Az ifjúkor
4.2.7.
Az ifjúkor
Az életszakasz legfontosabb feladata a társadalomba
való beilleszkedés. Az ifjúkor akkor kezdődik, amikor a serdülőkor biológiai
fejlődése befejeződik, és az egyén túljut a serdülőkor pszichés nehézségein,
megoldódik az identitáskrízis, kialakul a saját, stabil én. A szakasz vége
viszont nem határozható meg egységesen, felső határa az iskolázottságtól, és a
társadalmi környezettől függően meglehetősen változó.
Ebben az időszakban zajlik le a harmadik alakváltozás, azaz helyreállítódnak a helyes testarányok,
ami harmonikusabb mozgásban is kifejeződik. A fejlett mozgáskoordináció együtt
jár a testi erő és reagáló-képesség növekedésével, ebből fakadóan a fizikai
teljesítőképesség magas (az ifjúkor
végére eléri a fizikai teljesítőképesség maximumát). Sokszor alakul ki
erőfeleslege. Fizikálisan gyors regenerálódás jellemzi, rövid időn belül képes
kipiheni magát. Viselkedését sokszor vakmerőség és meggondolatlanság jellemzi.
Érzelmi hangulata tartósabb és kiegyensúlyozottabb, mint serdülőkorban volt, de
lelkesedés és heves érzelmi megnyilvánulások előfordulnak. A megismerési
folyamatok mindegyike magas fokot ér el. A gondolkodás sokirányú, minden iránt
fogékony, érdeklődése széleskörű. A külvilágból érkező ingerekre gyorsan
reagál, a valóságot reálisan figyeli, értékeli.
Ebben az életkorban már teljes a szellemi érettség, az ambíció, és a
nagyvonalúság, megjelenik az életkörülmények megváltoztatására vonatkozó hajlam.
Jellemző a céltudatosság, a lelkesedés.
Az
ebben a korban kötött barátságok sokkal egyenletesebbek és tartósabbak, mint a
korábbiak. Csökken a barátok száma, a maradó kapcsolatoknak mélyebb érzelmi
tartalmuk lehet. A barátságok mellett fontos a szerelem érzése. Az ifjúkorban a
személyiség alkalmassá válik a partnerkapcsolatra és a házasságra
(együttélésre). A párválasztási érettség fő jellemzője az intim
szerelmi-szexuális kapcsolat igénye, és az ebből következő párkereső törekvés.
Napjainkra
az ifjúkor egy új társadalmi problémát hordoz. Az érintett korosztállyal
kapcsolatban „meghosszabbodott
kamaszkorról” (posztadoleszcens)
beszélünk, amely a felnőtté válás folyamatát jelentősen késlelteti, és
személytől függően rövidebb, illetve hosszabb ideig is eltarthat. Ebben az új
helyzetben, az ifjúkor főbb jellemzői:
· a tanulás és a munkavállalás határai elmosódnak
A
fiatalok nagy hányada még 25 év felett is diák, ugyanakkor jelentős számban
emellett már dolgozik is. A posztadoleszcencia értelmezésekor az egész
populációt figyelembe kell venni, így az iskolát túl korán abbahagyó, általában
mélyszegénységben élő réteget is. Ez utóbbira jellemző, hogy tagjai, bár nem
tanulnak, állandó munkájuk és hivatásuk sincsen, ezáltal helyzetük
kilátástalanabb, életesélyeik rosszabbak, mint a hosszabb ideig tanulmányokat
folytató társaiké.
· a párkapcsolati
szokások megváltoznak
Napjainkban
kevesebb a házasságkötés, illetve az azt helyettesítő életközösségek
létrehozása, és a létrejövők is későbbi időpontra tolódtak.
· a gyermekvállalást elhalasztják
A
fiatalok nagy hányada, főleg az iskolázottabb réteg addig nem vállal gyermeket,
amíg meg nem teremtik a felelős gyermekvállaláshoz elképzelésükben szereplő
feltételeket. Ebbe tartozik a karrier, az önálló, általában saját tulajdonú
lakás, kocsi, stb. Ezek megszerzése nem könnyű, általában hosszú éveket vesz
igénybe, így az első gyermek vállalása egyre későbbre tolódik.
· a szülői támogatás jelentősen
elhúzódik
Az
érintett korosztály nagy hányada tovább jár iskolába, vagy abbahagyta
tanulmányait, de nincs állása, és még nem képes eltartani magát. Szüleik –
lehetőségeikhez mérten - pénzzel támogatják őket, miközben arról panaszkodnak,
hogy gyermekük még mindig rászorul a támogatásukra. A szülők azt sem
szorgalmazzák, hogy nagykorú gyermekük a szülői házból elköltözzön, sőt
szívesen veszik, ha otthon van.
Ezek
a jelenségek gátolják a felnőtt szereppel való azonosulást, mivel azok a
személyek nevezhetők felnőttnek, akik elérték a nagykorúságot, saját vagy
bérelt lakásban önálló háztartást vezetnek, anyagilag függetlenek, és szülői
beleszólás nélkül hozzák meg az életük szempontjából fontos döntéseiket.
Napjainkban, a minden követelményt kielégítő felnőtt szerep betöltése egyre
ritkábban következik be a 18. életév betöltésével, egyre több fiatal marad a
nagykorúság elérése után is bizonyos szempontok szerint szüleitől függő
helyzetben. Ez rendszerint konfliktushoz vezet a fiatal és családja között,
egyrészt a szülők jogot formálnának „felnőtt, de eltartott” gyermekeik életének
irányításába („amíg az én kenyeremet
eszed…”), másrészt a megváltozott társadalmi, gazdasági és technológiai
környezet miatt a szülők nemzedéke igyekszik nyomában maradni gyermekeik generációjának, akik már
mintát nyújtanak, miközben ők maguk még a felkészülés időszakában vannak.
_____________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.) Ismertesse a
harmadik alakváltozás tartalmát és következményeit.
2.) Mi jellemzi az
ifjúkor kortárskapcsolatait?
3.) Melyek a
posztadoleszcens jellemzői?
4.) Milyen konfliktusok
jellemezhetik az érintett korosztály és családja kapcsolatát?
_____________________________________________________________________