4.2.4.3.2.
Figyelem és emlékezet
Az
óvodáskorú gyermekre kiscsoportos korban az önkéntelen figyelem jellemző. Arra
képes figyelni, ami érzelmileg megragadta, ami iránt kellően felkeltették az
érdeklődését, ezért fontos a felnőtt részéről a motiváció, a hangulati
megalapozás. Az óvodásgyermek figyelme könnyen fluktuál (vándorol),
elterelődik. Ezek miatt egy tevékenység során nem elég egyszer motiválni, hanem
újabb és újabb „kedvcsinálással” kell fenntartani a figyelmét. Az életkori
szakasz végére figyelme tartósabbá válik.
Óvodáskorban a figyelem sokszor perszeverál (leragad) egy-egy dolognál, eseménynél, ami őt
érzelmileg megragadta, emiatt nehezebben tud váltani újabb megfigyelnivaló
felé, így figyelemmegosztása eleinte gyenge. (pl.: amíg egy kisgyermek csak 1-2
tárgyat képes egy adott idő alatt megfigyelni, addig egy óvodás 2-3-at, később
többet is. A koncentrált figyelem külső megnyilvánulásai: tág pupilla, merev
testhelyzet, nyitva felejtett ajkak. Ezek gyakran kísérik az óvodás
mesehallgatását. Az önkéntelen figyelem szándékos figyelemmé változik, ha a
gyermek felismeri a megfigyelt tárgy érdekességét, és intellektualizálja azt.
Hasonlóan a figyelemhez, az emlékezetre is spontán
jelleg, az önkéntelenség jellemző, azaz emlékképei önkéntelenül rögzülnek,
elsősorban az őt érzelmileg megragadó dolgokat, történeteket jegyzi meg. Öt
éves kortól az önkéntelen jelleget felváltja a szándékos emlékezet, tudatos,
akarattal koncentrál, és megpróbál megjegyezni dolgokat. Ugyanilyen minőségi
változást jelent, hogy mechanikus emlékezete mellett egyre nagyobb szerepet kap
a logikus emlékezet is, azaz értelmezi a megjegyzendő dolgokat, ami által
emlékezete hatékonyabbá válik. Az óvodás emlékezete nem megbízható, fejlődése
az aktív beszéd elsajátításának folyamatába ágyazott. Óvodáskorban sokkal
eredményesebb lehet az emlékezés, ha cselekvéshez kötött. Ha manipulálhat,
játszhat egy tárggyal, azt jobban emlékezetébe tudja vésni, mint aminek csak a
nevét hallja. Játékszituációban az emlékezeti tevékenység hatékonyabb, mint
közvetlen feladathelyzetben. A mese bevésését és felidézését elsősorban azok az
érzelmek segítik, amelyeket a mese hallgatása közben átél. Itt az azonosulás
lesz az emlékezet megsegítője, a mesét hallgató gyermek a hőssel együtt járja
be az akadályokat, jut győzelemhez. Kiscsoportos korban a hallott mesét
változtatás nélkül, ugyanabban a formában szeretné hallani, az ismerős szavak,
kifejezések örömmel töltik el. A legkisebb eltérés esetén azonnal figyelmezteti
a mesélőt. Az óvodás gyermeket nem zavarja, hogy ugyanazt a mesét már többször
hallotta, sőt annál nagyobb élvezetet jelent számára, minél többször
hallgathatja. Mindez a biztonságérzetét fokozza. Az óvodás gyermek viszonylag
könnyen és nagy mennyiségű verset, mesét képes emlékezetébe vésni, ami nem
kíván tőle különösebb erőfeszítést. A versek, mondókák rengeteg olyan szót,
kifejezést tartalmaznak, aminek értelmét még nem tudja, vagy nincs is értelmük.
Az emlékezetbe vésést ebben az esetben a rím, a ritmus, a fordulatos
szókapcsolatok, a jó hangzás és a gyakori ismétlés segíti. Óvodáskorban a
különböző feladatok, megbízatások, valamint az intellektuális fejlődés, a
gondolkodási műveletek és az akarat fejlődésének hatására megjelenik a
szándékos emlékezet.