A kisiskoláskor
4.2.5. A
kisiskoláskor
Az
átlagosan fejlett és megfelelően nevelt, iskolába került gyermek sajátosságai
Az
osztályközösségbe való beilleszkedés, a közös munkába való részvétel új
követelményeket állít a gyermek szociális magatartása elé. A tanulás és az
osztály tagjaival való együttműködés értelmi fejlettséget és a viselkedés akaratlagos
irányítását, a társas magatartás a szabályok következetes megtartását igénylik.
Megjelenik a közösségi érzés. A gyerekek igénylik a közösséghez való tartozást,
a tanítóval, az egykorú társakkal való munkát.
A beiskolázás idejére kifejlődik bizonyos
kötelesség- és feladattudat, meg tudja különböztetni a játékot a feladattól, a
munkától, tudja, hogy a kötelességét akkor is teljesítenie kell, ha unja, és
játszani akarna. Szabályozottabbá válik az érzelmi élete, képes figyelmét,
emlékezetét, akaratát egy cél alá rendelni. Növekszik monotónia tűrése, képes
lesz az egyhangú feladatok elvégzésére.
Az iskolába kerülő gyermek értelmi
fejlettségére jellemző, hogy konkrét tárgyak és velük végzett cselekvések akár
hosszú ideig is lekötik figyelmét, képes huzamosabb ideig figyelni.
A dolgokat, jelenségeket egyre inkább
analizáló-szintetizáló módon – s nem szinkretikusan – vizsgálja.
Lényeges a gyerek beszédének a
fejlettsége, tiszta hangképzése, a hangok érthető ejtése. Fontos, hogy a
beszédfejlettség tartalmilag is elérje a megfelelő szintet, értelmesen tudja
kifejezni gondolatait, élményeit, megértse, amit a felnőttek mondanak neki. A
kellő intellektuális fejlettséghez hozzátartozik az érdeklődés is.
Kisiskoláskorban további nagy változások
következnek be a gyermek életében, megváltozik az életmódja, eddigi megszokott
tevékenysége. Az óvodáskor végéig a játék játszott elsődleges szerepet az
életében, innentől kezdve azonban hosszú éveken keresztül a szervezett tanulás
lesz a fő tevékenységi formája. Ennek minősége közvetlenül alakítja az iskolai
karrierjét, hosszú távon pedig egész életpályáját.
Ennek az életkori szakasznak az eleje
még az óvodáskorra emlékeztet, a vége pedig az akceleráció miatt a serdülőkorra
(a prepubertás jellemzőit hordozza magán).
Az óvodás és a kisiskolás kor fő tevékenységi
formája nemcsak jellegében, hanem kötelező voltában is különbözik. Amíg a játék
kötetlen, szabadon választott tevékenység, a tanulás már kötelességszerű,
akaratlagosan irányított munka. Fontos, hogy a gyermek az iskolában megfelelő
eredményt érjen el, és jól érezze magát, mert ez a folyamat kihatással lesz
társas rendszerére (ennek alapján ítélik meg őt mind a környezetében élő
felnőttek, mind a gyermekek). Az iskolában elsősorban a tanulmányi munkája
alapján értékelik, és ez a viszonyrendszer kihat az önértékelésére, közösségi
kapcsolataira, ez határozza meg a családban és az osztályban elfoglalt helyét.