Múzeumpedagógiai elvek

Muzeológia és múzeumpedagógia

muzeológia + pedagógia = múzeumpedagógia?


Mi a muzeológia?

A múzeumokban folyó tevékenységek során felhalmozott tudás-együttes (Zsolnai, 1996.).

Gyűjtés, restaurálás, preparálás, állagmegóvás, rendszerezés, raktározás, leltározás, katalogizálás, ismertetés, kiadványozás, kiállítás-rendezés, stb.

A múzeumpedagógia

  • az iskolán kívüli ismeretszerzés, ismeretközvetítés múzeumban megvalósuló formáival foglalkozó pedagógiai elmélet és gyakorlat;
  • a múzeum gyűjteményi anyaga, kiállításai, az ott folyó kutatómunka és a múzeum látogatói közötti közvetítő tevékenység azon területe, amely a gyermek- és ifjúsági korosztállyal foglalkozik.
  • közvetlen célja a múzeumi anyag (gyűjtemény, kutatómunka, kiállítás) sokoldalú és élményszerű megismertetése
  • hosszabb távú célja a múzeumok által nyújtott kulturális ismeretekre és élményekre való nyitottság kialakítása, a múzeumlátogatóvá nevelés

(Lovas Márta nyomán, Lapoda Multimédia 2009)


A múzeumpedagógus néhány lehetséges szerepe



?


  • közvetítés,
  • útbaigazítás, vezetés,
  • ismeretterjesztés, tudásközvetítés,
  • képességfejlesztés, kompetenciák fejlesztése,
  • tartalomfejlesztés, gondolkodásfejlesztés,
  • ízlésformálás, szórakoztatás,kánonképzés, stb.

25. kép
25. kép: Sziget Fesztivál, Budapest 1. (2006)


26. kép
26. kép: Sziget Fesztivál, Budapest 2. (2006)


27. kép
27. kép

Gyűjteni vagy nem gyűjteni?