A prepubertás kor
4.2.6.1.
A prepubertás kor
Korábban
ezt az életkori szakaszt elhanyagolták, vagy a kisiskoláskorhoz, vagy a
serdülőkorhoz kapcsolták. Ténylegesen nehéz behatárolni a kezdetét, mely
egyénenként jelentősen eltér egymástól.
A testi változások nem olyan jelentősek, mint ami a
serdülőkorban be fog következni. A kezdetkor van egy telési, majd rá egy évre egy megnyúlási
szakasz. A lányok gyorsabban
nőnek, mint a fiúk, gyakran elhagyják őket növésben. A prepubertás teste
arányos, könnyen, koordináltan mozog, könnyen sajátít el új mozgásformákat.
Igazából ebben az életkorban lenne célszerű elkezdeni a különböző fizikai
sportokat. A prepubertás szívesen mozog (kerékpározik, úszik, korcsolyázik,
játszik különféle labdajátékokat, stb.), szívesen végez különféle alkotó
szellemi tevékenységeket (festés, rajzolás, hangszeres zenélés, naplóírás,
stb.) Szívesen néz filmeket, hallgat zenét, hódol gyűjtőszenvedélyének, ami
nemcsak egyszerű gyűjtés, hanem rendszerezés is, mint a személyiség megnyilvánulása.
Ugyancsak a személyiség születésének eszközei a naplóírás, az ábrándozás, az
aláírás próbálgatása. Ezek a tevékenységek új igényeket, rájuk jellemző egyéni
szükségleteket ébresztenek bennük, elsősorban a külvilágra irányulva.
Mindkét nemnél jellemző, hogy az
„igaz történeteket” részesítik előnyben, és azonosulnak a történetek
főhőseivel. Az azonosulás során viselkedésmintákat, beállítódást, sajátítanak
el, ami lehet pozitív, de akár negatív is (aszociális
minta). A lányok elsősorban az
emberi kapcsolatokat, barátságokat, szerelmi és családi viszonyokat feldolgozó
témákat kedvelik, az utóbbi időben – az olvasás visszaszorulása miatt - főként
vizuális formában (mozi, DVD, internet). A fiúk érdeklődése a kalandos
történetek felé orientálódik inkább, a lányokhoz hasonló módon.
Prepubertás korban – már lezajlott az átpártolás –,
a szülők, nevelők tekintélye csökken, a referencia-csoport
szerepét a kortárs csoportok veszik át. A kiskamasz a szülői utasításoknak
ellenáll, egyenrangú kapcsolatokra vágyik, ugyanakkor önmagával szemben
kritikátlan, túlbecsüli énjét, mindig a másikban keresi a hibákat. Ez az
életkori szakasz a csoportalakítás kora. Az érintett kortárscsoportok ekkor még
egyneműek, a fiúk és a lányok látszólag elkülönülnek, de már beindul a nemi
érdeklődés. Az elkülönülés segíti a pszichoszexuális
identitás kialakulását.
A
lánycsoportokra jellemző a rivalizálás, gyakran klikkesednek, intrikálnak,
kinevetnek másokat. Gyakoriak a csoporton belüli veszekedések. Érzelmi
labilitásuk fokozott ingerlékenységben, az érzelmi állapotuk gyakori
váltakozásaiban jelenik meg.
A fiúkra a tagokat óvó-védő, közös céllal
létrehozott hierarchikus csoportosulások jellemzőek. Ezekben a csoportokban már
felosztják egymás között a funkciókat, a tagok között erős rivalizálás van, és
megkövetelik a csoportnormák és csoportszabályok betartását. Érzelmi
labilitásuk agresszív magatartásban nyilvánul meg, ami főként a
bizonytalanságok, gátlások, és szorongások kompenzálásából fakad.
Ebben a korszakban végbemegy az érzelmi
differenciálódás, kialakulnak az önértékeléssel, önmeghatározással kapcsolatos
érzelmek (szemérem, szégyen, büszkeség),
fejlődik a kritikai és erkölcsi érzék, fokozódik az empátia. Erősödik a
külvilág megismerésének és a saját tapasztalatok gyűjtésének vágya, kialakul az
absztrakt fogalmi gondolkodás.