A pszichoszociális fejlődés-elmélet
A
pszichoszociális fejlődés-elmélet
A viszonylag egyoldalú freudi szemléletmódot Erik H. Erikson (1902-1994) fejlesztette tovább.
Ellentétben sok más pszichoanalitikussal, ő nem tagadta, és nem is módosította
Freud téziseit, hanem továbbgondolta és kiterjesztette azokat, megpróbálva
kapcsolatot teremteni a pszichológiai, pedagógiai és társadalmi-kulturális
jelenségek között. Nyolcszakaszos, a felnőttkort is magába foglaló fejlődési
modelljét, pszichoszociális fejlődés-elméletnek hívjuk, amely az
egyik legkevésbé vitatott, népszerű elmélet. Népszerűségét annak köszönheti,
hogy az embert élete során mindig új és újabb énerőket kialakító, kreatív lénynek tekinti, aki képes pozitív
változásokra, és életének aktív irányítására. Elfogadja a freudi ösztönfejlődés
és a tudattalan elvét, de nem olyan hangsúlyozottan, mint azt Freud gondolta.
Erikson a tudatos folyamatokra helyezi a nagyobb hangsúlyt. Szerinte minden
társadalom alapvető struktúrái abban mutatkoznak meg, ahogy a gyerekeket
természetes környezetükben nevelik. Kiemeli, hogy a társadalom az ösztönökre
építve segíti az egyént a fejlődésében úgy, hogy bevezeti az adott kultúrába,
olyan eszközöket és technikákat biztosítva a számára, melyekkel az a változó
körülmények között is képes alkalmazkodni. Koncepciójának középpontjában az identitás (énazonosság) keresése áll. Az
identitás alakulását egész életen át tartó folyamatnak tartja, vagyis Freud-dal
ellentétben szerinte a fejlődés nem zárul le a serdülőkorral, hanem egész
életen át tartó folyamat, melyben a személyiségfejlődés mozgatórugójának az
intrapszichés és szociális tényezők egymásra hatását, konfliktusait tekinti. A
személyiség egyes szakaszokban megnyilvánuló jellegzetességei, fejlődése
formálják az identitást, amelyek egymásra épülő sorrendben követik egymást. Két
fejlődési fázis között ún. fejlődési
krízis alakul ki, az újabb életszakaszok új elvárásokat támasztanak, azaz
újabb feladatok megoldását követelik meg, melyekhez új konfliktusmegoldó
stratégiákat kell mozgósítani. Minden életszakasz váltáskor pszichoszociális
krízist, konfliktust élünk meg, melyek adekvát megoldása szükséges a következő
életszakaszba lépéshez. Erikson felosztása az adott korra jellemző krízisek és
elérendő értékek alapján történik. Az első négy korszak a születéstől a
gyermekkor végéig tart, az ötödik a serdülőkor, az utolsó három pedig a
felnőttkort foglalja magába. A szakaszhatárok hozzávetőlegesek, a pontos
életkorhoz kötésük nem lehetséges, mert az egyes személyek eltérő ritmus
szerint haladnak.
Az első szakasz az ősbizalom vagy bizalmatlanság szakasza,
ami a születéstől két éves korig tart. Ebben a korban az első évek
tapasztalatai alapján, ki kell alakulni a gyermekekben a bizalomnak a szociális
környezet irányába, melyet ebben az időben a szüleik illetve a gondozóik
jelentenek. Ebben a szakaszban az egész életre kitartó attitűd alapozódik meg.
Az ősbizalom az anyai szeretetből fakadó kora gyermekkori biztonságérzetet
jelenti. Az anya a megbízható és elvárt külső jelenségekből belső biztonsággá
válik. A krízishelyzetet a bizalom kialakulása, illetve ki nem alakulása jelenti,
ami a felnőtt gondoskodásának függvénye. Amennyiben a szülő vagy gondozó mindig
megjelenik, ahányszor a gyermeknek szüksége van rá, amikor az éhes, fájdalmai vannak,
vagy fél, akkor a gyermekben kialakul a bizalom, későbbi élete folyamán
nyitottabb lesz, megbízik társaiban. Ezzel ellentétes esetben, ha a gyermek szükségleteinek
kielégítése akadályozott, vagy nem akkor elégítik ki, amikor igazán szüksége van
rá, nem alakul ki az ősbizalom és a gyermek később sem fog ragaszkodni, nem fog
tudni bízni embertársaiban. Erikson szerint az is pozitívan hat a további
fejlődésre, ha a krízis negatív pontját is megtapasztalja a gyermek. Ahhoz,
hogy a kompetencia-érzés megjelenjen, a személy kell, hogy érezze azt is,
amikor nem tud hatékonyan megbirkózni a különböző helyzetekkel.
A következő szakasz az autonómia vagy a szégyen és kétely
stádiuma, a gyermek 2-3 éves kor közötti időszaka. Jellemző erre a
szakaszra az akaratlagos szabályozás kialakulása, a saját test feletti uralom,
az önuralom, és a környezet utáni kíváncsiság megjelenése. Ebben az életkorban
a gyermekek vagy megtanulják akaraterejüket, önkontrolljukat gyakorolni, vagy
bizonytalanokká válnak, és kételkedni kezdenek abban, hogy ők is képesek a
kihívásoknak eleget tenni. A gyermek önállóságának fajtája és foka a szülőktől
függ. Túl merev, vagy korai és erős külső kontroll esetén az önállóság nem tud
kialakulni. Megszégyenítés esetén a gyermek elidegenedik a saját testétől, ami
kényszeres cselekedetek kiváltója lehet.
A harmadik szakasz az
óvodáskorra (3-6 év) tehető és a kezdeményezés
vagy bűntudat dimenzióján értelmezhetjük. Ebben a korban a gyermek fokozatosan
leválik környezetéről, független lesz, rengeteg kezdeményező képességgel
rendelkezik. Mindent meg szeretne tapasztalni, önálló akciókat kezdeményez. Ha
nem ütközik akadályokba, és biztosítják számára az önállóan végzett munka
lehetőségét, akkor a későbbiek folyamán a gyermek kezdeményezővé válik, kreatív
lesz, képes lesz örülni teljesítményének. Ellenkező esetben állandó bűntudat
kíséri, mindig szorongani fog attól, hogy valamit nem helyesen cselekszik,
kétségei lesznek saját erőforrásait illetően.
A negyedik szakasz (6-11 éves kor) a
kisiskoláskor, a teljesítmény vagy
kisebbrendűség szakasza. Ebben a szakaszban kerül a gyermek iskolába, válik
le egyre jobban a családjától. Az eddigi játék szerepét átveszi a szisztematikus
tanulás, melyben már teret kap az állandó minősítés. Az iskola teljesítménycentrikus
intézmény, megkezdődik a kortársak közötti versengés. A gyermek énképe saját
iskolai teljesítménye függvényében alakul, mert a szülői, rokoni elismerés, a barátok
választása is a jó teljesítményhez kötött. Ha nem sikerül megfelelnie a követelményeknek,
kisebbrendűségérzés lesz úrrá rajta, s valamilyen pótcselekvésben próbálja
kompenzálni iskolai sikertelenségeit. Ha ez a társadalom szemében kompetens
tevékenység, sport, művészet stb., akkor kialakulhat a teljesítményérzés, ha
nem, akkor lelkiismeret furdalása, kisebbrendűségi érzései lesznek.
Az ötödik szakaszra - a
serdülőkorra -, az identitáskeresés jellemző, az identitás alakulása
szempontjából ez a legfontosabb szakasz. Ez az identitás vagy szerepdiffúzió stádiuma. A serdülő megpróbálja felfedezni
saját értékeit, pozitív vonásait, megpróbálja megtalálni a saját helyét a világban.
Az alapképességekből kibontakozhat a tehetség, és elkezdődik a szerepekkel való
azonosság. Kiválaszt néhány olyan társadalmi szerepet, melyet elfogadhatónak
tart és ezeket gyakorolja, ezáltal megtalálja helyét a világban. A gyermekkori
azonosításokat integrálja a serdülő identitásban, így egyfajta személyes
identitást alakít ki a társas csoport részeként. Ha ez nem sikerül, ha egyetlen
szerepet sem talál megfelelőnek, összezavarodik, konfúz lesz, vagyis nem találja a helyét, énképe összetevői között
nem talál kongruenciát, énideálja nagyon eltávolodik énképétől s ez szerep
konfúziót eredményez. Ilyenkor összezavarodva keresi identitását. (Ki vagyok
én? Hol a helyem a világban?)
A hatodik szakasz az intimitás vagy izoláció, a 20-40 éves
kor, az ifjúkor és a fiatal felnőttkor időszaka. Az érett genitalitás, az én
uralkodása a test felett jellemzi ezt a szakaszt. Ebben az életkorban fejezi be
a személy a tanulmányait, megjelenik az intimitás iránti igény és képessé is
válik az intim kapcsolatok felvállalására. Kialakítja saját személyes
életterét, baráti társaságot alakít ki, beilleszkedik egy családba. Amennyiben
ez nem sikerül, izolálódik (elszigetelődik),
fokozatosan leválik környezetéről, magányos lesz, ami akár tartós állapottá is
válhat. Elszigetelődés bekövetkezhet olyan esetben is, amikor valaki saját
kezdeményezésére marad távol a többiektől, vagy akkor is, ha intimitását féltve
nem enged közel magához senkit. Munkahelyén fontossá válik az egyre magasabb
státusok betöltése, de ezeket össze kell egyeztetni a családon belül betöltött
szerepeivel. A konfliktus legtöbbször abból adódik, hogy a személy nem tud
megfelelni mindkét elvárásnak, és ez is elszigetelődéshez vezethet.
A hetedik szakasz az alkotóképesség
kibontakozásának vagy a stagnálásnak a stádiuma, a 40-60 éves kor, a
középső felnőttkor. Ezt a szakaszt Erikson a generativitás illetve a stagnálás
szakaszának tekinti. Ebben az életkorban a személyek még nem érzik öregnek
magukat ahhoz, hogy bizonyos változtatásokat eszközöljenek életükben, legtöbben
ekkor érik el alkotóképességük csúcsát. Érdeklődésüket fokozatosan
kiterjesztik, termékenyek a munkában. Kialakul a szülői felelősségérzet. Amennyiben ez sikerül, nyugodtan készül az
öregedésre. Ellenkező esetben a tespedtséget kockáztatják, a személy stagnálhat,
beletörődik abba, amit elért, nem akar változtatni, vagy szubjektíven úgy ítéli
meg, nincs lehetősége a változtatásra.
Az
utolsó szakasz 60 éves kor után zajlik, ez az integritás vagy kétségbeesés stádiuma, a késő felnőttkor, vagy időskor.
Az egyén elfogadja egyszeri és páratlan életútját, elemzi mindazon eredményeket,
teljesítményeket, melyeket élete folyamán elért és elbírálja ezeket. Amennyiben
úgy ítéli meg, hogy nem élt hiába, hogy hagyott valamit maga után, akkor nyugodtan
készül fel a halálra. Ezt nevezi Erikson énintegritás-érzésnek. Amennyiben a
személy úgy véli, hogy hiába élt, nincs megelégedve azokkal a dolgokkal
melyeket megélt, alkotott, kétségbeesés vesz erőt rajta, mert belátja, hogy most
már lehetetlen változtatnia.
Erikson szerint a
fejlődés során minden korábban átélt periódus hozzájárul a teljes személyiség
kialakításához, vagyis egész életünkben jelen van. Az egyes szakaszokban felmerülő
konfliktusok a maguk kitüntetett szakaszában a legfontosabbak, de nem zárulnak
le teljesen, lappangó formában egész életünket végigkísérik. Ez az epigenetikus elv, ami egyrészt azt
jelenti, hogy egy adott krízissel való találkozásunkkor magunkkal hozzuk az
összes előző szakasz kimenetelét, másrészt azt, hogy ha egy szakasz fő krízisét
megoldjuk, ezzel egy időben megoldásokat találunk a később következő válságokra
is. Erikson epigenetikus elve szerint a krízisek nem oldhatók meg egyszer s
mindenkorra, mert egy konfliktus megoldása új és új formában visszaköszön
későbbi életünkben.
_______________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.)
Ismertesse a freudi pszichoszexuális és
az eriksoni pszichoszociális fejlődéselméletek
közös pontjait.
2.)
Ismertesse a freudi pszichoszexuális és
az eriksoni pszichoszociális fejlődéselméletek
különbözőségeit.
3.)
Sorolja fel a pszichoszociális
fejlődéselmélet szakaszait.
4.)
Mi jellemző az ötödik szakaszra, az
identitás vagy szerepdiffúzió stádiumára?
5.)
Milyen főbb jellemzői vannak a hatodik
szakasznak, az intimitás vagy izoláció stádiumának?