Az apa szerepe
4.2.1.3.
Az apa szerepe
A fejlődésben lévő gyermeknek az anya
mellett az apára is szüksége van. Korábban az apák csak a gyermek fél éves kora
körül kezdtek el gyermekükkel foglalkozni, részben mert a konvencionális
családmodellben ez szerepelt, részben az apák felé a gyermek reakciói
jelentősen eltértek az anya felé mutatottakhoz képest. Jelenleg a társadalmi és
gazdasági változások következtében jelentősen átalakultak a családi szerepek,
normák, a családon belüli munkamegosztás, így megváltozott az apa szerepe is a
gyermekek nevelése során. Gyakoriak az „apás szülések”, így az apák egy része
már első pillanattól bekapcsolódik gyermeke fizikai gondozásába, más részük
viszont inkább a gyermekkel való fizikai kapcsolat nélkül a háztartás vezetésébe
vonódik be.
Az
apa az anyához hasonlóan érzékenyen fogja fel a gyermek jelzéseit, de másképpen
reagál rájuk. Az apák általában erőteljesebb, fizikai játékot játszanak,
magasba dobálják gyermekeiket, birkóznak velük, stb. Ez a gyermek érzelmi
fejlődésében jelentős, mert ezek a játékok magasabb aktivációs szintet
eredményeznek. Ha azonban az apa gyermekkel való kapcsolata kimerül a játékban,
akkor ez csak különleges, ritka helyzetként rögzül a gyermekben. A
kiegyensúlyozott apa-gyermek kapcsolat feltétele, hogy az apa rendszeresen
vegyen részt, a gyermeket érintő gondozási és egyéb feladatokban.
A jól működő családban a gyermekkel
történő foglalkozásban, és kommunikációban az anya és az apa bár nem ugyanazt
csinálják és nem ugyanúgy végzik a dolgukat, de harmonikusan kiegészítik
egymást. Az apa és anya eltérő viselkedését a nemi szerepből és a társadalmi
tradíciókból származó különbségek okozzák.