Irodalomjegyzék
Irodalomjegyzék
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
A | |
Alberti, Leo Battista (1997) (1436): | A festészetről. (ford. Hajnóczi G.) Budapest: Hajnóczi Kiadó. |
Alekseychuk, Larisa & Leonid Alekseychuk (2001): |
IT HURTS. Analytical screening. (trans .Leonid Alekseychuk) http://koreanfilm.org/ithurts.html |
Allen, Richard (1999) (1993): | Reprezentáció, illúzió és a film. (ford. Mánfai Alice) Metropolis (1998/4-1999/1), 49-65 |
Alpers, Sevtlana (1983) (2000): | Hű képet alkotni. Holland művészet a 17. században. (Ford. Várady Sz.) Budapest: Corvina. |
Arnheim, Rudolf (1979) (1974): | A vizuális élmény. Az alkotó látás pszichológiája. (ford. Szili György és Tellér Gyula). Budapest, Gondolat. |
B | |
Babarczy Eszter (1991): | A kertekről. Nappali Ház 12: 9-16. |
Bacsó Béla, szerk. (2002): | Fenomén és mű. Fenomenológia és esztétika. Budapest, Kijárat. |
Bacsó Béla, szerk. (1997): | Kép, fenomén, valóság. Budapest, Kijárat Kiadó. |
Bailey, Derek (1992): | Improvisation. Its nature and practice in music. DA Capo Press. |
Bal, Mieke (1998) (1991): | Látvány és narratíva egyensúlya. (ford. Hartvig Gabriella) In. Narratívák I. Képleírás, képi elbeszélés. 155-183. |
Bazin, André (1995) (1958): | A fénykép ontológiája. (ford. Baróti Dénes) In: Mi a film. Budapest, Osiris. 16-23. |
Bätschmann, Oskar (1998) (1992): | Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába. Képek elemzése. Budapest, Corvina. |
Bell, Julian (1998): | What is painting? Representation and modern art. London, Thames & Hudson. |
Belting, Hans (2003) (2001): | Test-kép-médium. In: Kép-antropológia. Képtudományi vázlatok. (ford. Kelemen Péter) Budapest, Kijárat. 13-66. |
Benjamin, Walter (1969) (1936): | A műalkotás a technikai reprodukálhatóság korában. (Kurucz Andrea fordítását átdolgozta Mélyi József) In: Kommentár és prófécia. Budapest, Európa. 301-334. http://aura.c3.hu/walter_benjamin.html |
Benjamin, Walter (1980): | A kószáló. In: Angelus Novus. Budapest, Magyar Helikon. |
Bernáth Árpád (1978): | Arisztotelész poétikája és magyar fordítása. ItK 83(5-6), 648-653. |
Bird, Charles (1976): | Poetry in the Mande: Its Form and Meaning. Poetics 5: 89-100. |
Berlyne, D.E. (1971): | Aesthetics of psychobiology. New York: Appleton-Century-Vrofts. |
Block, N. (2002): | How Not to Find the Neural Correlate of Consciousness, Intellectica 31, 125-136. |
Blumenberg, Hans (1996) (1986): | A természet utánzása. (ford. V. Horváth Károly) In: Kép, fenomén, valóság. 191-219. |
Boehm, Gottfried (2005) (1988-2004): | Paul Cézanne: Montagne Sainte-Victoire. Válogatott művészeti írások. (ford. Csobó Péter és mások) Budapest: Kijárat. |
Boehm, Gottfried (1997) (1980): | A képi értelem és az érzékszervek. (ford. Poprády Judit.) In: Kép, fenomén, valóság. 242-253. |
Boehm, Gottfried (1996) (1981): | A művészet tapasztalata mint az esztétika kihívása. (ford. Schein Gábor) Enigma 3 (1996), 65-76. |
Boehm, Gottfried (1993) (1978): | A kép hermeneutikájához. (ford. Eifert Anna) Atheneum 1 (1993/4), 87-111. |
Bordwell, David (2005): | Figures traced in light. Berkeley/Los Angeles, University of California Press. |
Bordwell, David (1996) (1985): | Elbeszélés a játékfilmben. (ford. Pócsik Andrea) Budapest, Magyar Filmintézet. |
Boselie, Frank (1997) (1991): | Érvek az esztétika központi fogalmaként definiált prototipikusság ellen. (ford. Thuma Orsolya) In: Farkas András (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 2. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 119-130. |
Edmund Burke (2008) (1757): | Filozófiai vizsgálódás a fenségesről és a szépről való ideáink eredetét illetően. (ford. Fogarasi György) Budapest, Magvető. |
C | |
Carello,
Claudia, Jeffrey . Wagman, Michael T. Turvey (2005): |
Acoustic Specification of Object Properties. In: Anderson, J. D. & B. Anderson (eds.): Moving Image Theory: Ecological Considerations. Carbondale, Southern Illinois UP. 79-104. |
Carroll, Noël. (1996): | On Film metaphor. In: Theorizing the moving image. Cambridge, Cambridge UP. 212-223. |
Cassirer, Ernst (1977-82) (1923-29): | Philosophie der symbolischen Formen. (Band 1: Die Sprache, 1923; Band 2: Das mythische Denken, 1925; Band 3: Phänomenologie der Erkenntnis, 1929) Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft. |
Cavell, Stanley (1995) (1969): | Dekomponált zene (Ford. Beck András) Jelenkor (1999/5), 465-483. |
Chastel, André (1984) (1978): | Fabulák, formák, figurák. Válogatott tanulmányok. (ford. Görög Lívia) Budapest, Gondolat. |
Coe, Katherine (2003): | Visual art as adaptation. The ancestress-hypothesis. New York, Rutgers UP. 76-77. |
Coleridge, Samuel Taylor (1985) (1817): | Biographia literaria, or, Biographical sketches of my literary life and opinions. Edited and annotated by James Engell, Walter Jackson Bate. Princeton, Princeton UP. |
Cupchik, Gerald C. (1997) (1992): | Az érzékeléstől az alkotásig, az esztétikai folyamat többszintű elemzése. (ford. Farkas András) In: Farkas András (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 1. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 73-92. |
Currie, Gregory (2004): | The Representational Revolution. Journal of Aesthetics and Art Criticism 62: 120-128. |
CS | |
Csíkszentmihályi Mihály (2001) (2001): | Flow - Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest, Akadémiai Kiadó. |
Csíkszentmihályi Mihály (2007) (1997): | A fejlődés útjai. A harmadik évezred pszichológiája. A flow folytatása. (ford. Buda Júlia) Budapest, Nyitott Könyvműhely. |
D | |
d`Amico, Roberto (1984): | Text and Context. In: John Fekete (ed.): The structural allegory. Reconstructive encounters with the new French though.. Minneapolis, University of Minnesota Press. 164-181. |
de Man, Paul. (1999) (1979): | Az olvasás allegóriái. (ford. Fogarasi György) Szeged, Ictus/JATE Kiadó. |
De Sousa, Robert. (2004): | Is Art an Adaptation? Prospects for an Evolutionary Perspective on Beauty. Journal of Aesthetics and Art Criticism 65: 109-118. |
Delanda, Manuel (2002): | Intensive science and virtual philosophy. London/New York, Coninuum Books. |
Derrida, Jacques (2008) (1967): | A Cogitio és bolondság története. (ford. Gángó Gábor) Világoság (2008/7-8), 29-57. |
Dissanayake, Ellen (1988): | What is Art for? Seattle/London: University of Washington Press. |
E | |
Eisenstein, Szergej
Mihailovics (1998a) (1929): |
A filmforma dialektikus megközelítése. In: Eisenstein válogatott írások. (ford. Berkes I.) Budapest, Áron Kiadó. 115-132. |
Eisenstein, Szergej Mihailovics (1998) (1946-47): |
A színről szóló befejezetlen tanulmányból. A Rettegett Iván című f.ilm. In: Eisenstein válogatott írások. (ford. Berkes I.) Budapest: Áron Kiadó. 281-290. |
Eliade, Mirceu (1987) (1957): | A szent és a profán. (ford. Berényi G.) Budapest, Európa. |
Elster, John (1995): | A társadalom fogaskerekei. Budapest, Osiris. |
F | |
Finnegan, Ruth (1992): | Oral traditions and the verbal arts. New York, Routledge. |
Finnegan, Ruth (1977): | Oral poetry. Its nature, significance and social context. Cambridge: Cambridge UP. |
Florián Szabó István (1995): | Bacon kockája. Enigma (1995/3), 20-24. |
Flusser, Villém (1990): | Nachgeschichten. Düsseldorf, Bollman Verlag. Magyarul részletek: A filmezés gesztusa. (ford. Tillman J. A.) 2000 (1992/2), 60-61. |
Focillon, Henri (1982) (1943): | A román díszítés. (ford. Vajda A.) In: A formák élete. A nyugati művészet. Budapest, Gondolat. |
Foucault, Michel (2004) (1961): | A bolondság története. (ford. Sújtó László) Budapest, Atlantisz. |
Foucault, Michel (2008) (1972): | A testem, e papír, e tűz. (ford. Gángó Gábor) Világosság (2008/7-8), 59-75. |
Fried, Michael (1995) (1967): | Művészet és tárgyiság. (ford. Széchenyi Áágnes. és Angyalosi Gergely) Enigma (1995/2), 62-83. |
G | |
Gángó Gábor (2008): | Kétely es reflexió: Descartes bolondjáról Foucault és Derrida vitája után. Világosság (2008/7-8), 1-25. |
Gamboni, Dario (2002): | Potential images. Ambighuity and indeterminacy in Modern Art. London, Reaktion Books. |
Gehlen, Arnold (1986) (1965): | Kor-képek. (ford. Bendl J.) Budapest, Gondolat. |
Gibson, J. J. (1979): | The Ecological Approach to Visual Perception. Boston, Houghton Mifflin. |
Gilbert, Margaret (1988): | "Rationality, Coordination, and Convention", Synthese 84: 1-21. |
Goodman, Nelson (2003) (1968): | Az újraalkotott valóságról és a képek hangjairól. (ford. Habermann M. G.) In: Horányi Özséb (szerk.): A sokarcú kép. Válogatott tanulmányok a képek logikájáról. Budapest, Typotex, |
Gould, Jay (1990) (1978): | A panda hüvelykujja. Budapest, Európa |
Grodal, Torben (2004) (1997): | Megismerés, érzelem, az agyműködés folyamatai és a narráció. (ford. Kis Anna.) In: Vajdovich Györgyi (szerk.): A kortárs filmelmélet útjai. Budapest, Palatinus. 402-441. |
Groupe m (1992): | Traité du signe visuelle. Pour une rhétorique de l'image. Paris, Seuil. |
H | |
Hauser Arnold (1980) (1964): | A modern művészet és az irodalom eredete a manierizmus fejlődése és a reneszánsz válsága óta. (fordította Görög Lívia) Budapest, Gondolat. |
Hochberg, Julian (1997) (1979): | Egy és más a festmények mibenlétéről. (ford. Kelemen Á. és Major J.) In: Farkas A. (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 1. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. |
I | |
Imdahl, Max (2003) (1988): | Giotto. (ford. Kerekes Anna) Budapest, Kijárat. |
Imdahl, Max (1997) (1981): | Ikonika. (ford. Hegyessy Mária.) In: Kép, fenomén, valóság. 254-273. |
Imdahl, Max (1993) (1979): | Gondolatok a kép identitásáról. (ford. Babarczy Eszter) Atheneum 1 (1993/4), 112-131 |
J | |
Jay, Martin (1993): | The downcast eyes: the denigration of vision in Twentieth Century French thought. Berkeley/Los Angeles, University of California Press. |
Johnson, Samuel (1791) (1775): | Journey to the Western Islands of Scotland. London, A. Strahan and T. Cadell. http://www.archive.org/stream/journeytowestern00johnuoft#page/n3/mode/2up |
Jonas, Hans (2002) (1954): | A szem nemessége. (ford. Mennyes Csilla) In: Fenomén és mű. Fenomenológia és esztétika. 109-122. |
Jones, Leroy (1985) (1963): | A blues népe. Modern könyvtár. Budapest, Európa. 30-68. |
K | |
Kaitz,
M., Good, A., Rokem, A. M. & Eidelman, A. I. (1987): |
Mother's Recognition of their Newborns by Olfactory Cues. Developmental Psychobiology 20: 587-591. |
Kant, Immanuel (2003) (1790): | Az ítélőerő kritikája. (ford. Papp Zoltán) Budapest, Ictus. Javított kiadás. |
Klee, Paul (1980) (1923): | Pedagógiai vázlatkönyv. (ford. Karátson Gábor) Budapest, Corvina. |
Korsmeyer, Caroline (1999): | Making sense of taste. Food and philosophy. Ithaca, Cornell UP. |
Krüger, Peter (1998): | Bevezetés a művészettörténeti elbeszéléskutatásba: a festészet és a költészet határai. (ford. Rózsahegyi Ervin) In: Narratívák I. Képelemzés és képi leírás. 95-117. |
L | |
Labno, Jeannie (2008) (2009): | Reneszánsz. (ford. Béresi Csilla) Budapest, Scolar Kiadó. |
Lakoff, George (1987): | Women, fire and dangerous things. Chicago, Chicago UP. |
Lakoff, George (1992) (1987): | Néhány empirikus megjegyzés a fogalmak természetéről. Janus 9 (1992/1), 97-120. |
Lessing, Gotthold Ephraim (1982): | Laokoón vagy a festészet és a költészet határairól. (ford. Vajda György Mihály) In: Válogatott esztétikai írásai. Budapest, Gondolat. 191-284. |
Livingstone, Margaret S. (1988) (1988): | Művészet, illúzió és a látórendszer. Tudomány (1988/3), 58-65. |
Livingstone, Margaret S. (2002): | Vision and art: the biology of seeing. New York, Harry N. Abrams. |
Lovejoy, Arthur (1936): | The Great Chain of Being. A study of the history of an idea. Cambridge, Mass., Harvard UP. |
M | |
Maquet, Jacques (2003) (1986): | Az esztétikai tapasztalat. Miskolc, Csokonai Kiadó. 25-46. |
Marin, Luis (2001) (1992): | A reprezentáció kerete és néhány alakzata. (ford. Gábor Lívia) In: Házas Nikoletta (szerk.): Változó művészetfogalom. Budapest, Kijárat. 197-211. |
Marin, Luis (1991) : | Rupture énonciatives dans la representation picturale. In : Herman Parret (ed.) : Le sens et ses hétérogénéités. Paris: CRNS. 219-231. |
Martindale, Colin (1997) (1988): | Esztétika, pszichobiológia és megismerés. (ford. Farkas András) In: Farkas András (szerk.): Vizuális művészetek pszichológiája 1. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó. |
Maynard, Patrick (1996): | Perspective's Places. Journal of Aesthetics and Art Criticism 54: 23-40. |
Merleau-Ponty, Merleau (2002) (1964): | Szem és szellem. (ford. Vajdovics Györgyi és Moldvay Tamás) In: Fenomén és mű. Fenomenológia és esztétika. 54-78. |
Merleau-Ponty, Merleau (1996) (1948): | Cézanne kételye. (ford. Szabó Zsigmond) Enigma 16 (1996/3), 76-95. |
Mérő László (1996): | Mindenki másképp egyforma. Budapest, Tericum. |
Mithen, Steven (1996): | The prehistory of the mind. London, Thames and Hudson. |
Montaigne, Michel de (1992-95) (1581-1588): |
Esszéi. (ford. Csordás Gábor) Pécs, Jelenkor Kiadó. |
N | |
Neisser, Ulrich (1994): | Multiple Systems: A New Approach to Cognitive Theory. European Journal of Cognitive Psychology 6 (3), 225-241. |
P | |
Panofsky, Ervin (1984) (1927): | A perspektíva mint szimbolikus forma. In: Beke László (szerk.): A jelentés a vizuális művészetekben. Budapest, Gondolat.170-198. |
Parret, Herman (1988): | Le sublime du quotidien. Amsterdam, Benjamins/Hadés. |
Pascal, Blaise (1983): | Gondolatok. (ford. Pődör László). Budapest, Gondolat. |
id. Plinius (2001) (23-79): | Természetrajz. Az ásványokról és a művészetekről. (Gesztelyi Tamás) Budapest, Enciklopédia. |
Platón: | Az Állam. (ford. Jánosy István) http://mek.niif.hu/03600/03629/03629.pdf |
Polányi Mihály (1992): | Mi a festmény? In: Nagy Emese és Újlaki Gábor (szerk.): Polányi Mihály filozófiai írásai. I-II. Budapest, Atlantisz. 202-218. |
Poulet, Georges (1966): | Les métamorphoses du Cercle. Paris, Plon. |
Pszeudo-Longinosz (1965): | A fenségről. (ford. Nagy Ferenc) Budapest, Akadémiai Kiadó. |
Purcell, Jack (1999): | Plato's Theory of Film. http://www.irfanerdogan.com/sinema/filmarticlesources.html |
R | |
Raffman, Diana. (1995): | On the Persistence of Phenomenology. In: Metzinger, T. (ed.): Conscious Experience. Schoningh. 293-308. |
Ramachandran, Vilayanur S. & William Hirstein (1999): |
The Science of Art. Journal of Consciousness Studies 6 (6-7), 15-41. |
Ramachandran, Vilayanur S. (2004): | The Neurological Basis of Artistic Universals. https://notes.utk.edu/Bio/greenberg.nsf/0/7222777efe4b2d2885256e2c007d85f8?OpenDocument |
Ramachandran, Vilayanur S. (2001): | Sharpening Up " the Science of Art. Journal of Consciousness Studies 8 (1), 9-29. |
Riegl, Alois (1998): | Az ornamentika története. In: Beke László (sezrk.): Művészettörténeti tanulmányok. Budapest, Balassi Kiadó. 121-141. |
Rónai András (2006): | Zene és figyelem. Symposion (2006/0047-0049) |
http://www.uh.hu/cikk.php | |
Ropars-Wulliemier, Marie-Claire (1981): | Le texte divisé: esai sur l'écriture filmique. Paris, P.U.F. |
Rosch, Eleonor & Llyod, B. B. eds. (1978): | Cognition and categorization. Hillsdale, NJ., Erlbaum. |
S | |
Sághy Miklós (2009): | Makacs realizmus, avagy miféle fikció a (képi) valóság? Apertura (2009/tavasz). http://apertura.hu/2009/tavasz/saghy |
Schelling, Thomas C. (1960): | The strategy of conflict. Oxford, Oxford UP. |
Sebeok, A. Thomas (1984): | A művészet előzményei. Budapest, Akadémiai Kiadó. |
Sperber, Dan & Deirdre Wilson (1986): | Communication and cognition. Oxford, Basil Blackwell. |
Sperber, Dan (2000 ) (1996): | A kultúra magyarázata. (ford. Pléh Csaba) Budapest, Osiris. |
Steiner, Wendy (2006) |1988): | Narrativitás a festészetben. (ford. Milián Orsolya) In. Füzy Izabella - Török Ervin (szerk.): Vizuális és irodalmi narráció. Szeged. |
Stock, Lorraine K.(1987): | Making it' in the Merchant's Tale: Chaucer's signs of January's Fall. Semiotica.63 (1-2). |
T | |
Tarnay László (2011): | Az eredeti eszméje és az új médiumok. Apertura (2011/tavasz). http://apertura.hu/2011/tavasz/tarnay |
Tarnay László & Pólya Tamás (2004): | Specificity recognition and social cognition. Berne-Frankfurt a/M-New York-Oxford, Peter Lang. |
Thévoz, M. (1994): | Zoom arrière. Sur Les Ménines. Critique (563): 227-241. |
Tinyanov, J. (1985) (1924): | A versnyelv problémája. In: Az irodalmi tény. (ford. Könczöl Cs.) Budapest, Gondolat. 135-175. |
Thomka Beáta, szerk. (1998): | Narratívák I. Képleírás, képi elbeszélés. Budapest, Kijárat. |
Turner, Frederick ((1999): | An Ecopoetics of Beauty and Meaning. In: B. Crooke & F. Turner (eds.): Biopoetics: evolutionary explorations int he arts. Lexington, K.Y., ICUS. 119-137. |
U | |
Ulmer, Gregory (1985): | Applied garmmatology. Baltimore, John Hopkins UP |
V | |
Virillo, Paul (1992): | Az eltűnés esztétikája. Budapest, Balassi Kiadó. |
Vincent van Gogh (1872-1890): | The Letters. Van Gogh Museum, Amsterdam, http://www.vangoghletters.org/vg/quickguide.html?redirect |
W | |
Weiss, Allen S. (1992): | Mirroirs de l'infini. Paris, Seuil. |
Winckelmann, Johan Joachim (1978): | A belvederei Apollón leírása. (ford. Vajda György Mihály) In: Művészeti írások. Budapest, Helikon. 99-103. |
Wollheim, Richard (1997) (1980): | Valamiként-látás, benne-látás és a képi reprezentáció. (ford. Papp Zoltán) In: Kép, fenomén, valóság. 229-241. |
Worringer, Wilhelm (1989): | Absztrakció és beleérzés. Budapest, Gondolat. |
Wölfflin, Heinrich (1969): | Művészettörténeti alapfogalmak. (ford. Mándy Stefánia) Budapest, Corvina. 45-96. |
Z | |
Zeki, Semir (1999): | Inner visions: an exploration of art and the brain. Oxford, Oxford UP. |