A fejlődéspszichológia fogalma, tárgya, és módszerei
1. A fejlődéspszichológia fogalma,
tárgya, és módszerei
A pszichológia egyik legfontosabb ága a
fejlődéspszichológia, amely az élőlények pszichikus jelenségeinek
kialakulásával, az emberi tudat keletkezésével, az egyes életkori szakaszokra
jellemző pszichikus sajátosságok, törvényszerűségek leírásával foglalkozik. A
lelki jelenségek kialakulásában kétféle
fejlődési folyamat állapítható meg:
1.
A lelki jelenségek törzsfejlődése (filogenezise)
A törzsfejlődéssel együtt alakultak
ki az ember lelki jelenségei is.
A fejlődéspszichológia azt
vizsgálja, hogyan alakult az állatok alkalmazkodása, és viselkedése a
törzsfejlődés során, illetve hogyan alakult ki és fejlődött az ember
pszichikuma az emberré válás folyamatában.
2.
Az ember egyedi (ontogenetikus)
fejlődése
A személyiség fejlődését értjük ezalatt a fogamzástól a halálig tartó
időszakban.
Ebben a folyamatban a
fejlődéspszichológia tárgya a pszichikus fejlődés tényezőinek, valamint a
természeti és társadalmi környezet személyiségre gyakorolt hatásának
vizsgálata, továbbá az életkori szakaszok jellemzőinek leírása.
A fejlődéspszichológia három központi
kérdés iránt érdeklődik:
- A
folyamatosság
Milyen
mértékig jellemezhető a fejlődés folyamatos változásként, és mennyi változást
és új formát eredményező hirtelen ugrás fordul elő a fejlődés során?
A
folyamatosság első fő kérdése a törzsfejlődésre (filogenezis) vonatkozik.
Folyamatos-e az ember és más fajok közötti viszony? Ha igen, akkor az állatok
tanulmányozása adatokkal szolgálhat az emberi fejlődésre vonatkozóan. Amilyen
mértékben azonban eltérnek egymástól, az egyéb fajok fejlődésére vonatkozó
kutatások eredményei félrevezetőek, ha emberre alkalmazzuk őket.
Darwin szerint fajunk fokozatosan és
folyamatosan fejlődött ki. Génkészletünk 98 %-a azonos a csimpánzokéval. Ugyanakkor van
valami, ami egyedivé teszi az embert. Ez a valami az a környezet, ahol
felnövünk. Ezt a környezetet számtalan korábbi környezet alakította ki. Ez a
környezet mesterséges tárgyakban, eszközökben, ruhadarabokban jelenik meg,
illetve tudásban, hogy hogyan kell használni ezeket a tárgyakat. Ezen túl
tartalmaz a világról alkotott hiedelmeket, nézeteket, értékeket, összefoglalva
kultúrát. Mindezek meghatározzák a felnőttek viselkedését, generációról
generációra továbbadva azt, a nyelv segítségével.
A
folyamatosság második nagy kérdése az egyedfejlődésre (ontogenezis) vonatkozik.
Hogyan fejlődik az egyedi élőlény az élete során? Két féle nézet áll szemben
egymással, a folyamatos és szakaszoló nézet. Az egyik a fejlődést folyamatos és
fokozatos felhalmozásnak fogja fel, a mennyiségi változásokat hangsúlyozza
(például a szókincs), míg a másik hirtelen változások által megszakított
folyamatnak tekinti, a minőségileg új minták megjelenését (például a mászásból
a járásba váltást).
Az
egyéni fejlődés folyamatossága szempontjából fontos kérdés, hogy vannak-e a
fejlődésnek kritikus
periódusai – vagyis olyan időszakok, amely során sajátos
környezeti vagy biológiai eseményeknek kell megtörténniük, hogy a fejlődés
normálisan folytatódhassék. Ha valami miatt nem következik be az adott esemény,
akkor károsodik a fejlődés folyamata. Az ember esetében a legerősebb kritikus
periódus a nyelvi fejlődés terén található, azok a gyerekek, akik 6 vagy 7 éves
koruk előtt bármilyen okból nem tanulnak meg beszélni, valószínűleg sosem
lesznek képesek egyetlen nyelv elsajátítására sem.
- A
fejlődés forrásai
Mi
hozza létre a változásokat? A genetika vagy a környezet hajtóereje?
Az
öröklés és a környezet problematikája jelentős kérdés. Az öröklés az egyén
veleszületett biológiai képességeit, lehetőségeit jelenti, míg a környezet a
társas környezet, a család és a közösség egyénre gyakorolt hatásait foglalja össze.
Azt,
hogy milyen arányban felelős az öröklés és milyen arányban a környezet, nem
lehet megállapítani, a különböző elméletek más és más arányokat állítanak fel.
Iker-, örökbefogadási-, és családvizsgálatok eredményei szerint a normális
személyiségvonások 50%-ért a gének (öröklés), míg a változatosság 25-30%-ért a
különböző környezeti hatások felelnek. A fennmaradó 20-25% mérési hiba és a
személyiségvonásokkal nem összefüggő mutatók fluktuációjából adódhat.
- Az
egyéni különbségek
Nincs
két teljesen egyforma ember. Hogyan alakulnak ki azok az állandó jellemvonások,
amelyek megkülönböztetik a másik embertől?
Bizonyos
szempontok szerint hasonlítunk a másik emberre, más szempontok szerint viszont
senkire sem hasonlítunk. A hasonlóság az azonos fajhoz való tartozás, fontos
biológiai vagy kulturális jellemzők miatt van. Ugyanakkor minden ember egyedi,
még az egypetéjű ikrek sem azonosak minden tekintetben.
Az
egyéni különbségek eredete a fejlődés forrásainál keresendők: öröklődésünk és
környezetünk következtében különbözünk egymástól.
A fejlődéspszichológia tárgya az
egészséges fejlődés fontosabb kérdéseinek - mint például a személyiségfejlődést
meghatározó tényezőknek, a pszichikus fejlődés formáinak, és
törvényszerűségeinek, életkori és egyéni sajátosságainak -, és az egyes
életkori szakaszok jellemzőinek a bemutatása. A fejlődéspszichológia
tárgyköréhez tartoznak az alkalmazásra kerülő módszerek is, a kutatási és
vizsgálati eljárások. A kutatások során tényeket, adatokat tárunk fel, e
jelenségek okait és összefüggéseit állapítjuk meg, majd rendszerezve az
ismereteket, felhasználhatóvá tesszük a mindennapi élet számára. Ezeket az
eredményeket a neveléslélektan, a pedagógia, a pályalélektan és az
orvostudomány egyaránt felhasználja.
A fejlődéspszichológiai
kutatás fő módszerei a megfigyelés és kísérlet. A megfigyelés céltudatos és tervszerű, nagy szerepe van a gyermek
megismerésében. Előnye, hogy a megfigyelés a verbális és nem verbális
magatartásra, az egyes pszichikus funkciókra és az egész személyiség megismerésére
használható. A megfigyelés lehet önmegfigyelés, vagy mások megfigyelése. Az
önmegfigyelés a gyermekpszichológiában egyáltalán nem alkalmazható. A gyermek
figyelme kifelé irányul, önismerete nincs, vagy fejletlen, saját pszichés
működéséről alig van tudomása, éntudata fejletlen. A serdülőkortól ez a módszer
már alkalmazható. A mások megfigyelése, lényegesen megbízhatóbb módszer. A
megfigyelés lehet alkalmi, vagy rendszeres. Az alkalmi megfigyelés segíti a
gyerek megismerését és a helyes nevelői magatartás kialakulását. A rendszeres
megfigyelés célokat követ, hosszabb időn át tart, kiterjedhet egy vagy több
megnyilvánulásra. A megfigyelés fő problémája, hogy passzív, a megfigyelést
végző szakember nem avatkozhat be az események menetébe, így bizonyos jelenségek
felbukkanására gyakran hosszú ideig kell várni. Ezt kiküszöbölendő szükség van
egy olyan módszerre, amelyben direkt módon felszínre lehet hozni az egyes
pszichés jelenségek és az egész személyiség fejlődésének adott életkorban
jellemző adatait. Ezt az igényt elégíti ki a fejlődéspszichológiai kutatás
másik fő módszere a kísérlet.
A
kísérlet előnyei a megfigyeléssel szemben
1.
Nem kell megvárni a vizsgálandó
pszichikus jelenség véletlenszerű előfordulását.
2.
Előre felkészülhetünk a vizsgálandó
jelenség fogadására.
3.
A feltételek variálhatók,
változtathatók.
4.
Tanulmányozhatjuk az okokat és
következményeket.
5.
A kísérlet megismételhető.
6.
A pszichikus jelenségekre vonatkozó
adatok regisztrálhatóak, mérhetőek és értelmezhetőek.
A kísérlet
lehet laboratóriumi és természetes kísérlet. A laboratóriumi kísérletben a vizsgált
jelenséget mentessé tesszük a zavaró körülményektől, és pontos regisztráló
berendezésekkel végezzük el a folyamat rögzítését és a méréseket. A természetes kísérletek a vizsgált
személyek természetes közegében kerülnek lebonyolításra.
A megfigyelés és
kísérlet mellett számos más eljárást is alkalmaznak a kutatással foglalkozók.
Fontosabb kiegészítő módszerek az explorációs módszerek, a kikérdezés (szóbeli,
vagy írásbeli) különböző fajtái. További jelentős módszer a tesztekkel végzett
vizsgálatok. A fejlődéspszichológiában legismertebb és leggyakrabban használt
tesztek az. ún. projekciós tesztek közé tartozó, a gyermeki produktumok
elemzésére használatos eljárások (bábjáték-teszt, rajz-tesztek, mese tesztek
stb.). A megfelelő módszer kiválasztását a felhasználás célja, kutatási, vagy
diagnosztikai jellege határozza meg.
A
fejlődéspszichológia a pszichikus fejlődést több oldalról vizsgálja.
Megkülönböztetünk keresztmetszeti vizsgálati
módot, hosszmetszeti vizsgálati
irányt, ezek kombinációját és
időintervallum módszert. A gyermek gyakorlati megismerése keresztmetszeti
úton történik. Ez az eljárás az életkorokat időrendben követi – az újszülött
kortól kezdve halad az életkori szakaszokon tovább a felnőttkorig. A
személyiség – vizsgálat szempontjából – legfontosabb tulajdonságait (pl.:
intelligencia, érdeklődés, testi fejlődés, tanulás, stb.) teszi a vizsgálat
tárgyává. Minden egyes életkorban ugyanazokat a pszichikus működéseket
vizsgálja, de már fejlettebb fokon, így minden életkorban megkapja a fejlődés
szintjét keresztmetszetben, és kimutatja az előző szakaszhoz viszonyítva
bekövetkezett fejlődés mértékét.
Előnye
ennek az eljárásnak, hogy egy időben több életkor is tanulmányozható, egy-egy
gyermek vagy gyermekcsoport fejlettségi szintjét több területen is
megvizsgálhatjuk. Alkalmas az egyes pszichikus funkciók közti kapcsolatok
kimutatására, segít eldönteni, hogy a gyerek megfelel-e az életkori normának,
eltér-e kora átlagos követelményeitől. Az eljárás hátránya, hogy a fejlődés
összefüggő folyamatát nem mutatja, mert az egyes funkciók fejlődésmenetének
vizsgálata az életkorokra tagolás miatt megszakad.
A hosszmetszeti vizsgálat nem az
életkorokat, hanem egy-egy pszichikus funkció fejlődését (külön-külön
vizsgálva) tanulmányozza a születéstől haladva. Az eljárással ki lehet mutatni
a vizsgálati funkciókban bekövetkező változásokat, így a fejlődés eredményei
jól meghatározhatóak. Az eljárás előnye, hogy megmutatja, hogyan fejlődnek az
ember pszichikus funkciói, illetve hogyan alakul a fejlődés. Hátránya, hogy
nagyon időigényes – ugyanazon vizsgálati személynél ki kell várni az évek
múlását -, és a pszichikus funkciókat elszigeteli egymástól. A hosszmetszeti és
keresztmetszeti módszert lehet kombinálni, hogy azonos életkorú csoportokat
állítunk össze és ezeket néhány éven át megfigyeljük.
Az
időintervallum-módszerrel azonos életkorú, de különböző kohorszokhoz
(korosztályokhoz) tartozó embereket hasonlítunk össze. A kohorsz egy adott
időpontban született egyének összességét jelenti. A módszer azt mutatja, hogy a
történelmi változásoknak potenciális jelentőségük van a pszichés fejlődés
szempontjából.
___________________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.)
Milyen alapvető kérdésekkel foglalkozik
a fejlődéspszichológia?
2.)
Milyen fejlődési folyamatok játszanak
szerepet a lelki jelenségek kialakulásában?
3.)
Melyek a fejlődéspszichológia központi
kérdései?
4.)
Ismertesse a fejlődéspszichológia
tárgyát és az alkalmazott módszereit.
5.)
Melyek a pszichikus fejlődés vizsgálati
lehetőségei?
___________________________________________________________________________