A gondolkodás fejlődése
4.2.4.4.
A gondolkodás fejlődése
Az
óvodásoknál a gondolkodási folyamat annak a szükségletnek, törekvésnek,
kívánságnak a keletkezésével kezdődik, hogy megoldjon egy gyakorlati feladatot,
kikerüljön egy problémahelyzetből. Problémahelyzet akkor adódik, ha a gyermek
valamilyen célt akar elérni, de nem, vagy csak részben ismeri a megoldáshoz
vezető utat.
Ebben
az életszakaszban a gondolkodás egyedül nem vizsgálható, csak a teljes
megismerő tevékenység komplex rendszerén keresztül, mert a gondolkodás még nem
önálló pszichikus tevékenység. A 3-6 évesek gondolkodásában az évek előre
haladtával komoly minőségi változás figyelhető meg. A cselekvő-szemléletes
gondolkodástól fokozatosan jut el a szemléletes-képszerű gondolkodás szintjére,
végül az elvont nyelvi síkra.
Ez
a következőket jelenti:
·
A cselekvő-szemléletes gondolkodás
szintjén lévő óvodás azt a problémahelyzetet érti csak meg, ami cselekvéshez és
szemlélethez kötött, vagyis ő maga cselekedhessen és szemlélődhessen az adott
problémahelyzetben. Pl.: a nagyobb piros kocka belefér-e a kisebb, zöld
kockába. Ez csak akkor derül ki számára, ha kipróbálhatja, vagyis cselekszik,
és közben figyel, szemlél.
·
A szemléletes-képszerű gondolkodás
szintjén már nincs szükség konkrét manipulálásra, elég, ha látja a
problémahelyzetet, és fejben végzi el a megoldást. Ilyenkor ránézésre,
gyakorlati próba nélkül is meg tudja állapítani, hogy melyik a kisebb kocka, és
melyik fér bele a másikba.
·
A gyermek gondolkodása a beszéd
fejlődésével egyre eredményesebbé válik. Minél több mindent tud verbálisan
feldolgozni, annál inkább túlhalad a cselekvő-szemléletes, és
szemléletes-képszerű gondolati szinten. Így eljut az elvont nyelvi
gondolkodásig, amikor a látvány, a szemléltetés sem kell ahhoz, hogy egy
problémát megoldjon. Ekkor már mindent fejben végez.
Az óvodás gyermek gondolkodási
műveletei
·
Analízis-szintézis
Az
óvodáskorú gyermeknél a szintézis van
túlsúlyban, vagyis a dolgokat egészében, minden tulajdonságát komplexen
megfigyelve érzékeli. A helyes gondolkodáshoz azonban szükséges, hogy az analízis (az ingerfelbontás, dolgok
részleteinek külön, pontos megfigyelése) és a szintézis egyensúlyba kerüljön.
Ehhez az óvodáskorú gyermeket rendszeres és tematikus megfigyelésre kell
ösztönözni a hétköznapi életben és a játéktevékenység közben egyaránt. (pl.:
egy állatot megfigyeltethetünk a gyermekkel több szempont szerint is, hány lába
van, borítja-e szőr a testét, milyen a színe stb. A részletekre a gyermek akkor
fog felfigyelni, ha a figyelmét ráirányítjuk.)
·
Összehasonlítás
Az
analízis-szintézis közben a gyermek összehasonlításokat is végez, melyben
eleinte a különbségeket könnyebben veszi észre, mint a hasonlóságokat. Az
összehasonlításra elsősorban gyakorlati probléma megoldása késztet. Az
összehasonlítások során rohamosan fejlődik, pontosabbá válik analizáló képessége
is. Az összehasonlításban eleinte külső tulajdonságok játszanak szerepet, mint
a legfeltűnőbb külső tulajdonság, és a tárgyak színei, de 5-6 évesen a
rendszeres és tudatos megfigyelések, összehasonlítások hatására már képes
összehasonlítást végezni a lényeges belső tulajdonságok alapján is. Ebben a
beszédnek, az észlelés tudatossá válásának és a többi gondolkodási műveletnek
is szerepe van.
·
Általánosítás-konkretizálás
Az
általánosítás azzal alapozódik meg, amikor a felnőtt észreveteti a gyermekkel a
tárgyak, dolgok, személyek tulajdonságait. A konkretizálás pedig az a
gondolkodási művelet, amikor az általánosítás nyomán kapott csoportból egy
konkrét dolog kiragadásra kerül (pl.: általánosítás, hogy minden négylábú
háziállat, amelynek szőr borítja a testét, csontot eszik és nyávog, az macska.
Konkretizálás pedig, ebből a korábban általánosításból kapott csoportból (a
macskából) egy konkrét macskát kiragadni.). A gyermek a nyelv segítségével
általánosítva fejez ki egy és ugyanazon kapcsolatot, és megpróbálja megtalálni
ezeket egyedi, konkrét és különféle jelenségekben. Az óvodás gyermek
gondolkodása egocentrikus, nem tudja mások nézőpontjait átvenni, nem képes
decentrálni, képtelen mentális perspektívaváltásra, nehéz neki viszonylatokat
tanítani, még nincs invariációja,