A beszéd fejlődése
4.2.4.5.
A beszéd fejlődése
Óvodáskorban
a gyermek beszédaktivitása ugrásszerűen megnő. Számtalan új ingerrel,
tevékenységekkel, személyekkel, tárgyakkal, ismeretekkel kerül kapcsolatba,
melyek gondolkodásra, ezáltal beszédre késztetik. A beszéd a gondolkodás nyelvi
kifejező eszköze, így ez a két dolog együtt, párhuzamosan fejlődik, vagyis
minél többet beszél, kommunikál, annál jobban mozgósítja, fejleszti
gondolkodását. Kiscsoportos korban még inkább a szituatív beszéd a jellemző,
nagyobb óvodáskorra beszéde fokozatosan átvált önmagában is értelmezhető,
összefüggő, ún. kontextusos beszéddé. A kontextusos beszéd csak akkor alakul
ki, ha a gyermek gondolkodása már túlhaladt a cselekvő-szemléletes szinten,
vagyis gondolkodásának nem feltétele a konkrét cselekvés.
Kb.
4-5 éves korban elkezdődik az „első
miért-korszak”. Jellemzője a végtelen, folyamatos kérdezés-sor, melyben
egyik kérdés a másik kérdésből következik, de előfordul, hogy például az ötödik
kérdésnek már nincs köze az elsőhöz. A felnőttnek fel kell ismernie a kérdések
mögötti motivációt, hogy a gyermek nem szeretne egyedül maradni, és azért
tartja fenn a kommunikációs kapcsolatot folyamatos kérdésekkel, hogy a felnőtt
ne mehessen el mellőle. Emiatt a jelenséget szociális-miértnek
is nevezzük. Ha a gyermek elutasításban részesül, és soha, vagy nagyon ritkán
kap választ kérdéseire, akkor egyrészt leszokik a kérdésekről (ezzel veszélybe
kerül a szülő-gyerek kapcsolat intimitása), másrészt biztonságérzetének
elvesztése miatt különböző pszichés problémák keletkezhetnek.
Az óvodáskorú gyermek
beszédfejlődésének főbb tendenciái és jellemzői
· a
szituációs beszédjelleg háttérbe szorul, és fokozatosan kifejlődik a
kontextusos
beszéd
· a
beszéd folyamatossá válik, erőteljesen gazdagodik a szókincs, és változatosabb
lesz a mondatszerkesztés
· fokozatosan
felszabadul az érzelmek uralma alól, és fegyelmezettebbé válik, reális
szociális funkciója gazdagodik.