A fejlődés pszichoszexuális megközelítése
A
fejlődés pszichoszexuális megközelítése
Az egyik legkorábbi fejlődéselmélet Sigmund Freud (1856-1939) pszichoszexuális fejlődés-teóriája.
Az elméletnek számos problematikus eleme van, rengetegen támadják, több éles
kritika is megfogalmazódik vele kapcsolatban (többek között rengetegen
elutasítják a szexuális megközelítést, nehéz empirikusan igazolni vagy cáfolni,
illetve a felnőtté válással lezártnak tekinti a személyiségfejlődést), ennek
ellenére a mai napig ez a legbefolyásosabb elmélet, amely a személyiség
működését érinti.
Freud elsősorban felnőttek terápiás
eseteire alapozta elméleteit, de a gyermekek személyiségfejlődését is kutatta.
Elmélete feltételezi, hogy a gyerek a biológiai energiának két alapvető
formájával, az életösztönnel (erosz) és
a halálösztönnel (thanatosz) jön a világra. Az erosz - a személyiségen belül - a nagyobb egységek létrehozásáért
és megőrzéséért felel, azaz célja a kötődés, a kapcsolat. Az életösztön
rendelkezésére álló energia a libidó,
amely a fejlődés során irányítja az ösztöntörekvések megnyilvánulási formáit. A
thanatosz célja ellentétes, az erosz által létrehozott kapcsolatok
felbontása, tönkretétele. A két ösztön küzdelmét Freud katexisnek nevezi.
Freud elméletének alapja, hogy
minden cselekedetnek, gondolatnak és érzelemnek oka van. Ezek a kiváltó okok
gyakran nem racionálisak, hanem a tudattalan
vágyak és a kielégítetlen késztetések befolyásolják viselkedésünket. Ebből
következik, hogy a lelki működés megértéséhez nem a tudatos, hanem a nem tudatos (tudattalan)
folyamatok megértésére kell törekedni. A tudatos
irányítás úgy aránylik a tudattalanhoz,
mint a jéghegy víz feletti csúcsa a víz alatti részhez.
A személyiség alakulása
szempontjából a kora gyermekkori hatások alapvetően meghatározzák a
személyiségfejlődés folyamatát, azaz a felnőttek megértésének kulcsa a
gyermekkorban található.
Freud a személyiséget strukturáltnak
tekinti, eredetét és működésmódját tekintve három részre osztja. Azt a
struktúrát, amivel a gyermek születik, ösztön-énnek (Id vagy Es) nevezi. Az
ösztön-én arra készteti a gyermeket,
hogy ösztöneit kielégítse, mégpedig azonnali kielégülésre törekedve. Az ösztön-én működési elve az örömelv. Freud úgy véli, hogy az ember
születésekor már rendelkezik bizonyos vele született késztetésekkel (pl.:
éhség, szomjúság, stb.), ezek hordozója az ösztön-én.
Ezek a késztetések azonnali kielégülést követelnek, így a gyermek, mivel ekkor
még nem képes az impulzusokat korlátozni, fékezni, vagy késleltetni, a sürgető
vágynak elemi erővel ad hangot mindaddig, amíg a vágy ki nem elégül. Fejlődése
során azonban sorozatosan beleütközik az őt körülvevő realitásba, meg kell
tanulnia alkalmazkodni ehhez a realitáshoz, meg kell tanulnia vágyai
halasztását, a lemondást az azonnali kielégülésről, sokszor a vágy
teljesüléséről is. Ennek hatására az ösztön-én
eredeti struktúráján belül kifejlődik az én
(Ego vagy Ich), ami
kontrollfunkciót gyakorol a külvilág és az ösztön-én
felett egyaránt.
Az én működési elve a valóságelv vagy realitáselv, funkciója a realitás vizsgálata, a környezettel való
kapcsolattartás, a környezetből megfogalmazódó elvárások és az ösztön-én impulzusai közötti egyensúly
megtartása.
Az én-en belül a szociális környezet, ezen belül elsősorban a szülők
hatására kialakul a felettes-én (Super-ego,
Über-ich), amely a társadalmi és a tradicionális értékek, szülői képek,
családi-, szűkebb- és tágabb környezeti normák belső, idealizált
reprezentációja (leképeződése). A felettes-én,
az én cselekvésmódját és az ösztön-én törekvéseit szabályozza. Ha az
énnek nem sikerül az ösztön-én és a felettes-én törekvéseit összhangba hozni, akkor az ösztönök a felettes-én nyomására elfojtódnak (tudattalanul elnyomódnak).
Ekkor az ösztönök már nem tudnak szabadon megnyilvánulni, hanem látensen (rejtetten) fejtik ki
hatásukat, ami abban nyilvánul meg, hogy az egyén olyan cselekvéseket hajthat
végre, melyek oka és jelentése elfogadhatatlan a számára. A kínos érzések
hatására és a veszélyesnek ítélt ösztöntörekvések elhárítására az én, ún. énvédő (vagy elhárító) mechanizmusokat
fejleszt ki, amelyek speciálisak és tudattalanok. Szinte minden ember használ elhárító
mechanizmusokat, mert azok segítenek elfogadhatóvá tenni nehéz
élethelyzeteket, de nem szerencsés, ha a hárítás a problémamegoldás elsődleges
eszközévé válik. Az egyén fejlődése során, az én erősödésével az elhárító
mechanizmusok egyre fejlettebbek lesznek, egyre hatékonyabban biztosítják a
fenyegető tudattartalmak kiküszöbölését. Bizonyos esetekben - ha egy késztetés
az egyén számára jelentős személyekkel szemben jelentkezik, vagy azt a
személyiségbe már beépült normák letiltják -, a késztetés energiája kerülő
utakon, álmokban vagy más, nem tiltott cselekvésekben (elszólások, elvétések,
téves cselekvések stb.) fejti ki hatását. Az elhárító mechanizmusok alkalmazásuk során egyéni színezetet
öltenek, mivel minden ember sajátos, rá jellemző módon valósítja meg azokat.
Freud fejlődéselmélete szerint a szexualitás nem a
nemi szervek pubertáskorban történő érésével kezdődik. A szexuális ösztönnek az
a funkciója, hogy az ember bizonyos testrészeken örömöt legyen képes megélni,
és a szaporodást csak egy későbbi fázisban szolgálja. A fejlődés egymást követő
szakaszai az ösztön-én örömkereső
impulzusai által kitüntetett testi zónák kielégüléséhez kötődnek. A pszichoszexuális
fejlődési stádiumokat a testi érés határozza meg. A libidó
minden érési periódusban az újonnan funkcióképessé vált testtájat szállja meg
(katektálja), és fokozott működésre készteti, majd a következő szakaszba
történő továbblépéskor elfojtódik az addig preferált testrész részösztöne. Az
első három szakasz mindegyikében valamilyen konfliktussal találja szemközt
magát a fejlődő személyiség. Ha a konfliktus nem oldódik meg kielégítően, akkor
nagy mennyiségű libidót kell az adott
szakaszba befektetni. Ezt a folyamatot nevezte Freud fixációnak, mely abból ismerhető fel, hogy az egyént elsősorban az
adott szakaszra vonatkozó attitűdök, és érdeklődési kör jellemzi. A fixáció oka
kettős, egyrészt, ha egy adott szakaszban valamely igényt túlságosan
kiszolgálnak, nem szívesen lép tovább, másrészt, amennyiben túlságosan
frusztráltak a szükségletek, nem képes továbblépni, amíg azok ki nem elégülnek.
Mindkét esetben teljesen, vagy részben stagnál a személyiség fejlődése, mivel a
további szakaszok konfliktusainak kezelésére kevesebb energia marad, ezáltal
kevéssé sikeres lesz a konfliktusmegoldás.
Az első 18 hónapban a csecsemő első
„örömforrása” a száj. Egyrészt a gyermek a szájával táplálkozik - és szopás
közben érzi az anyamell melegét -, másrészt a ritmikusan szopó mozgás
örömérzést kelt benne. Tehát a szexuális ösztöntörekvés, mint pótélvezet, az
éhség kielégítésén túl a szopás élvezetében fedezhető fel. Ezt a szakaszt orális
fázisnak nevezi Freud, ahol a száj az a szerv, amivel a gyermek
benyomásokat akar szerezni és ezért mindent a szájába vesz, hogy megnyalja,
szopogassa, mintegy „bekebelezze, felfalja” a világot. Ebben az
„orális-bekebelezés fázisában” több személyiségvonás is kialakulhat fixáció (rögzülés) révén:
pesszimizmus/optimizmus, bizalom/bizalmatlanság, függőség, hiszékenység. Az
első fogak megjelenésével agresszív (szadista) impulzusok keletkeznek, melyek
az „orális-szadisztikus fázisban”
teljesednek ki. Itt a szexuális pótélvezet a harapásból és a rágásból
származik, ebben a szakaszban alapozódik meg a verbális agresszió
személyiségvonása. Az orális fázis legnagyobb konfliktusa az elválasztás, amikor az anya nem szoptatja tovább
gyermekét. Fontos cél a bizalmon alapuló függőségi kapcsolat kialakítása, mely
absztrakt szinten zajlik a világ megismerésének egyik legfontosabb módján, a
táplálkozáson keresztül. Ha az orális fázis során felmerülő konfliktusok
adekvátan oldódnak meg, a gyermek személyiségfejlődésére jellemző lesz a
kölcsönösség a kapcsolatokban, az önbizalom és bizalom mások iránt. Amennyiben
patológiás megoldások születnek (fixáció) ún. orális karakter alakulhat ki, amelynél jellemző lesz
a szájhoz kapcsolódó tevékenységek preferenciája („orális vigasztalódások”: evés,
ivás, dohányzás, ujjszopás, körömrágás stb.), mint a fokozott interperszonális
érdeklődés, erős motiváltság mások szimpátiájának, közelségének elnyerésére,
túlzott dependencia, követelődzés, pesszimizmusra vagy optimizmusra való
beállítódási hajlam, és irigység.
A 18. hónaptól, az ún. libidinális
fejlődés második szakaszában (megközelítőleg négy éves korig) a kiválasztás
lesz az örömforrás, a gyermek a széklet visszatartásában és elengedésében, a
széklet őrzésében, szétkenésében, önmaga sárral, tejbegrízzel, sűrű festékkel
történő bekenésében talál örömet. A szakaszt anális fázisnak nevezzük,
amelyben a gyermek a saját kompetenciáját, kontrollját tapasztalja meg a saját
teste fölött. A szexuális pótélvezet az izomtevékenység feletti uralom, illetve
a széklet szimbolikus értékéhez kapcsolódik. A szakasz jellemzője, hogy az anus
a központi erogén zóna, az élvezet a székletürítéskor érzett ingerlésből ered.
A fejlődési szakasz tétje, hogy a gyermeknél kialakuljon az autonómia
és a függetlenség. Ebben a fázisban a család negatívan befolyásolhatja a
gyermek fejlődését a szobatisztaságra való szoktatással, amennyiben a
szobatisztaságra szoktatást nagyon szigorú fegyelmező eszközökkel akarják
megoldani. Rossz hozzá állással ugyanis nem csak a gyermek és a szülők közötti
viszonyt ronthatják el, hanem a pszichoszexuális fejlődést, illetve az egész
jellemalakulást is károsan befolyásolhatják. A „produkció” jutalmazásakor
autonómia és kezdeményezőképesség, illetve minimális ambivalencia jellemzi a
gyereket, ez megalapozza a felnőttkori produktivitást és kreativitást. A kudarc
büntetése, a nevetségessé tételt és a megszégyenítést hangsúlyozza, később
súlyos problémákat okozva. Ez utóbbi esetben a gyermek anális kiürítő
lehet, vagyis az ellenállás aktív formájaként akkor ürít, amikor a legkevésbé
kellene, ami rendetlenségre, kegyetlenségre, pusztításra, nyílt ellenségességre
hajlamosít. Másik esetben anális visszatartóvá válhat, ami
passzív ellenállás formájában jelenik meg. A világgal kényszeresen lép
kapcsolatba, merev, kényszeres személyiségben, kontroll kényszeres
gyakorlásában nyilvánul meg. Azokat a személyiségjegyeket, amelyek ezt a
mintázatot alkotják, anális triásznak
nevezzük. Ezek a fösvénység, konokság, túlzott rend-, vagy tisztaságszeretet.
Az anális fázis fokozatosan megy át a férfi nemi
szervről elnevezett fallikus fázisba, amely három és hat éves kor között van jelen
a gyermek életében. A szobatiszta gyermek figyelme a külvilág felé fordul,
felfedezi a nemi különbségeket, kialakul a nemi kíváncsiság és a nemi izgalom.
Felfedezi, hogy a nemi szervek ingerlése kellemes érzésekkel jár, ezért ebben a
korban gyakori a maszturbáció. Ennek
a periódusnak a legfontosabb fejleménye az ún. identifikáció (azonosulás), amely a gyermek és az
azonos nemű szülője között zajlik le. A folyamat elsődleges célja a nemi
identitás megalapozása, az elsődleges genitális-szexuális orientáció
kialakulása. A gyermek szinte szerelmesen ragaszkodik az ellentétes nemű
szülőhöz, ugyanakkor az azonos nemű szülővel szemben negatív érzelmeket táplál.
A folyamat egy ún. rivalizációs
feszültséget gerjeszt, aminek következtében egyrészt bűntudat alakul ki a
gyermekben, másrészt agresszív indulatai keletkeznek. Ezt az érzelmi krízist Freud ödipális
konfliktusnak nevezte el. Öt-hat éves korban a fiúgyermekek szexuális
impulzusai az anyára irányulnak, az apa pedig vetélytársuk lesz az anya
szeretetéért vívott harcban. A probléma elnevezése a görög mitológiából ered,
amelyben Öidipusz tudtán kívül megöli apját és feleségül veszi anyját. A
folyamat során a fiúk félni kezdenek attól, hogy apjuk a bűnös vágyuk miatt
bosszúból kasztrálni fogja őket. Ezt az érzést kasztrációs szorongásnak, nevezte el, és minden későbbi szorongás
prototípusának tekintette. Normális esetben a fiúk azonosulnak (identifikálódnak) az apjukkal, csökkentve
ezzel a feszültséget, és beérik anyjuk iránti érzéseiknek más személy (az apa)
révén történő kielégítésével. Lányok esetében is erős rivalizálás lép fel az
anyával szemben. A folyamat elnevezését Freud szintén a görög mitológiából
vette, és Elektra komplexusnak nevezte el. A lányok az anyjukkal szemben erős
rivalizálást élnek át, ami kiváltja az ún. pénisz
irigységet, vagy péniszféltést. Az anya iránti szeretet átalakul az apa iránti szerelemmé, ami
akkor történik, mikor felfedezik, hogy nincs péniszük és az anyát vádolják a
kasztrált állapotért. Ekkor az apa – a pénisz birtokosa – felé fordulnak azt
kívánva, hogy apjuk szexuális együttlét során ossza meg velük péniszét, vagy
ajándékozza meg annak szimbolikus megfelelőjével – egy csecsemővel. A
péniszirigység megfelel a fiúknál fellépő kasztrációs szorongásnak.
Ez a folyamat is identifikációval –
az anyával való azonosulással – oldódik meg, a lányok így jutnak az apához.
Normális esetben az azonosulás következménye a felettes én kialakulása,
impulzuskontroll, és a nemi identitás alapjainak megerősödése. Patológiás –
azaz a normálistól eltérő – esetben neurotikus személyiségfejlődés, hiszteroid
karakter alakulhat ki. Férfiak esetében macho viselkedés, agresszív
szexualitás, túlzott karriertörekvés vagy szexuális és szakmai impotencia fordulhat
elő, nők esetében a szexuális tartalmat tagadó, de mégis félreérthető, túlzottan
kacér, kihívó viselkedés lehet a jele a szakaszban kialakult fixációnak.
Az ödipális konfliktus feloldása vet véget a fallikus fázisnak, és az ösztönkésztetések szempontjából nyugodt
időszak következik. A gyermekek látványosan elfordulnak a szexualitástól, mivel
még nem tudnak vele mit kezdeni, egyre kevéssé foglalkoznak belső világukkal,
testükkel, figyelmüket a külső kihívások, a külvilággal kapcsolatos készségeik
felé fordítják. A libidó energiája a testen kívülre irányul, egy semleges
„tárgyra”, az intellektuális tevékenységre helyeződik. A szakaszt Freud
lappangási vagy látencia fázisnak nevezte
el. Öt-hat éves kortól a serdülőkorig tart ez az időszak. Jellemzője, hogy a szexuális
és agresszív késztetések kevésbé aktívak (kialakult a felettes én), felébred az
intellektuális és szociális érdeklődés, barátságok alakulnak ki, ezek kölcsönös
szereteten alapulnak, a korábbi (szülőkkel szembeni) azonosulási minták kiegészülnek
bizonyos tekintélyszemélyekkel (nevelőkkel) való azonosulással. A gyermeknek
nincs igazán konfliktusa, inkább csak a tapasztalatai bővülnek. Szublimált kíváncsiság jellemzi a kort.
A nemi szerepek tanulása és gyakorlása tovább folyik, bővülnek a nemiségre
vonatkozó ismeretei, attitűdjei. A szakasz látszólagos nyugalma ellenére,
bizonyos konfliktusok előfordulhatnak a gyermek és környezete között a korábbi
részösztönök visszaérése, illetve az emberiség kódolt félelmeinek megjelenése
kapcsán. Ezek a részösztönök a látencia
fázisban megjelenhetnek, de a szakaszra jellemző szexuális tartalom
nélküliség itt is fennáll. Az orális
fázisra jellemző szájjal történő tevékenységek, ebben a szakaszban, mint
csámcsogás, böfögés, köpködés, káromkodás fordulnak elő. Az orális-szadisztikus alszakasz
visszatérése a szadista cselekedetek megjelenésében érhető tetten. Kisiskoláskorban
bizonyos szadista viselkedések azonosíthatóak, egyrészt az állatok kínzása
(legyek szárnyának kihúzása, majd versenyeztetése, békák cigarettáztatása,
macska, kutya farkára konzervdoboz erősítése, stb.), másrészt a kortársak
pszichés bántalmazása (csúfolódás, árulkodás, verbális agresszió, stb.). Az anális fázis jellemző központi eleme az
anus, illetve annak terméke a bélsár. Ebben a korban gyakori az irigység, a
ruházat akaratlan összemocskolása, a sáron való szándékos keresztülhaladás,
illetve a rendkívül „mocskos” verbális kommunikáció. A fallikus fázis hatása a kortársak közötti erős versengésben
nyilvánul meg. Bizonyos, emberiségre jellemző kódolt félelmek is
megjelenhetnek, mint például a tűztől való félelem, ami miatt kialakul a gyújtogatási hajlam. A gyermekben erős
késztetés él a hagyományos lánggal égő tűz létrehozására, így amennyiben
lehetősége van rá, tüzet gyújt. Utólag általában nem tudnak magyarázatot adni
tettük okára. A nem hagyományos láng nem hozza tűzbe őket, így a gáztűzhely
„rózsa lángjának” látványa nem okoz gyújtogatási késztetést. Az „igazi láng”
látványa viszont erős hatással van a gyermekre, csillogó szemmel élvezi a
hatást. A tevékenység mögött a tűztől való félelem állhat, a meggyújtott lángot
uralni próbálja, ezért gyújtogat.
A látencia
fázisban felmerülő fenti problémák szinte minden gyermeknél
előfordulhatnak, de többségüknél a megfelelő nevelői hatások következtében nem
befolyásolják károsan a személyiségfejlődést. Ugyanakkor egyes gyermekeknél
ezek a problémák rosszul dolgozódnak fel, és ennek hatására
személyiségfejlődésük antiszociális irányba indulhat el.
A serdülőkorban a részösztönök ténylegesen egyesülnek
és hierarchizálódnak. A korábbi fejlődési szakaszok történései, élményei
újraelevenednek és újrarendeződnek. Ez a szakasz a genitális szakasz, és a
serdülőkor kezdetétől a felnőttkorig tart. A genitális szakasz a fallikus
szakasz organizációjának tekinthető, mely a részösztönöket a nemi szervek
elsőbbrendűségének rendeli alá. A pubertással a libidinális és agresszív vágyak
újra felélednek - az ödipális konfliktus
ismét felszínre kerül -, de míg a kisgyermek ezt a konfliktust a családon
belüli tárgyválasztás miatt az azonosulással, addig a serdülő ugyanezt a
családon kívüli, tehát nem tiltott tárgyválasztással oldja meg. Eleinte a
szexuális energia aktusban való levezetése még nem elfogadott, ezért a serdülő
fantáziál és maszturbál. A hatalmas impulzusmennyiséggel való megküzdés módját
nagyban befolyásolják az előző szakaszok sikerei-kudarcai. Ideális esetben az
ifjú képes lesz szeretetteljes, gondoskodó kapcsolatban megosztani a szexuális
gyönyört partnerével, és egyre jobban képes lesz kontroll alatt tartani
impulzusait. Patológiás esetben: perverziók – a normális nemi céltól független
libidótörekvések fordulhatnak elő.
Freud
úttörő munkássága óta a pszichoanalízis számos változáson ment keresztül.
Elméletének ellenzői, de követői is számos ponton javasoltak változtatást. A
pszichoanalízis alapjait elfogadó irányzat követőit együttesen mélylélektani
iskoláknak nevezzük. Az újabb elméletek (énpszichológiai
irányzatok) az embert az ösztönei által kevésbé determináltnak tartják,
születésétől fogva független, autonóm ént
feltételeznek, melynek kielégülései összekapcsolódnak kognitív folyamatokkal
is. A csecsemőkort komplexebben kezelik, már egészen pici kortól bonyolult
lelki folyamatokat tételeznek fel. Kiemelik a korai anya-gyerek kapcsolat
jelentőségét, a környezet személyiségre gyakorolt hatását, és következményeit.
_______________________________________________________________________
Önellenőrzés
1.) Ismertesse a freudi személyiség struktúráját,
eredetét és működési módját.
1.)
Ismertesse az elhárító mechanizmusok
kialakulásának folyamatait.
2.)
Melyek a fallikus és a genitális szakasz
kapcsolódási pontjai?
3.)
Melyek a freudi pszichoszexuális
fejlődéselmélet főbb kritikái?