Digitális bennszülött és digitális bevándorló
A digitális bennszülöttek már a legfiatalabb koruktól kezdődően együtt nőttek fel a digitális technológiákkal: számítógéppel, játékkonzollal, internettel, mobiltelefonokkal, MP3 lejátszókkal.
Agyi mechanizmusok változása
"Neurológiai kísérletek bizonyították, hogy 5 óra, 5 egymást követő napi internetböngészés átalakíthatja a számítógépes tapasztalattal nem rendelkező felhasználók agyi mechanizmusait bármely inger megfelelő mennyiségű ismétlése új idegpályákat, illetve idegfolyamatokat alakít ki az agyban, amelyek állandósulhatnak."
- minden egyes új információs technológiai vívmány kipróbálására ellenállhatatlan vágyat érez
- folyamatosan azonnali jutalmazás igénye
- új, izgalmas és az eddigiektől eltérő tapasztalatok
/Dr. Garry Small , amerikai agykutató/
|
"Marko Calasan még csak kilencéves, de máris igazi számítástechnikai zseni. A macedón kisfiú a világ legfiatalabb Microsoft rendszermérnöke, négy okleveles Microsoft képesítése van és egy 312 oldalas könyvet írt a Windows 7-ről - számol be a CNN egy friss riportja. Marko továbbá már most három nyelvet beszél, és éppen a negyediket tanulja.
Az angol csak tanult nyelv a fiatal Marko számára, de a CNN riportere egyenesen észvesztőnek nevezi a fiú angol nyelvi és szókincsbeli tudását. Marko már 6 éves korában megkapta az első rendszeradminisztrátori igazolását a Microsofttól, és a múlt hónapban ő lett a legfiatalabb Microsoft rendszermérnök. Egy hátrányos helyzetűeket segítő nonprofit számítógép hálózatot menedzsel hazájában, Macedóniában.
Marko általában napi négy órát tölt a rendszer menedzselésével, de ritkán akár 10 órára is növekszik ez az idő. Mellette nem csak diáktársainak tanítja a számítógépek használatát, hanem időnként tanárainak is. Markonak saját kulcsa van az iskola számítógépes laborjához, és engedélye van arra, hogy az órákat rendszertelenül látgassa; akár csak havi néhány alkalommal. Sok más gyerekhez hasonlóan Marko második nagy szereleme a foci, de a videojátékokat például komolytalannak tartja."
/forrás: nyest.hu/
Korábbi csúcstartók
|
- M. Lavinashree nevű kilencéves indiai kislány, aki Tamil Naduban él.
- Őt megelőzően egy tízéves pakisztáni kislány, Arfa Karim tartotta a legfiatalabb Microsoft rendszeradminisztrátor rekordját.
A tanuló az információs és fogyasztói társadalomban
A tanuló, mint digitális bennszülött |
A tanár, mint digitális bevándorló |
Tanári közfelfogás |
Gyorsan akar információt szerezni, multimédia forrásból. |
Korlátozott számú információ lassú ellenőrzött átadását részesíti előnyben. |
Tankönyvből, órai vázlatból, lépésről- lépésre, feleltetéssel, dolgozatírással. |
Párhuzamos információ -feldolgozás, több feladattal való (5-7) egyidejű foglalkozás. |
Szinguláris információfeldolgozás és az egyetlen feladatra való koncentrálás. |
Egyszerre csak egy dologra lehet figyelni pl: tanárra az órán, a könyvre a csendben. |
A szövegnél szívesebben dolgozik kép, hang, videó információkkal. |
Előnyben részesíti a szöveget. |
SDT vagy tankönyv? 90% szöveg - kevés a magyarázóábra. |
Véletlenszerű kalandozások |
Lineárisan,logikusan felépített és lépésről- lépésre lebontott információk nyújtása. |
Világról szóló ismeretek tantárgyakra, részterületekre, fejezetekre bontása. |
Szimultán kölcsönhatások kedvelése. Hálózati kapcsolat létesítése számos felhasználóval . (fórumokon válaszok keresése saját kérdésekre) |
Függetlenség, kooperáció hiánya. |
Pl: csop. munka értékelésének problémái. |
Az utolsó pillanatban tanulás. (ami 10 perc alatt nem található meg a neten az nem létezik) |
Minden lehetőségre felkészülve tanítanak. (Pl:vizsgakövetelmények szem előtt tartása) |
A tanulónak kell igazodni a tanítási folyamathoz. (helyi tanterv, tanmenet) |
Azonnali megerősítést és jutalmat vár. |
Szívesebben választja a késleltetett megerősítést és jutalmazást. |
Formatív értékelés helyett szummatív túlsúlya. |
Izgalmas, érdekes, azonnal hasznosítható és szórakoztató dolgok kedvelése. „Minek tanulom ezt, ha az életben nem lesz rá szükségem?" |
Standardizált tesztekre való felkészítés a tantervi irányelveknek megfelelően. |
Érettségire és a felvételire kell felkészíteni. |
Forrás:Ollé János: Tanítás és tanulás az információs társadalomban előadása (Jukes - Dosaj, 2006) |
Az iskola és a net-generáció
Milyen képességeket fejleszt általában a mai iskola?
Forrás: Gyarmathy (2010) 14.o
Forrás: Gyarmathy (2010) 14.o
Hazai kutatások
- A magyar digitális bennszülöttek
- 96%-a internetezik, 64% napi rendszerességgel
- az internetet és a Web 2.0 technológiákat (Messenger, Skype) használják iskola utáni kapcsolattartásra
(Ságvári, IT Generáció, Fanta Trend Riport, 2007).
- Két magyar internetes piackutató cég felmérése alapján (NRC, VMR. 2007) a magyar tinédzserek 67%-a használja az internetet naponta többször. (átlag 2 óra internethasználat)
↓ ↓ 1/3-uk 3-4 órát
1/6-uk 5 órát
- Az okos bevándorlók
- Elfogadják és igénybe veszik a bennszülöttek segítségét, hogy tanuljanak és be tudjanak illeszkedni a ma digitális kultúrájába.
- A kevésbé okos bevándorlók
- Zúgolódnak és visszasírják régi „országukat″.
- A megoldás:
- A digitális bennszülöttek nyelvén és igényeik szerint kell megfogalmazni és kifejezni azokat az ismereteket, információkat, amiket szeretnénk megosztani diákjainkkal.