A gyermek pszichoszexuális fejlődése

4.2.5.6. A gyermek pszichoszexuális fejlődése

 

A személyiségfejlődés egyik fő vonala a pszichoszexuális struktúra kialakulása és fejlődése. A pszichoszexuális lelki tartalmak, már a serdülőkor előtt, a pszichikus fejlődés megindulásától, újszülöttkortól megtalálhatók, ekkor alakul ki minden partnerkapcsolat archetípusa, az anya-gyerek kapcsolat. A gyermekkel született nemi késztetés (nemi, vagy fajfenntartási ösztön) már igen korán megnyilvánulhat, de a fejlődés során a gyermek megtanulja a társadalmilag kívánatos, kulturált nemi magatartás végrehajtását. Az erre irányuló tanulás döntő szakasza a kisgyermekkor és az óvodáskor.

A kisiskoláskor a pszichoszexuális fejlődésnek nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb szakasza. A Freudi értelemben vett látenciaperiódusról azonban mégsem beszélhetünk, mivel változatlanul tovább folyik a nemi szerepek tanulása és gyakorlása. Bővülnek a gyermek nemiséggel kapcsolatos ismeretei és attitűdjei, az akceleráció miatt pedig már 9-10 éves korban megkezdődik a prepubertás bevezető időszaka. Az érintett életkori szakaszban általánossá válik az autoerotika háttérbe szorulása, de nem jelenti a teljes eltűnését. A gyermekre jellemző sokirányú érdeklődés természetesen a nemiség különféle oldalait is magába foglalja. A kisiskolás növekvő szexuális információigényét lehetőleg a szülőnek és a pedagógusnak célszerű kielégítenie, hogy megelőzzék a negatív hatású felvilágosításokat. Kisiskoláskorban megszaporodnak a gyermekszerelmek és a szexuális szerepjátékok is. Ez utóbbiak főleg egyneműek között.

 

_____________________________________________________________________

Önellenőrzés

1.)    Mi jellemzi az átlagosan fejlett és megfelelően nevelt, iskolás gyermek sajátosságait?

2.)    Melyek a kisiskoláskor testi jellemzői?

3.)    Miért szükséges megtanítani a kisiskolás korú gyermeket a megfigyelésre?

4.)    Mi az érzelmek szerepe a figyelem, emlékezet és képzelet fejlődésében?

5.)    Ismertesse a második „miért-korszak” lényegét.

6.)    Mi az átpártolás szerepe a gyermeki személyiségfejlődésben?

7.)    Ismertesse a barátválasztás mechanizmusát.

8.)    Melyek a kisiskoláskor főbb érzelmei?

9.)    Ismertesse a kisiskoláskorú gyermek pszichoszexuális fejlődésének jellemzőit.

_____________________________________________________________________