A képzelet
4.2.4.3.3.
A képzelet
A
képzeleti tevékenység a valóság egyedi feldolgozását jelenti. Az emlékezetben
őrzött, korábban összegyűjtött tapasztalatokat, élményeket, az agy sajátos
módon újra rendezi. Bár a gyermek
képzelete nem fejlettebb a felnőtténél - kevesebb tapasztalattal, élménnyel,
emlékképpel rendelkezik, ezért kevesebb elemből építkezhet -, képzeletvilága
sokszor gazdagabbnak tűnik, mert a gyermek, hiányos ismeretei pótlását,
megvalósíthatatlan vágyai életre keltését, képzeletének a felnőttnél sokkal
bátrabban és merészebben mozgósításával éri el.
A kevesebb tapasztalat és emlékkép ellenére ezt a csekélyebb
ismeretanyagot sokkal bátrabban használják, mint a valósághoz ragaszkodó
felnőttek. Óvodáskorban jellemző a fantáziahazugság, mely a vágyak
megvalósítására, vagy hiányos ismereteinek pótlására szolgál. Ez nem szándékos,
vagy tudatos, hiszen valóságtól elrugaszkodott hazugságát ő maga is elhiszi.
Az
óvodáskorú gyermek életében a mese kiemelkedő
szerepet tölt be, hallgatása során aktívan mozgósítja képzeletét. Három éves
korban még kevésbé él a mesetudat, a gyermeknek nehezére esik elkülöníteni a
valóságot a mese elemeitől. Ez félelmet, szorongást indukálhat, ezért ebben a
korban gondosan meg kell válogatni a megfelelő gyermekirodalmat, rövid,
egyszerű cselekményű, csekély konfliktust tartalmazó történeteket célszerű
preferálni. A mesetudat 4-5 éves korban fokozatosan alakul ki, vagyis a
történet egyes részeiben már felfedezi, ráismer a valótlanra. Minél többet
megtapasztal a valóságból, minél több élményre tesz szert az igazi világból,
annál jobban képessé válik elkülöníteni a mese valóságos és nem lehetséges
elemeit, mozzanatait. Nagycsoportos korra képessé válik adott pillanatban
beleélni magát a mesehelyzetbe, lelkesen drukkol, segít a mesehősöknek,
ugyanakkor pontosan tudja, hogy aminek részese, az nem igazi esemény.
Élete
részévé válik a mese által a mesekönyv is. Két évesen már adekvátan bánik a
könyvvel, szívesen lapozgatja, nézegeti a képeket. Három évesen saját életének,
szülei hétköznapjainak kis történeteit hallgatja szívesen, amely a szülők
távollétének elviselését segíti. A mese egy örömforrás, feszültségteremtő,
feszültséghordozó és feszültség-levezető tevékenység. A mesében mindent lehet,
gyakori az ellentétek preferenciája (pl. égig érő fa, óriások és törpék). Az
ismétlések, a kezdő- és záróformulák a biztonságot fokozzák a gyermeknél. A mesében
van egy kompenzációs motívum, mindig a kicsi nyer. A gyermek helyes
személyiségfejlődéséhez fontos az olvasott vagy mesélt mese, szemben a
rajzfilmmel, vagy mesefilmekkel. Az előbbinél a gyermek meg tudja állítani a
mesélőt, kérheti, hogy változtasson a mese folyamatán, ill. „lelki szemei”
előtt lezajlik a történet, behelyettesítheti magát a főhős szerepébe,
azonosulhat azzal. A filmbéli élményeknél mind a vizuális, mind az akusztikus
csatornák le vannak terhelve, készen kap vizuális paneleket, ami a képzeleti
képek hiányához vezet. Az ilyenfajta mesében a fantázia nem, vagy kevésbé
működik, így a gyermek kreativitása sérülhet. A gyermeki képzelet nemcsak a
mesében, hanem egyéb tevékenységeiben is jelentős szereppel bír. Idetartoznak a
rajzolás, festés, amikor egy felismerhetetlen formát valamilyen általa
meghatározott dolognak (füstnek, autónak, madárnak) nevez el. A gyermek
képzeletét mozgósítja az építő, konstruáló, valamint a mozgásos játékoknál is.