Bevezetés
Bevezetés
Ebben a tankönyvben az emberi
személyiség alakulásának folyamata kerül bemutatásra a biológiai érés és
fejlődés, valamint a külső, környezeti hatások tükrében. A tankönyv célja,
támpontokat nyújtani az agrármérnök-tanár szakos hallgatóknak, a
fejlődéspszichológiai ismeretek elsajátításához, és azok gyakorlati
alkalmazásához.
A Fejlődéspszichológia
c. tankönyv négy fejezetből áll. Az első fejezet a fejlődéspszichológia
fogalmi, tárgyi és módszertani ismertetését tartalmazza. A második fejezet a
pszichikus fejlődés fogalmát, a fejlődés tényezőit és törvényszerűségeit
tárgyalja. A harmadik fejezetben három, gyakran használt fejlődési elmélet (Freud
– pszichoszexuális-, Erikson – pszichoszociális-, és Piaget – értelmi fejlődés
elmélete) szerepel, végül a negyedik fejezetben az egyedfejlődés - az
életkoronként jelentkező fejlődési sajátosságok feldolgozásával - kerül
bemutatásra az emberi élet teljes vonatkozásában.
Bizonyos fogalmak több
fejezetben is előkerülnek, ezért néha előfordulnak ismétlések, de ezek a
tananyag jobb megértését és az adott fogalom tágabb kontextusba való helyezését
segítik elő.
A jegyzetben vastag
kiemeléssel találhatóak a fejezetek és alfejezetek, a fejlődéspszichológiai fogalmak
pedig dőlt betűvel kerültek kiemelésre a folyamatos szövegben.
A fejezetek közben –
egy-egy terület lezárásaként -, és a fejezetek végén ellenőrző kérdések
találhatók, amelyek a jobb feldolgozást segítik. A tankönyv végén megtalálhatók
azok a szakkifejezések, amelyek szerepelnek a szövegben, és hozzáférhető a
tankönyv elkészítéséhez felhasznált - és a mélyebb megértés miatt általam
javasolt - szakirodalom.
Kaposvár, 2011. május 22.
József
István