Digitális bennszülött és digitális bevándorló
A digitális bennszülöttek már a legfiatalabb koruktól kezdődően együtt nőttek fel a digitális technológiákkal: számítógéppel, játékkonzollal, internettel, mobiltelefonokkal, MP3 lejátszókkal.


 Agyi mechanizmusok változása
Agyi mechanizmusok változása
"Neurológiai kísérletek bizonyították, hogy 5 óra, 5 egymást követő napi internetböngészés átalakíthatja a számítógépes tapasztalattal nem rendelkező felhasználók agyi mechanizmusait bármely inger megfelelő mennyiségű ismétlése új idegpályákat, illetve idegfolyamatokat alakít ki az agyban, amelyek állandósulhatnak."
- minden egyes új információs technológiai vívmány kipróbálására ellenállhatatlan vágyat érez
- folyamatosan azonnali jutalmazás igénye
- új, izgalmas és az eddigiektől eltérő tapasztalatok
/Dr. Garry Small , amerikai agykutató/
|   |  |  | 
"Marko Calasan még csak kilencéves, de máris igazi számítástechnikai zseni. A macedón kisfiú a világ legfiatalabb Microsoft rendszermérnöke, négy okleveles Microsoft képesítése van és egy 312 oldalas könyvet írt a Windows 7-ről - számol be a CNN egy friss riportja. Marko továbbá már most három nyelvet beszél, és éppen a negyediket tanulja.
Az angol csak tanult nyelv a fiatal Marko számára, de a CNN riportere egyenesen észvesztőnek nevezi a fiú angol nyelvi és szókincsbeli tudását. Marko már 6 éves korában megkapta az első rendszeradminisztrátori igazolását a Microsofttól, és a múlt hónapban ő lett a legfiatalabb Microsoft rendszermérnök. Egy hátrányos helyzetűeket segítő nonprofit számítógép hálózatot menedzsel hazájában, Macedóniában.
Marko általában napi négy órát tölt a rendszer menedzselésével, de ritkán akár 10 órára is növekszik ez az idő. Mellette nem csak diáktársainak tanítja a számítógépek használatát, hanem időnként tanárainak is. Markonak saját kulcsa van az iskola számítógépes laborjához, és engedélye van arra, hogy az órákat rendszertelenül látgassa; akár csak havi néhány alkalommal. Sok más gyerekhez hasonlóan Marko második nagy szereleme a foci, de a videojátékokat például komolytalannak tartja."
/forrás: nyest.hu/ 
 Korábbi csúcstartók
Korábbi csúcstartók
|  |   | 
- M. Lavinashree nevű kilencéves indiai kislány, aki Tamil Naduban él.
- Őt megelőzően egy tízéves pakisztáni kislány, Arfa Karim tartotta a legfiatalabb Microsoft rendszeradminisztrátor rekordját.
A tanuló az információs  és fogyasztói társadalomban
	
		
| A tanuló, mint digitális bennszülött | A tanár, mint digitális bevándorló | 
			Tanári közfelfogás | 
| Gyorsan akar információt szerezni, multimédia forrásból. | Korlátozott számú információ lassú ellenőrzött átadását részesíti előnyben. | Tankönyvből, órai vázlatból, lépésről- lépésre, feleltetéssel, dolgozatírással. | 
| Párhuzamos információ -feldolgozás, több feladattal való (5-7) egyidejű foglalkozás. | Szinguláris információfeldolgozás és az egyetlen feladatra való koncentrálás. | Egyszerre csak egy dologra lehet figyelni pl: tanárra az órán, a könyvre a csendben. | 
| A szövegnél szívesebben dolgozik kép, hang, videó információkkal. | Előnyben részesíti a szöveget. | SDT vagy tankönyv? 90% szöveg - kevés a magyarázóábra. | 
| Véletlenszerű kalandozások | Lineárisan,logikusan felépített és lépésről- lépésre lebontott információk nyújtása. | Világról szóló ismeretek tantárgyakra, részterületekre, fejezetekre bontása. | 
| Szimultán kölcsönhatások kedvelése. Hálózati kapcsolat létesítése számos felhasználóval . (fórumokon válaszok keresése saját kérdésekre) | Függetlenség, kooperáció hiánya. | Pl: csop. munka értékelésének problémái. | 
| Az utolsó pillanatban tanulás. (ami 10 perc alatt nem található meg a neten az nem létezik) | Minden lehetőségre felkészülve tanítanak. (Pl:vizsgakövetelmények szem előtt tartása) | A tanulónak kell igazodni a tanítási folyamathoz. (helyi tanterv, tanmenet) | 
| Azonnali megerősítést és jutalmat vár. | Szívesebben választja a késleltetett megerősítést és jutalmazást. | Formatív értékelés helyett szummatív túlsúlya. | 
| Izgalmas, érdekes, azonnal hasznosítható és szórakoztató dolgok kedvelése. „Minek tanulom ezt, ha az életben nem lesz rá szükségem?" | Standardizált tesztekre való felkészítés a tantervi irányelveknek megfelelően. | Érettségire és a felvételire kell felkészíteni. | 
| Forrás:Ollé János: Tanítás és tanulás az információs társadalomban előadása (Jukes - Dosaj, 2006) | ||
 Az iskola és a net-generáció
Az iskola és a net-generáció
Milyen képességeket fejleszt általában a mai iskola?

Forrás: Gyarmathy (2010) 14.o

Forrás: Gyarmathy (2010) 14.o
 Hazai kutatások
Hazai kutatások
- A magyar digitális bennszülöttek 
	- 96%-a internetezik, 64% napi rendszerességgel
- az internetet és a Web 2.0 technológiákat (Messenger, Skype) használják iskola utáni kapcsolattartásra
 
(Ságvári, IT Generáció, Fanta Trend Riport, 2007).
- Két magyar internetes piackutató cég felmérése alapján (NRC, VMR. 2007) a magyar tinédzserek 67%-a használja az internetet naponta többször. (átlag 2 óra internethasználat)
 ↓ ↓ 1/3-uk 3-4 órát 
 1/6-uk 5 órát 
 
 
- Az okos bevándorlók
	- Elfogadják és igénybe veszik a bennszülöttek segítségét, hogy tanuljanak és be tudjanak illeszkedni a ma digitális kultúrájába.
 
- A kevésbé okos bevándorlók
	- Zúgolódnak és visszasírják régi „országukat″.
 

- A megoldás:
	- A digitális bennszülöttek nyelvén és igényeik szerint kell megfogalmazni és kifejezni azokat az ismereteket, információkat, amiket szeretnénk megosztani diákjainkkal.
 
