Társas kapcsolatok, az érzelmek és az akarat fejlődése
4.2.5.5. Társas kapcsolatok, az
érzelmek és az akarat fejlődése
A
gyermek a kisiskoláskor kezdetén (6-7 éves korban) a különböző társadalmi
normákat, értékeket, egy-egy konkrét és szeretett személy (szülő, pedagógus)
közvetítésével fogja fel. A 3-4. osztályos gyermeknél az értékteremtés,
értékközvetítés már áttevődik a vele azonos korú csoportra. Ezzel függ össze,
hogy a felnőtt már nem hat olyan erős modellként, mint az iskolába lépéskor. A
8-9 éves gyermek számára már nem az a legfontosabb, hogy mit szól a tanító,
hanem az, hogyan vélekednek a társak. 6-7 éves korban még a tanító elismerését,
szeretetét akarja kivívni, később fokozatosan a társak értékelő, elismerő vagy
elutasító magatartása lesz a döntő. Változik a kötődések tendenciája,
módosulnak a társas mező arányai, a társas érdeklődés áttevődik a felnőttről az
egykorú társakra. Ezt a folyamatot átpártolásnak
nevezzük, melynek lényege, hogy a kétféle kapcsolat (felnőtt-gyermek és
gyermek-gyermek) indulati szintje között kezdetét veszi a kiegyenlítődés, míg
az egyiknek csökken, a másiknak növekszik az érzelmi hőfoka. A gyermek 6 éves korban elkezd elfordulni a
felnőttől, az egykorú társak (kortársak)
felé. Ez nem jelenti a felnőttől való teljes elszakadást, csupán megváltozik a
felnőtt-gyermek kapcsolat funkciója, a gyermek egyre több önálló döntési
lehetőséget igényel az irányítás helyett. Ekkor kezd tartalmat nyerni az
osztályközösség, az osztálybecsület, megváltozik a tanulók egymáshoz való
viszonya. Amíg korábban az egykorú társakhoz való viszonyt többnyire külső
jegyek alapján alakították, addig 9-10 éves korban a tettek, a magatartás
alapján értékelik egymást. A csoportos együttlétek gyakoriságával nő az
önállósága is. Az átpártolás a gyermek ítéleteiben is megmutatkozik. Piaget
szerint a hazugságról való felfogás 7 éves kortól megváltozik. Amíg a 6 éves
azt mondja, hogy a felnőttnek hazudni súlyos vétek, de egy másik gyermeknek
szabad hazudni, addig ez az érvelés 9 éves kortól megfordul: a gyermeknek
hazudni sokkal csúnyább, mint a felnőtteknek, mert a gyermek még kicsi, és
elhiszi, amit mondanak neki. A két ítélet között 7-8 éves kor között van egy
átmeneti szint: a felnőttnek hazudni csúnyább ugyan, de a gyermeknek hazudni is
vétek.
A kisiskoláskorban a nemek viszonylag elkülönülnek,
a fiúknak többnyire több barátjuk van, de a lányok barátsága általában intimebb
jellegű. A kortárscsoport differenciálódása során kialakul, ki kivel szeret
együtt lenni különböző helyzetekben. A barátválasztás különösen fontos
tevékenység, mert az átpártolás után több időt töltenek el a kortárscsoportban.
Ebben a tevékenységben a gyermeket körülvevő felnőtt iránymutatói jelentősek, aki
a jó tanuló, jó magaviseletű gyermekeket ajánlja barátnak. Ennek az igénynek
való megfelelésben különbség van a nemek között, míg a lányok kiszolgálják a
felnőtt elvárását, vagyis a jó tanuló és jó magaviseletű lányokkal igyekeznek
barátkozni, addig a fiúk azokkal a kortársaikkal barátkoznak inkább, akiknél
mindig történik valami, akik mellett nem lehet unatkozni, akinek a társaságában
jól érzik magukat, aki jó játékokat talál ki. Ezt a kritériumot általában nem a
felnőtt által ajánlott célcsoport meríti ki.
A kortárscsoportban való részvétel nagyon fontos a
későbbi fejlődés szempontjából, elősegíti a kommunikációs készség fejlődését,
mások nézőpontjának megértését, másokkal való együttműködés szabályainak
elsajátítását. A kortársak körében eltöltött idő növekedése a gyermeki énkép
számára rendkívüli jelentőségű, hiszen a társak visszajelzései alapján az énről
alkotott alapvető elképzelések változhatnak meg.
Kisiskoláskorban
még mindig nagyon hangsúlyosak az emocionális folyamatok. Számára nincs
közömbös dolog, minden valamilyen érzelemmel, legtöbbször pozitív érzésekkel
jár. 6-7 évesen még nem beszélhetünk hatékony és tartós érzelmekről, ilyenkor
az érzelmek a cselekvés kiváltásában, mint szabályozásában kapnak szerepet. Az
indulati élet fékezésének képessége fokozatosan alakul ki, amikor már a
tevékenységnek egyre inkább alárendeli érzelmeit, ekkor érzelmi élete
higgadtabbá, tárgyilagosabbá válik. A kritikai érzék megjelenésével csökken a
nyíltsága, spontán érzelmeit titkolja.
A kisiskolásra vidám alaphangulat jellemző, a
szomorúság, a fájdalom, az unalom idegen tőle. Ez az alaphangulat teszi
lehetővé, hogy az energiáit az értelmi működésre fordítsa. Gyakran
keletkezhetnek ambivalens érzései, de ez általában rövid ideig tart.
A
kisiskoláskor főbb érzelmei
·
Intellektuális
érzelmek
A
tanuláshoz, a tanulásban elért sikerekhez, vagy kudarcokhoz, a tananyag
tartalmához kötődnek. Megjelenik a logikai öröm, ha rájön egy megoldásra, vagy
kétely, ha nem tudja megoldani. A növekvő tudásvágy, a kíváncsiság, a fokozódó
érdeklődés egyre nagyobb teljesítményre ösztönzi a gyermekeket.
·
Erkölcsi-szocializációs
érzelmek
Csak
emberre jellemző magasabb rendű érzelmek. Már óvodáskorban kialakulnak az
alapvető emberi együttélési szokásokhoz kapcsolódó érzelmek, melyeket a
szocializáció folyamatában sajátít el a gyermek. Képessé válik együttérzésre, beleéli magát
mások helyzetébe, kialakul az empátiás készsége. Erkölcsi ítéletei eleinte még
szélsőségesek, azonosul a jóval, elveti a rosszat. A szolidaritással együtt a
gyermekek viselkedésében új motívumok is kimutathatók. Megjelenik a
rivalizálás, a versenyzés, de csak az átpártolás után, a szolidaritással
egyidejűleg bontakozik ki.
·
Esztétikai
érzelmek
A
kisiskoláskor kezdetén még fejletlenek, elsősorban még a külső jegyek és formák
ragadják őket meg, de az iskolai oktatás hatására ezek tovább
differenciálódnak. A vizuális nevelés, az ének, a testnevelés, lényegében
valamennyi tantárgy fejleszti a gyermek esztétikai érzelmeit.