Az értelmi fejlődés megközelítése
Az
értelmi fejlődés megközelítése
A gyermekek értelmi fejlődését legátfogóbban és a
legnagyobb hatással Jean Piaget
(1896-1980) svájci pszichológus írta le. Piaget előtt két, egymással
szembeállított nézet uralkodott, a kizárólag az „öröklés” szerepét hangsúlyozó
biológiai, érésközpontú, és a
környezeti, tanulásközpontú
megközelítés. Piaget ezzel szemben úgy gondolta, hogy a gyermek képességei -
melyek maguktól érnek -, és a környezet közötti kapcsolat az, ami számít.
Elméletének alaptémája a fejlődés, amely egymást követő minőségi változások
sorozata. Nézete szerint az értelmi fejlődés több, egymást követő szakaszban
történik, a szakaszok kezdete és vége változhat, de sorrendjük állandó. Piaget
szakaszaiban a kognitív képességek a környezettől viszonylag függetlenül, egy
belső érés hatására alakulnak ki, és a cselekvéses tapasztalat révén jutnak el
a felnőttre jellemző formáig. A gyermek a felnőttől nem minőségileg különbözik,
hanem értelmi képességeinek másságában, annak sajátos gyermeki szerveződésében.
A gyermek nem a folyamat passzív elszenvedője, hanem aktív résztvevője.
Gyermeki kíváncsisága miatt minden iránt érdeklődik, kipróbál dolgokat,
kísérletezget. Alkalmazkodik az állandóan változó külső és belső környezethez,
amiben két alapvető, ellentétes irányú mechanizmus segíti, az asszimiláció
és az akkomodáció. Az asszimiláció
révén a tapasztalata beépül a már meglévő ismeretszintbe, a sémába.
Ennek a mechanizmusnak a prototípusa a játék. A gyermek rendelkezik a
környezetéről egy adott ismerettel, sémával,
játék közben kipróbál valami újat, megtapasztalja, és megkísérli a már meglévő sémái segítségével megérteni, azaz asszimilálni őket. Ha a régi séma erre
nem alkalmas, akkor módosítani fogja, vagyis akkomodációt hajt végre. Az akkomodáció
a viselkedés külső mintához való igazítását jelenti, a már meglévő séma átalakítását az új helyzetnek
megfelelően. Ennek a mechanizmusnak a prototípusa az utánzás. A gyermek így
tágítja a világgal kapcsolatos ismereteit. A két mechanizmus egyensúlyt hoz
létre, ami azonban viszonylagos, rendszeresen felborul, a külső környezet
megváltozása, vagy a szervezet érése következtében. Az egyensúly felbomlásakor
a két mechanizmus elkezd dolgozni, segítségével újra egyensúly teremtődik, de
ez már egy, a korábbinál magasabb szinten történik. Piaget szerint maga az
adaptáció a fejlődési folyamat, azaz az egyensúly kialakulása, majd felbomlása
és újraszerveződése következtében jut a gyermek a korábbinál magasabb szintű
ismeretekhez.
Az értelmi fejlődést négy fő szakaszra, és több
alszakaszra osztja fel. A fő szakaszok a szenzomotoros
szakasz, a műveletek előtti szakasz, a konkrét műveletek szakasza és a formális műveletek szakasza.
A gyermek az első két évben önmaga és a külvilág
közötti összefüggéseket, a cselekedetei és azok következményei közötti
kapcsolatot tanulja, amiben eleinte csupán mozgásos cselekvéseinek sémái
segítik. Mozgástevékenysége és érzékelése között szoros kölcsönhatás van, ezért
Piaget ezt a szakaszt érzékszervi
mozgásos periódusnak, vagy szenzomotoros szakasznak nevezte el. Ebben a szakaszban a gyermek igen nagy érdeklődéssel szemléli a
cselekvése és annak következményei közötti kapcsolatot. A gyermek saját
testének mozgatásával kapcsolatos kísérleteket végez, megtanulja, milyen
távolságra kell nyúlnia, ha el akar érni valamit, mi történik, ha a pohara
leesik a földre, felfedezi végtagjait, képes megkülönböztetni önmagát a
környezetétől. Kialakul saját teste és a környezet megkülönböztetésének
képessége. A szakasz során az egyik legfontosabb felfedezés, a tárgyállandóság, vagyis, hogy a tárgyak
akkor is léteznek, ha nincsenek jelen, vagy ha nem érzékeljük őket. Ha egy
ronggyal letakarunk egy játékot a nyolc hónapos gyermek elől, nem keresi
tovább. Ám ha ezt egy tíz hónapossal tesszük meg, élénken elkezdi keresni,
vagyis megérti, hogy egy tárgy akkor is létezik, ha nem látja. Egy éves kortól
keresi az eltűnt tárgyakat ott, ahol a szeme előtt eltűnt, korábban a keresés
még korlátozott, azaz ott keresi ahol korábban már megtalálta.
Másfél-két éves kor között megjelennek az első
szavak, a gyermek beszélni kezd. Nemcsak a konkrét, kézzelfogható tárgyak
reprezentálhatnak, jelezhetnek egy másik tárgyat (például a műanyag autó az igazi
autót), de az olyan, nagymértékben elvont dolgok is, mint a szavak hangalakja.
A következő szakasz a művelet előtti szakasz (2-7
év). A második életévben kibontakoznak a szimbolikus működések. A gyermek
beszélni kezd, tárgyak és szavak is szimbolizálhatnak egy másik tárgyat.
Megjelennek a belső képek és a szemléletvezérlésű intuitív gondolkodás lesz a
jellemző. A gyermek mentálisan nem képes elszakadni az érzékszervileg
hozzáférhetőtől, a rendelkezésre álló tapasztalatai eltérítik a gondolkodását. Például,
ha egy magas, vékony pohárból alacsony, vastag pohárba öntünk vizet, egy
felnőtt tudja, hogy a vízmennyiség nem változott (megmaradási elv), és ugyanez a vízmennyiség visszaönthető lenne, ezzel
szemben a gyermek úgy hiszi, hogy a víz mennyisége csökkent. Piaget szerint egy
konzervációs folyamatban a gyermek képtelen egy tárgyat jellemző mennyiségek
közül, egyszerre többet figyelembe venni (egydimenziós
gondolkodás), azaz vagy egyik, vagy másik tulajdonságát veszi alapul, mert
még nem ismeri fel a cselekvés- és gondolatsorok megfordíthatóságát, vagyis nem
képes a logikai gondolkodáshoz elengedhetetlenül szükséges műveletek
használatára. Ha például egy pénzkupacot
egyenes sorba rakunk, a gyermek úgy véli, abban több korong van, mint a
kupacban, mert ő a számára legjellemzőbb méretet, a hosszúságot veszi csak
tekintetbe. Ez a műveletek előtti szakasz alapvető jellegzetessége.
Ebben
a szakaszban a fejlődés nemcsak a fizikai, hanem a társas világ megértésére is
hatással van. A gyermeket e szakaszban erkölcsi realizmus jellemzi, úgy véli,
az erkölcsi és játékszabályok állandó létezéssel bíró, módosíthatatlan
igazságok, például ha megsértené a szüleit, okvetlenül kapna valami büntetést,
még akkor is, ha szülei nem büntetnék meg. A gyermek számára az erkölcsi törvények
éppoly törvények, mint a fizikaiak.
Hat-hét éves korára a gyermekek többsége már képes
fejben, képzetek segítségével műveleteket elvégezni. Absztrakt műveletek,
szabályok felfogására képesek, azonban ezek a műveletek még a korábban
lejátszott cselekvésekhez kötődnek, vagyis csak konkrét tárgyakra képesek
alkalmazni. Ezt a szakaszt konkrét
műveletek korának (7-11 év) nevezi Piaget.
A serdülőkor kezdetétől - formális műveletek
szakasza (11. életévtől) - jellemző lesz a logikus gondolkodás,
a különböző változók közötti összefüggések megértése. Képessé válnak a
lehetséges kombinációk számbavételére, hipotézisek felállítására és módszeres
ellenőrzésére. Jövőre, lehetőségekre és ideológiai problémákra vonatkozó
kérdésekkel is képesek foglalkozni.
Piaget elméletét kortársai tudománytalannak minősítették,
kisszámú (saját gyermekin végzett) megfigyelései miatt. Piaget tanaival sokan
nem értenek egyet. Számos kísérletet végeztek annak bizonyítására, hogy az
általa formálisnak nevezett problémákat a 12 év körüli életkornál korábbi
életkorban is meg lehet ismerni. Ennek ellenére az ő felosztását tekintik a
fejlődésről való gondolkodás alapjának.
_______________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.) Ismertesse
az asszimiláció és az akkomodáció mechanizmusainak lényegét.
2.) Ismertesse
a formális műveletek szakaszának jellemzőit.
3.)
Ismertesse Piaget rendszerének
kritikáit.
Életkor |
Freud
a
pszichoszexuális fejlődés szakaszai |
Erikson
fejlődési pszichoszociális
stádiumok konfliktusok |
Piaget
az értelmi
fejlődés szakaszai |
csecsemőkor
0-2
év |
orális |
orális I. bizalom vagy
szenzorikus
bizalmatlanság |
I.
szenzo-
motoros
intelligencia |
kisgyermekkor
2-3
év |
anális |
anális-testi II. önállóság
vagy kétely |
II.
művelet
előtti kor |
óvodáskor
3-6
év |
fallikus |
infantilis-
III.
kezdeménye-
genitális zés vagy
lokomóció bűntudat |
|
kisiskoláskor
kb.
6-10-12 év |
latencia |
latencia
IV.
teljesítmény
vagy csökkent-
értékűség |
III.
konkrét
műveletek
kora |
serdülőkor
kb.
11-13-19 év |
genitalis |
pubertás V. identitás
adoleszcencia vagy
szerepdiffúzió |
IV.
formális
műveletek
kora |
fiatal
felnőttkor
kb.
20-40 év |
|
fiatal VI. Intimitás
felnőttkor vagy
elszigetelődés |
|
középső
felnőttkor
kb.
40-60 év |
felnőttkor VII. alkotó-
képesség
vagy stagnálás |
||
késő
felnőttkor
kb.
60 év - |
érettség VIII. integritás
vagy
kétségbeesés |
Freud, Erikson és Piaget fejlődési
szakaszai
Forrás: Bernáth L.-Solymosi K.(szerk):
Fejlődéslélektani olvasókönyv, Tertia Könyv,
Budapest, 1997. 21. p.