A pubertás és posztpubertás kor
4.2.6.2.
A pubertás és posztpubertás kor
A serdülőkorban jelentősen változik a fiatal
személyisége. Ezek a változások részben biológiai jellegűek, részben érzelmi
változásokkal járnak együtt, és nagyon megterhelők, ami miatt sok a konfliktus
és a szélsőséges állapot.
A
testi változások gyorsan jelentkeznek, a fajra jellemző genetikai program
alapján. A hormonális változások következtében a pete és a here aktivizálódik,
a lányok menstruálnak, a fiúknál beindul a spermiumtermelés (első spontán magömlés - pollucio). A
vérben megnövő nemi hormonok (androgén,
ösztrogén, progeszteron – mindkét nemben megtalálhatók eltérő arányban)
miatt megkezdődik a második alakváltozás,
kialakulnak a másodlagos nemi jellegek.
A pubertást kísérő hormonális változások miatt pattanások
jelennek meg, kialakul a hónalj-és
fanszőrzet. Lányoknál kifejlődnek a mellek, megnagyobbodik a méh, a test
körvonalai kikerekednek, több ösztrogén és progeszteron termelődik. A fiúk esetében
megjelenik az arcszőrzet, kifejlődik az izomzat, megnagyobbodik a gége, a
pénisz, a prosztata, és az ondóhólyag, fokozódik a tesztoszteron termelődés.
Egy másik hormon, az adrenalin szintje is megemelkedik a vérben, amely –
stresszhormonként működve -, fokozza a szervezet reakciókészségét, ami miatt
kialakul a magas szexuális reakciókészség és a reaktív ingerlékenység (szemtelenség).
Hatására intenzívebben éli meg élményeit, és intenzívebben is reagál a
környezeti hatásokra.
A pszichés változások lefojása – hasonlóan a testi
változásokhoz – gyors lehet, vagy elhúzódhat, a környezeti hatások
személyiségre gyakorolt hatásaitól függően. A pszichés problémák egy része
összefügg a testi változásokkal. A gyors növekedés miatt a korábban kialakult
test-séma felborul, a serdülőnek újra kell értékelnie saját testéről
kialakított vázlatot. A serdülők többsége elégedetlen fizikai változásainak
mértékével, saját testét rendszeresen összehasonlítja a referenciacsoport más
tagjaival. Ebből fakadóan gyakoriak az önértékelési problémák, önbizalomhiány
és a szexuális bizonytalanság.
Érzékelési folyamatai már a felnőttével azonos
szinten működnek, de az egyéni fejlődés ütemében nagy eltérések lehetnek. Észlelésére
nagy befolyást gyakorol az érdeklődése. A serdülő introvertálódik – függetlenül attól, korábban milyen
személyiségtípusba tartozott -, azaz állandóan figyeli saját belső változásait,
tulajdonságait, ami önismeretének, és önértékelésének fejlődését segíti elő.
Gondolkodására a formális
műveletek szakasza jellemző, képes a felbontásra, struktúrába szervezésre,
hipotézisek felállítására. Reproduktív képzelete magas szintű. Ebben a korban alakul
ki a kritikai gondolkodás, fejlett kritikai készséget mutat, ami visszahat a
gondolkodás fejlődésére, mivel sokat vitatkozik, érvel, és gyakran szembeszáll
mások nézeteivel. Erkölcsi fejlődését a szubjektivitás jellemzi, hangsúlyt
kapnak a saját énjéhez kapcsolódó értékek, és az önmagukhoz viszonyított
minősítések, értékelések. A serdülőkorhoz köthető a harmadik miért-korszak, melyben egyrészt önismereti érzékenysége
miatt, önmagára vonatkozó miérteket (milyennek látják a többiek?), másrészt a
világ nagy dolgai, összefüggései után érdeklődő filozofikus tartalmú miérteket
fogalmaz meg környezete felé.
A
kortárskapcsolatok még fontosabbá válnak, ezzel egyidőben a serdülő érzelmileg
leválik a szülőről, és egyes esetekben hosszabb-rövidebb ideig akár minden
érzelmet megvonhat tőlük. Elutasítja a család által közvetített értékrendet,
helyette más értékeket, ideálokat keres, melynek hátterében egyfajta szerepkísérletezés áll. Harcol az
önállóságáért, a függetlenségéért, küzd a szülői utasítások, tilalmak ellen. A
családnak bizonyos mértékig alkalmazkodni kell ezekhez az új feltételekhez, a
megváltozott igényeihez, mert a merev - megnövekedő autonómia igényeket nem
követő -, öncélú szabályok a serdülőket nyílt lázadásra, provokatív
viselkedésre késztetik. A szülő akkor nyújtja a legnagyobb biztonságot serdülő
gyermekének, ha az új körülményeket figyelembe véve, bizonyos fokú alkalmazkodást
megvalósítva, továbbra is saját értékeivel összhangban cselekszik. A kamaszt
már nem lehet nevelni, de ha a családi értékrend szilárd és stabil, a lázadás
elmúltával ezek a normák fognak uralkodni cselekedeteiben.
A családi kapcsolatok minősége jelentősen
meghatározza a kortársak befolyásának mértékét és hatékonyságát. A jó kortársi
csoport, családi problémák esetén lehet kompenzáló, kiegyensúlyozó hatású, de
kedvezőtlen hatások felülkerekedését is eredményezheti. A barátok referencia
szerepe elősegíti az énkép és az önértékelés kialakulását. A serdülőkori
kortárscsoportoknak két formáját különböztethetjük meg, a barátságot és a
csoportos együttlétet. A barátságban fontossá válik a kapcsolat választott
jellege, a választott baráttól szolidaritást, érzelmi támaszt, elköteleződést
várnak el. A kortárskapcsolatokban megjelenik az intimitás, egyre inkább a
kortársak és nem a szülők a bizalmas partner, akivel megoszthatja problémáit,
titkait.
A serdülő a gyermekkor és a felnőttkor határán
mozog, már nem gyerek, de még nem is felnőtt. Gyermekszerepeinek gyakorlását
már sem ő, sem környezete nem támogatja, a felnőttkor szerepeit viszont még nem
ismeri. A felnőttek sem mindig tudják kezelni ezt a helyzetet, néha felnőttként
(egyenrangú partnerként) tekintenek rá és felelősségteljes gondolkodást,
véleménynyilvánítást és viselkedést várnak el, néha a gyermeki függőséget
hangsúlyozva döntenek helyette. Ez az állapot pszichésen nagyon megterhelő,
amit még fokozhat a felnőttek elutasítása, sztereotip megnyilvánulásai. A
serdülőket gyakran negatívan állítják be, hazugnak,
lustának, szemtelennek és állandóan
szerelmesnek értékelve őket. Ezek a jellemzők valóban megtalálhatók az
egészséges serdülőknél, de egyáltalán nem negatív tulajdonságként. Ha a felnőtt
ismeri, megérti a kiváltó okokat, kellemes, kölcsönös tiszteleten alapuló
kapcsolat lehetséges velük.
A
hazugság általában csak akkor van
jelen, ha a kamasz a saját érdekeit, világát védi, ha környezete mintegy
rákényszeríti a hazugságra (felbontják leveleit, ellenőrzik a számítógépes
levelezését, csak az iskolával kapcsolatos tevékenységeit támogatják, vagy
tiltják a barátaitól, szerelmétől).
A
lustaság valóban fennáll, de ez
egyfajta fiziológiás, élettani
lustaság, ami a hirtelen növekedésből fakad, és ezek az idegélettani változások
megviselik a szervezetét. Fáradtságra való hivatkozással gyakran tagad meg
kisebb otthoni munkákat, majd amint kedve van, képes akár hatalmas fizikai
erőfeszítést igénylő tevékenységeket is lelkesen véghezvinni.
A
serdülő szemtelensége mögött a
felnőtt társadalommal szembeni hagyományos értékrend elutasítása, a lázadás, új
eszmék keresése, és a felnőtt idealizált képének megváltozása áll. Nem szabad a
felnőtt-serdülő kommunikációban a szemtelenséget engedni, de merev,
tekintélyelvű megoldással csak elmélyülnek az ellentétek. Célszerű inkább
intelligens kommunikációval (pl.: én-üzenetek alkalmazásával) rendezni a
felmerülő konfliktusokat.
A
szerelem a serdülőkor fontos
kísérője, ekkor érkezik a fiatal a pszichoszexuális fejlődés során, a genitális szexualitás fázisába, melynek
korosztályi jellemzői az udvarlás, együttjárás, közös szórakozás, illetve a
gyakori partnercsere (nem szexpartner). Célszerű lenne, ha az autoerotika mellett az első szexuális
próbálkozások (nem nemi aktus) csupán ekkor történnének meg. A nemek között
különbség van a szexualitáshoz fűződő viszonyban. A lányok érzelmileg
érettebbek, érzelmeik tartósabbak és mélyebbek és az emocionális oldalt
preferálják inkább. A fiúknál nagyobb a késztetés arra, hogy kipróbálják, meddig
mehetnek el a lányoknál. Kettéválik bennük az erotikus és a szexuális
érdeklődés. Ábrándoznak az eszményi nőről, ugyanakkor pornográf képeket és
filmeket néznek. Mindkét nemre jellemző lehet a poligámia, gyakran váltogatják
partnereiket (ideális esetben nem szexpartnerről van szó), és az sem ritka,
hogy egyszerre több személybe szerelmesek. A gyakori partnercsere mögött is az
„én” keresése áll.
A serdülőkor legfőbb feladata a
személyes identitás kialakítása, a válaszok megtalálása a „Ki vagyok én?” és a
„Hol a helyem a világban?” kérdésekre. A jelenség az egészséges
pszichoszociális fejlődés része, ennek ellenére Erikson identitáskrízisnek nevezte el. Lényege, hogy a serdülő különféle
viselkedésformákat, érdeklődési irányokat próbál ki, és ezáltal keresi meg
önmagát. Az identitáskrízis ideális esetben a húszas évek elejére, vagy a
közepére megoldódik, és az egyén továbbhaladhat más életfeladatok felé. Ha az
identitáskrízis nem oldódik meg, az egyén nem rendelkezik konzisztens énképpel,
vagy nem alakulnak ki belső normái. Ez a sikertelenség az identitás konfúziója. Az eriksoni identitásfejlődés elméletét
továbbfejlesztve Marcia négy identitásszintet állapított meg:
·
Az
identitás elérése
A
serdülő átesett az identitáskrízisen, elkötelezte magát egy ideológiai
álláspont mellett és pályát választott.
·
Korai
zárás
Elkötelezte
magát valamilyen ideológia és foglalkozás mellett, de nem ment át az
identitáskrízisen. Kétkedés nélkül elfogadta a családja által közvetített
értékrendet. Gyakran jellemző a merev, dogmatista, és konformista magatartás.
·
Moratórium
Éppen
most zajlik az identitáskrízis. Aktívan keresi a válaszokat a kérdéseire, de
még megoldatlannak találja saját érdeklődése és a szülők elképzelése közti
konfliktust. Előfordul, hogy bizonyos értékeket intenzíven magáénak vall egy
időre, majd átértékeli, felhagy vele, mintegy haladékot ad magának. Jó
oldaláról érzékeny, etikus, nyitott, ellenkező szemszögből szorongó, a maga
igazát kereső, döntésképtelen.
·
Identitásdiffúzió
Az
eriksoni identitáskonfúziónak felel meg. Van, aki már átélt identitáskrízist,
van, aki még nem. Nincs integrált énkép. Nem tesz semmit célja elérése
érdekében. Némelyek cinikusnak, mások ostobának, zavarosnak tűnnek.
____________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.)
Melyek a prepubertás kor általános
jellemzői?
2.)
Milyen következményei vannak a gyermek
személyiségfejlődésében a referencia csoportok megjelenésének?
3.)
Mi jellemzi a nemek viselkedését a
prepubertás korban?
4.)
Ismertesse a második alakváltozás
jellemzőit.
5.)
Mit értünk a serdülő introvertálódásán?
6.)
Mi jellemzi a serdülő viszonyát a
családjához és a kortársakhoz?
7.)
Melyek a felnőtt, serdülőről alkotott
sztereotíp értékelésének az alapjai? (hazug, lusta, szemtelen és állandóan
szerelmes)
8.)
Mi az identitáskrízis lényege?
_____________________________________________________________________