A felnőtt- és az öregkor
4.2.8.
A felnőtt- és az öregkor
Az
ember fejlődése nem zárul le, amikor ifjúkorban testileg, később a korai
felnőttkorban társadalmilag is felnőtté válik. Az egész élet során történnek
újabb és újabb változások, melyek a testi és mozgásos funkciókra, az
észlelésre, gondolkodásra, motívumokra, az érzelmi életre, a szociális
kapcsolatokra és a társadalomban elfoglalt státuszra vonatkoznak. A fejlődés,
mint dinamikus változási folyamat, a felnőttkorban az öregedéssel jár együtt. Az öregedésnek - mint változásnak -
biológiai, szociális és pszichés összetevője van. Ezek a változások az ember
fizikai képességeit, társadalmi pozícióját, és önmagáról alkotott képét
érintik. Nem köthetők pontos életkorhoz, a változások személyenként nagy egyéni
különbségeket mintáznak, melynek genetikai, személyiségbeli és társadalmi okai
lehetnek, de az adott történelmi kontextus is befolyásolja őket.
A felnőttkort a realitásérzék, a tervezés készsége
és a pszichológiai érettség jellemzi. A pszichológiai érettség felismerhető a
felnőtt önállóságáról, felelősségtudatáról és arról, hogy képes alkotómunkát
végezni, valamint kialakult világnézettel és erkölcsi tudattal rendelkezik.
Tervező tevékenységére jellemző, hogy miközben saját élettervet alakit ki, és
valósít meg (a korábbi időszakok sokszor romantikus, többnyire
megvalósíthatatlan terveit felváltják a saját egzisztenciateremtéshez szükséges
reális, konkrét tervek, illetve a vágyak és a realitások közötti
kompromisszumok egyre inkább a valóságnak megfelelő feltételekhez igazodnak),
szükségszerűen mások életét (családja) is tervezi. Ezzel kiteljesedik az a
felelősségi kör, melyet a periódus kezdetén többnyire önmagára vonatkoztatva
alakított ki. Az életszakasz során az emocionalitás egyre inkább az
intellektuális vezérlés alá kerül, ami „bölcs” döntéseket eredményez. Ez a
bölcsesség nem jelenik meg azonnal a felnőtté váláskor, csak jóval később
következik be. Ebben az életszakaszban az ember már nemcsak keresi, de meg is
találja helyét szűkebb-tágabb környezetében.
A különböző biológiai és pszichológiai funkció
vizsgálatok szerint a szellemi teljesítőképesség csúcspontját az ember a 20 –
30. éve között éri el, ezután az intelligencia hányados átlagértékei
csökkennek. A lélekjelenlétet, gyors tájékozódást és áttekintést kívánó
feladatokat egyre rosszabbul oldja meg. Természetesen a produktivitás más
megnyilvánulásainak csúcspontja eltérhet ettől (a tudományos és irodalmi
teljesítmény, stb.), ezek tetőzése a 30 - 40. évek közé, más, enyhébben ítélő
kutatók szerint a 45 - 60. évek közé tehető.
A felnőttkor további szakaszokra bontása
problematikus, mert a felnőttkori életszakaszok nem határolódnak el élesen.
Ennek ellenére több szerző próbálja felosztani ezt a kort, leggyakrabban az
alábbi három életszakaszra:
·
korai
felnőttkor (25 – 45 év)
A
korai felnőttkor a nagy döntések meghozatalának időszaka, többek között a
gyermek vállalása, majd nevelése, iskoláztatása. Képes hosszabb távú célokat
meghatározni, igyekszik megszilárdítani a család életszínvonalát. Munkájában
egyre jobban elmélyül, továbbképzéseken vesz részt, vagy új szakmát tanul.
Gyermekei már nagyrészt önállóak, ezért jobban karrierjére tud koncentrálni.
Ebben a szakaszban megnő a házastársak közötti konfliktusok száma, itt fordul
elő a legtöbb válás, sok a házasságon kívüli partnerkapcsolat.
·
középső
felnőttkor (45 - 65 év)
Ennek
az életszakasznak az alsó határán többé-kevéssé elhagyják a gyerekek a
családot, és a felnőttek egyedül maradnak. A kialakult űrben két irányba
fejlődhet a házastársak kapcsolata. Ha a gyermek távozásával kialakult űrben
nem tudnak egymással semmit sem kezdeni, gyakori az elhidegülés, a válás. Jó
fokmérője egy kapcsolat emocionális tartalmának, hogy kettesben van-e miről,
tudnak-e egymással beszélni. Ideális esetben lehetőségük van egymás ismételt
felfedezésére, kapcsolatuk megújítására.
Gyakori,
hogy a felnőtt ebben az életszakaszban nem, vagy nehezen tolerálja a fiatalok
életfelfogását, viselkedését, életmódját, ami generációs feszültségekhez vezet. Ezt az tudja kezelni, aki nyitott
és rugalmas személyiség, és képes alkalmazkodni a változásokhoz.
Ebben
a korban eltérő időben, és eltérő formában mindkét nemnél megjelenik a klimax, ami nagyon igénybe veszi testi
és lelki értelemben egyaránt a szervezetet.
Kritikus
periódus a nyugdíjazás ideje (55- 65
év), mely komoly lelki megpróbáltatás lehet. Gyengül a fizikai erőnlét, betegségek
jelennek meg, csökken a rendelkezésre álló anyagi forrás (a nyugdíj kevesebb a
fizetésnél), és halálesetek fordulhatnak elő a környezetben (idős szülő,
házastárs, barátok, volt munkatársak), amelyek fokozzák a kritikus lelki
állapotot.
·
késői
felnőttkor (65 év felett)
A késői felnőttkorban lezajló fejlődési
folyamatra az öregedés kifejezés a megfelelő, mert ez egy dinamikus és
fiziológiás folyamatot feltételez. A szakirodalmi háttér rendkívül változatos,
sokféle felosztást tartalmaz, ezért az Egészségügyi Világszervezet (WHO) meghatározását alapul véve az időskor, vagy
öregkor 75 év felett kezdődik, az ennél fiatalabbak csak idősödők, vagy
öregedők, a 90 évesek és a náluk korosabbak viszont már nagyon idősek, ők az
aggok.
1.
öregedés kora (65 – 74 év)
Az
öregedés fokozatosan és természetes módon végbemenő folyamat, a születéssel
kezdődik, és minden életszakaszban megállás nélkül tart, magában foglalva a
fejlődés pozitív, és a hanyatlás negatív folyamatát. Első jelei – melyek
nem kapcsolódnak szükségszerűen a nyugdíjazáshoz - a visszavonulás, és a
társadalmi kapcsolatok megszakadása. Felgyorsíthatja a folyamatot a státusz-, a
kompetencia-, és a presztízsveszteség.
2. öregkor
(75 - 90 év)
Ebben
a szakaszban létrejöhet az elmagányosodás,
mely a családi kapcsolatok lazulása, a házas-, vagy élettárs elvesztése, az
elszegényedett társas kapcsolatok, vagy fizikai állapota, betegsége miatt
alakulhat ki. Személyisége rugalmatlan, nehezen, vagy egyáltalán nem tud alkalmazkodni
a változásokhoz, újdonságokhoz.
Hangulata
lehet derűs, de szomorú is. Általában megértő, nyugodt, és szemlélődő. Élete
során sok tapasztalatot gyűjtött össze, sok mindent ismer, sok mindent meg tud
magyarázni. Nézeteihez sokszor makacsul ragaszkodik.
Az
igazi öregedés akkor kezdődik, amikor teljesen abbahagyja az élethivatását, és
nem talál olyan tevékenységet, amit hasznosnak ítél, valamint elveszti, vagy
eltávolodik korábbi közösségeitől.
3. aggkor
(90 év felett)
Ez
már a testi és szellemi hanyatlás időszaka. Legyengül, fizikai teherbírása
erősen csökken. Új dolgok befogadására korlátozottan alkalmas, gyakran fordul
elő értelmi funkció zavar (csökkent intellektuális teljesítmény, kihagyó
emlékezet). A jelentől kezd elfordulni a múlt felé.
_____________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.)
Ismertesse a felnőttkor általános
jellemzőit.
2.)
Mi jellemzi a felnőttkor szellemi
teljesítőképességét?
3.)
Ismertesse a korai felnőttkor
jellemzőit.
4.)
Mi jellemzi a generációs feszültségeket
és mi a megoldás lehetősége?
5.)
Miért kritikus periódus a nyugdíjazás
ideje?
6.)
Mi a késői felnőttkor tartalma?
_____________________________________________________________________