Digitális kompetencia
„Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája"
(Szent-Györgyi Albert)
A kompetencia fogalma
A kompetenciát (Nagy József nyomán) olyan - ismereteket, készségeket, képességeket, személyiségjegyeket és attitűdöket tartalmazó - komplex rendszernek tekinthetjük, amely képessé, kompetenssé teszi birtoklóját arra, hogy különböző helyzetekben, összetett, életszerű feladatok megoldásában eredményesen, hatékonyan cselekedjék.
A digitális kompetencia
↓
az információs társadalmi technológiák (ITT) alkalmazásának képessége
↓
az információs társadalmi technológiák (ITT) alkalmazásának képessége
↓
- a munka
- a szabadidő
- a kommunikáció területén
A 21.század kihívásai
Gyorsuló idő
- 5 évente a létező szakmák 5%-a kicserélődik
- Az infokommunikációs technológiai ismeretek nélkül űzhető szakmák száma 2 évente 5%-kal csökken
- Az alapvető IKT ismeretek nélkül űzhető szakmák jövedelemtermelő képessége a minimálbér körül mozog
A tudásváltás jellemzői
- A megtanult szakmai ismeretek 10 év alatt elévülnek
- A munkavállaláshoz kapcsolódó ismeretek mennyisége az Interneten 2 évente 32-szeresére nő
- Az Internet kapcsolatok száma évente megduplázódik
- Az elérhető sávszélesség folyamatosan emelkedik
Változó világ
Az informatika rohamos fejlődése az egész társadalmat gyökeresen átalakítja, s ebben az állandóan változó világban csak az érezheti otthon magát, aki érti a változásokat, s azok mozgatóit.
A siker záloga:
- a digitális írástudás
- infokommunikációs technikák tudatos használata