Érzékelés és észlelés
4.2.4.3.1.
Érzékelés és észlelés
Az
óvodáskor kezdetére a gyermekek érzékszervei már hasonlatosak a felnőtt
érzékszerveihez, de működésük még nem olyan kifinomult. Ez sok-sok tapasztalás
útján érhető el, azaz használat közben fejlődik (funkcionális). A gyermek
aktívvá válása, megfelelően irányított játék előrelendíti az érzékelésé és
észlelés fejlődését. Az óvodás észlelési folyamatai közül a legnagyobb szerepe
a látási észlelésnek van. A korszak elején az alak és formaészlelésben az
érzelmi szinkretizmus (érzelmi alapon való kiemelés) jellemző. Az életszakasz
végére ez átvált értelmi szinkretizmusba, vagyis míg kezdetben azt a részletet,
sokszor lényegtelen tulajdonságot figyeli meg a szemlélt dologból, ami őt
érzelmileg valamiért megragadta, későbbi megfigyelése tudatosabbá,
célirányosabbá, tervszerűbbé válik, már nem arra helyezi a hangsúlyt, ami
számára érdekes, hanem, amit logikusnak, fontosnak vél.
Színfelismerésre
már három évesen képes, de meg kell tanítani a színek megnevezését.
A
térészlelés kialakulása a test-séma fejlettségétől függ. A test-séma a szervezet és a környezete,
valamint a szervezet és részei között fennálló térbeli relációk ismerete, az
ezekből származó információk ún. perceptuális
sémákba rendeződése. Hosszú tanulási folyamat eredményeként vizuálisan és
kinesztétikusan tudatossá válik, hogyan tölti be a teret saját testével, és
tapasztalja annak határait. A térészlelés minősége az iskolai olvasás és
írástanulásban meghatározó szerepet játszik.
Az
óvodás gyermek időészlelése eleinte fejletlen. A „most” fogalmával már
tisztában van, de a tegnap, holnap, később stb. kifejezések még nem világosak a
számára. Ez az életkori szakasz végére – kb. 6 éves korra – kezd
kikristályosodni, aminek fejlesztése kiemelt feladatot kell, hogy jelentsen az
iskolára való felkészítés folyamatában.