A gyermek pszichoszexuális fejlődése
4.2.5.6. A gyermek pszichoszexuális
fejlődése
A
személyiségfejlődés egyik fő vonala a pszichoszexuális struktúra kialakulása és
fejlődése. A pszichoszexuális lelki tartalmak, már a serdülőkor előtt, a
pszichikus fejlődés megindulásától, újszülöttkortól megtalálhatók, ekkor alakul
ki minden partnerkapcsolat archetípusa, az anya-gyerek kapcsolat. A
gyermekkel született nemi késztetés (nemi, vagy fajfenntartási ösztön) már igen
korán megnyilvánulhat, de a fejlődés során a gyermek megtanulja a társadalmilag
kívánatos, kulturált nemi magatartás végrehajtását. Az erre irányuló tanulás
döntő szakasza a kisgyermekkor és az óvodáskor.
A kisiskoláskor a pszichoszexuális fejlődésnek
nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb szakasza. A Freudi értelemben vett
látenciaperiódusról azonban mégsem beszélhetünk, mivel változatlanul tovább
folyik a nemi szerepek tanulása és gyakorlása. Bővülnek a gyermek nemiséggel
kapcsolatos ismeretei és attitűdjei, az akceleráció miatt pedig már 9-10 éves
korban megkezdődik a prepubertás bevezető időszaka. Az érintett életkori
szakaszban általánossá válik az autoerotika háttérbe szorulása, de nem jelenti
a teljes eltűnését. A gyermekre jellemző sokirányú érdeklődés természetesen a
nemiség különféle oldalait is magába foglalja. A kisiskolás növekvő szexuális
információigényét lehetőleg a szülőnek és a pedagógusnak célszerű kielégítenie,
hogy megelőzzék a negatív hatású felvilágosításokat. Kisiskoláskorban
megszaporodnak a gyermekszerelmek és a szexuális szerepjátékok is. Ez utóbbiak
főleg egyneműek között.
_____________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.)
Mi jellemzi az átlagosan fejlett és
megfelelően nevelt, iskolás gyermek sajátosságait?
2.)
Melyek a kisiskoláskor testi jellemzői?
3.)
Miért szükséges megtanítani a kisiskolás
korú gyermeket a megfigyelésre?
4.)
Mi az érzelmek szerepe a figyelem,
emlékezet és képzelet fejlődésében?
5.)
Ismertesse a második „miért-korszak”
lényegét.
6.)
Mi az átpártolás szerepe a gyermeki
személyiségfejlődésben?
7.)
Ismertesse a barátválasztás
mechanizmusát.
8.)
Melyek a kisiskoláskor főbb érzelmei?
9.)
Ismertesse a kisiskoláskorú gyermek
pszichoszexuális fejlődésének jellemzőit.