Digitális bennszülött és digitális bevándorló

A digitális bennszülöttek már a legfiatalabb koruktól kezdődően együtt nőttek fel a digitális technológiákkal: számítógéppel, játékkonzollal, internettel, mobiltelefonokkal, MP3 lejátszókkal.





iDevice ikon Agyi mechanizmusok változása
"Neurológiai kísérletek bizonyították, hogy 5 óra, 5 egymást követő napi internetböngészés átalakíthatja a számítógépes tapasztalattal nem rendelkező felhasználók agyi mechanizmusait bármely inger megfelelő mennyiségű ismétlése új idegpályákat, illetve idegfolyamatokat alakít ki az agyban, amelyek állandósulhatnak."

  • minden egyes új információs technológiai vívmány kipróbálására ellenállhatatlan vágyat érez
  • folyamatosan azonnali jutalmazás igénye
  • új, izgalmas és az eddigiektől eltérő tapasztalatok


/Dr. Garry Small , amerikai agykutató/


   


"Marko Calasan még csak kilencéves, de máris igazi számítástechnikai zseni. A macedón kisfiú a világ legfiatalabb Microsoft rendszermérnöke, négy okleveles Microsoft képesítése van és egy 312 oldalas könyvet írt a Windows 7-ről - számol be a CNN egy friss riportja. Marko továbbá már most három nyelvet beszél, és éppen a negyediket tanulja.
Az angol csak tanult nyelv a fiatal Marko számára, de a CNN riportere egyenesen észvesztőnek nevezi a fiú angol nyelvi és szókincsbeli tudását. Marko már 6 éves korában megkapta az első rendszeradminisztrátori igazolását a Microsofttól, és a múlt hónapban ő lett a legfiatalabb Microsoft rendszermérnök. Egy hátrányos helyzetűeket segítő nonprofit számítógép hálózatot menedzsel hazájában, Macedóniában.
Marko általában napi négy órát tölt a rendszer menedzselésével, de ritkán akár 10 órára is növekszik ez az idő. Mellette nem csak diáktársainak tanítja a számítógépek használatát, hanem időnként tanárainak is. Markonak saját kulcsa van az iskola számítógépes laborjához, és engedélye van arra, hogy az órákat rendszertelenül látgassa; akár csak havi néhány alkalommal. Sok más gyerekhez hasonlóan Marko második nagy szereleme a foci, de a videojátékokat például komolytalannak tartja."


/forrás: nyest.hu/

iDevice ikon Korábbi csúcstartók
 


  • M. Lavinashree nevű kilencéves indiai kislány, aki Tamil Naduban él.
  • Őt megelőzően egy tízéves pakisztáni kislány, Arfa Karim tartotta a legfiatalabb Microsoft rendszeradminisztrátor rekordját.

A tanuló az információs és fogyasztói társadalomban


A tanuló, mint
digitális bennszülött
A tanár, mint
digitális bevándorló

Tanári közfelfogás
a közoktatásban

Gyorsan akar
információt szerezni,
multimédia forrásból.
Korlátozott számú
információ lassú
ellenőrzött átadását
részesíti előnyben.
Tankönyvből, órai
vázlatból, lépésről-
lépésre, feleltetéssel,
dolgozatírással.
Párhuzamos információ
-feldolgozás, több
feladattal való (5-7)
egyidejű foglalkozás.
Szinguláris
információfeldolgozás
és az egyetlen feladatra
való koncentrálás.
Egyszerre csak egy
dologra lehet figyelni
pl: tanárra az órán,
a könyvre a csendben.
A szövegnél szívesebben
dolgozik kép, hang, videó
információkkal.
Előnyben részesíti
a szöveget.
SDT vagy tankönyv?
90% szöveg - kevés
a magyarázóábra.
Véletlenszerű
kalandozások
Lineárisan,logikusan
felépített és lépésről-
lépésre lebontott
információk nyújtása.
Világról szóló ismeretek
tantárgyakra, részterületekre,
fejezetekre bontása.
Szimultán kölcsönhatások
kedvelése.
Hálózati kapcsolat létesítése
számos felhasználóval .
(fórumokon válaszok keresése
saját kérdésekre)
Függetlenség,
kooperáció hiánya.
Pl: csop. munka
értékelésének problémái.
Az utolsó pillanatban
tanulás. (ami 10 perc
alatt nem található
meg a neten az nem létezik)
Minden lehetőségre
felkészülve tanítanak.
(Pl:vizsgakövetelmények
szem előtt tartása)
A tanulónak kell igazodni
a tanítási folyamathoz.
(helyi tanterv, tanmenet)
Azonnali megerősítést
és jutalmat vár.
Szívesebben választja
a késleltetett megerősítést
és jutalmazást.
Formatív értékelés
helyett szummatív túlsúlya.
Izgalmas, érdekes,
azonnal hasznosítható
és szórakoztató dolgok
kedvelése. „Minek tanulom
ezt, ha az életben nem
lesz rá szükségem?"
Standardizált tesztekre
való felkészítés a tantervi
irányelveknek megfelelően.
Érettségire és a
felvételire kell
felkészíteni.
Forrás:Ollé János: Tanítás és tanulás az információs társadalomban előadása (Jukes - Dosaj, 2006)


iDevice ikon Az iskola és a net-generáció
Milyen képességeket fejleszt általában a mai iskola?


Forrás: Gyarmathy (2010) 14.o

iDevice ikon Hazai kutatások
  • A magyar digitális bennszülöttek
    • 96%-a internetezik, 64% napi rendszerességgel
    • az internetet és a Web 2.0 technológiákat (Messenger, Skype) használják iskola utáni kapcsolattartásra
(Ságvári, IT Generáció, Fanta Trend Riport, 2007).
  • Két magyar internetes piackutató cég felmérése alapján (NRC, VMR. 2007) a magyar tinédzserek 67%-a használja az internetet naponta többször. (átlag 2 óra internethasználat)
     ↓    ↓
     1/3-uk 3-4 órát
       1/6-uk 5 órát



  • Az okos bevándorlók
    • Elfogadják és igénybe veszik a bennszülöttek segítségét, hogy tanuljanak és be tudjanak illeszkedni a ma digitális kultúrájába.
  • A kevésbé okos bevándorlók
    • Zúgolódnak és visszasírják régi „országukat″.


  • A megoldás:
    • A digitális bennszülöttek nyelvén és igényeik szerint kell megfogalmazni és kifejezni azokat az ismereteket, információkat, amiket szeretnénk megosztani diákjainkkal.