VII. Összegzés

Az ókori Egyiptom világa című dokumentum tulajdonképpen egy tanulói és tanári aktivitásra épülő tematikus munkaterv. Módszertani változatossága a konstruktív nevelői-oktatói tevékenység záloga. E komplex programcsomag a tanulók előzetes tudására épít, s legfőbb célja, hogy a tanulási folyamat résztvevőinek – tehát elsősorban a diákoknak – az érdeklődését felkeltse a téma iránt. Hatékony önálló tanulás ugyanis csak erős belső motiváció révén érhető el.

A multikulturalitás elfogadása, tolerálása napjaink egyik központi kérdésévé nőtte ki magát, s e szemlélet alapjait – a családon kívül – mindenekelőtt az iskolai tudásátadás, „tudásformálás” teremtheti meg. Sokszínű világunk értékeit a diákok elé kell tárni, ha azt szeretnék elérni, hogy felelősséggel viseltessenek önmaguk és társaik iránt. A más kultúrák iránti nyitottság saját képességeink, a közvetlen környezetünk és társadalmunk megismerésével veszi kezdetét. Az iskola feladata, hogy lehetőséget adjon tanulóinak az egyéni képességek kibontakoztatására, a társas tevékenységek gyakorlására, és a különböző kultúrák integrációjára.

Az ókori Egyiptom világa című oktatási programcsomag egy egyedülálló ókori civilizáció átfogó, mégis multiperspektivikus megközelítésére, és a benne rejlő tanulási lehetőségek kiemelésére tesz kísérletet. Az egyes szakköri foglalkozások megtervezése és rögzítése az adott intézmény, a pedagógusok és a diákok igényeihez igazítható, hiszen az egyéni szükségletek figyelembevétele ezúttal is elengedhetetlen követelmény. Az alapmotívumok lefektetésén túl csupán a képzelet, illetve az anyagi és tárgyi feltételek hiánya szabhat gátat a programcsomag konstruktív megvalósításának.

A programcsomag tesztelése hatásvizsgálatok sorát igényli. A tizenkét modul gyakorlati alkalmazása jelenti tehát a konstrukciós folyamat következő lépését, melyre kísérleti jelleggel jómagam is vállalkoznék. A szerzői tapasztalatszerzés mellett természetesen gyakorló pedagógusokat is felkérnék a szakköri foglalkozások megtartására. Személyes benyomásaim, illetve a tanárok és diákok szubjektív visszajelzései pozitív és negatív hatásokat egyaránt tükrözhetnek. A kiértékelés, illetve a program kitűzött és elért céljainak az összevetése segíthet a programcsomag módosításra szoruló tartalmi elemeinek optimális korrigálásában.