Az újszülöttkor
4.2.1.
Az újszülöttkor
A klasszikus pszichológia (főként S.
Freud – Bécsi Iskola, és A. Freud – Londoni Iskola) az újszülöttet
kiszolgáltatott, magatehetetlen lénynek tartotta, aki élősködik a környezetén,
viszonylag burokban él, és ellenszolgáltatás nélkül elveszi a környezetétől,
amire szüksége van. Ezzel a nézettel ellentétben áll (Hermann Imre – Budapesti
Iskola), hogy az újszülött születése pillanatától fogva társadalmi lény, aki
nem csak elvesz, hanem bizonyos fokig képes adni is.
Születésétől
fogva működnek bizonyos feltétlen reflexei
(pupilla- és szempillacsapási reflex, tónusos nyaki reflex, szopó reflex,
stb.), illetve a filogenetikus alapú megkapaszkodási
ösztön is (mely a Babinszki- (talpreflex), Moro- (átkarolási reflex), és
fogóreflexek útján jut kifejezésre) melyet szintén feltétlen reflexek láncolata
alkot. A feltétlen reflexek a környezet hatására váltódnak ki. A
megkapaszkodási ösztönnek ma már nincs létfenntartó szerepe, de még működik
abban a periódusban, amelyben korábban élettani jelentősége volt.
A szakirodalmak általában az első hat
hetet jelölik meg újszülöttkorként, de vannak szerzők, akik a végét a nyolcadik
hétre teszik. A gyermek születési súlya
Az
újszülött izomtónusa nagy, végtagjait behajlított állapotban tartja, amennyiben
kiegyenesítjük, rugószerűen visszaáll az eredeti állapot. Mozgása
differenciálatlan, ingerekre egy globális, tömeges, diffúz mozgásreakcióval
reagál. Bizonyos spontán mozgások is megfigyelhetőek (kapálózás, rugdalózás,
nyújtózkodás), melyek azonban főként nem külső, hanem belső ingerek hatására
jönnek létre. Mozgásának jellemzője, hogy képes fejét egyik oldalról a másikra
fordítani, nyugalmi helyzetben a világosság felé fordulni. Törzsét még nem
tudja fordítani. Hasra fektetve, az életszakasz végén képes a fejét rövid ideig
megtartani.
Az
újszülött a születéskor anatómiailag elszakad ugyan az anyától, de
funkcionálisan még nem válik önálló lénnyé, anyjával ún. duáluniót alkotnak. A gyermek születése pillanatától fogva
megjelenik az anyával való kölcsönösség, mely nem tudatos, hanem orientációs, biztonságot
kereső viselkedés. A gyermek személyiségfejlődése és a későbbi szociális
kapcsolatok fejlődése miatt nagyon fontos, hogy a gyermek ilyen jellegű
kezdeményezését a felnőtt vegye észre és támogassa, megfelelő választ adva
rájuk. Például a sírás mellett, létezik
egy reflexesen kipréselt, artikulátlan, halk hangadás. Ha a környezet erre nem
figyel oda, a gyermek sírni kezd. Amennyiben észre veszi ezt a felnőtt, akkor a
harmadik héttől kezdve lehet „beszélgetni” a gyermekkel.
A negyedik – hatodik héten megjelennek a
feltételes reflexek (az anya
közeledtére, a táplálkozási időre, ételkészítés zajára, mozgatásra, stb…).
Mivel a feltételes gátlások még
hiányoznak, az ingerületi túlsúly az egész testtel való válaszadást
eredményezi. Ugyanebben az időszakban észlelhető a felélénkülési reakció. Ennél a viselkedésnél az újszülött egész
teste mozog, karja, keze, ujjai megfeszülnek, fejét emelgeti. Érzelmi
állapotát, mely kellemes, környezete tudtára adja mimikája és kiáltó hangadása
révén. Szintén rendkívül fontos a felnőtt környezet válaszreakciója, mely
elősegíti a szociális mosoly
megjelenését.
Az
újszülött fejletlensége ellenére rendelkezi olyan adottságokkal, veleszületett
idegrendszeri mintákkal, melyek segítségével már a születésétől kezdve képes
aktívan kapcsolódni környezetéhez, és képes befolyásolni azt. Barry Brazelton vezette be a kompetens újszülött fogalmát, melyben a kompetencia kritériumai a
következők:
·
Aktív
ingerkeresés – a gyermek orientációs reakciókat
mutat. A számára érdekes ingereket vizuálisan és auditíve is követi.
·
Habituáció
–
a számára jelentőséggel nem bíró, ismétlődő ingerekre nem reagál, azaz
feleslegesen nem hagyja magát zaklatni.
·
Humán
ingerek – minden inger közül legjobban az ember által
keltett ingereket preferálja, vagyis az őt ért ingerhalmazból előnyben
részesíti az emberi arcot és hangot.
Az újszülöttkor a fixáció és a
feltételes reflexek együttes jelenlétével ér véget.