes legalább 10-15 percig
aktívan folyamatosan figyelni.
· Beszéde
összefüggő, érthető, a hangokat tisztán ejti, képes jól megértetni magát a
környezetével.
· Az
iskolát kezdő gyermek nyitott és érdeklődő, ami alapjául szolgál az iskolai
tananyag elsajátításához.
· Testalkata,
arányossá válik, a korábbi óvodáskori hengeres forma eltűnik, kiszélesednek a
vállai, a fogváltás folyamatban van.
· A
nagymozgása és a finommozgása kellően összerendezett, koordinált. Ez utóbbi az
eredményes írástanulásnak a feltétele.
· A
serkentés-gátlás idegi folyamatok közül fokozatosan a gátlás kerül túlsúlyba,
ami előfeltétele a kiegyensúlyozott nyugodt személyiségnek.
Az iskolaéretlenség okai
·
környezeti és nevelési ártalmak
különböző fajtái
·
belső kontrollfunkciók, feladat- és
szabálytudat megfelelő szintjének hiánya
·
enyhe idegrendszeri sérülések
·
testi fejletlenség
·
retardált
fejlődés
·
éppen csak betöltött 6 életév
·
ingerszegény környezet
·
túlzott
impulzivitás, mozgásosság
·
érzelmi
kiegyensúlyozatlanság
·
társas
alkalmazkodás és együttműködési készség alacsony szintje
·
nevelési
hibák, elhanyagolás, túlkényeztetés
_____________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.) Jellemezze az óvodás érzékelési és észlelési
folyamatát.
2.) Mi a fantáziahazugság?
3.) Melyek az óvodáskorú gyermekek gondolkodásának
jellemzői?
4.) Mi jellemzi a gyermeki világképet Piaget szerint?
5.) Mi jellemzi az első miért-korszakot?