Bevezetés

Bevezetés

 

 

 

Ebben a tankönyvben az emberi személyiség alakulásának folyamata kerül bemutatásra a biológiai érés és fejlődés, valamint a külső, környezeti hatások tükrében. A tankönyv célja, támpontokat nyújtani az agrármérnök-tanár szakos hallgatóknak, a fejlődéspszichológiai ismeretek elsajátításához, és azok gyakorlati alkalmazásához.

A Fejlődéspszichológia c. tankönyv négy fejezetből áll. Az első fejezet a fejlődéspszichológia fogalmi, tárgyi és módszertani ismertetését tartalmazza. A második fejezet a pszichikus fejlődés fogalmát, a fejlődés tényezőit és törvényszerűségeit tárgyalja. A harmadik fejezetben három, gyakran használt fejlődési elmélet (Freud – pszichoszexuális-, Erikson – pszichoszociális-, és Piaget – értelmi fejlődés elmélete) szerepel, végül a negyedik fejezetben az egyedfejlődés - az életkoronként jelentkező fejlődési sajátosságok feldolgozásával - kerül bemutatásra az emberi élet teljes vonatkozásában.

Bizonyos fogalmak több fejezetben is előkerülnek, ezért néha előfordulnak ismétlések, de ezek a tananyag jobb megértését és az adott fogalom tágabb kontextusba való helyezését segítik elő.

A jegyzetben vastag kiemeléssel találhatóak a fejezetek és alfejezetek, a fejlődéspszichológiai fogalmak pedig dőlt betűvel kerültek kiemelésre a folyamatos szövegben.

A fejezetek közben – egy-egy terület lezárásaként -, és a fejezetek végén ellenőrző kérdések találhatók, amelyek a jobb feldolgozást segítik. A tankönyv végén megtalálhatók azok a szakkifejezések, amelyek szerepelnek a szövegben, és hozzáférhető a tankönyv elkészítéséhez felhasznált - és a mélyebb megértés miatt általam javasolt - szakirodalom.

 

 

Kaposvár, 2011. május 22.

 

 

                                                                                                              József István