A jegyzet célja, hogy az agrár-mérnöktanár mesterképzésben résztvevő hallgatóknak a pedagógiai kutatás módszertani ismereteinek tömör, lényegre törő áttekintésével ötleteket és segítséget adjon
a pedagógia szakirodalom és az iskolai dokumentumok értő és kritikus tanulmányozásához,
a pedagógiai gyakorlatban adódó osztálytermi és iskolai jelenségek szakszerű vizsgálatához, szisztematikus megfigyeléséhez,
leendő tanítványaik megbízhatóbb, nem pusztán benyomásokon alapuló megismeréséhez,
kérdőívek és tudásszintmérő tesztek készítéséhez, elemzéséhez és fejlesztéséhez,
felmérési adatok pedagógiai elemzéséhez és másodelemzéséhez,
különböző szintű kutatásokban, innovációkban történő részvételhez, valamint
kutatási pályázatok eredményes megírásához, önálló kutatási tevékenység végzéséhez.
A jegyzetet kezükbe vevő hallgatók korábbi – agrártudományi – tanulmányaik során már írtak szakdolgozatot, találkoztak empirikus vizsgálati eredményeket bemutató szakirodalommal, tanultak felsőbb matematikát, és megismerkedtek annak alkalmazásaival, továbbá végezhettek statisztikai számításokat. A hallgatók felkészültsége azonban még így is meglehetősen eltérő lehet. Ezért a jegyzet lépésről lépésre teljes rendszerében tekinti át a pedagógiai kutatások módszertanának legfontosabb ismereteit.
Az 1. fejezet kiemeli, hogy a pedagógiai kutatás védelmet nyújt a mindennapi megismerés szokásos hibái ellen. Kifejti, hogy az összefüggések felismeréséhez és értelmezéséhez a pedagógiai valóság érvényes, megbízható és objektív megfigyelése szükséges.
A 2. fejezet a kutatás megtervezésével foglalkozik. Sorra veszi a központi kérdéseket: milyen célból kiket vagy miket, mikor és hogyan kívánunk vizsgálni. Megvilágítja, hogy a kutatási cél és a probléma megállapítása számottevően befolyásolja a kutatás további tényezőit.
A 3. fejezet a pedagógiai kutatás leggyakoribb típusait tárgyalja. Mivel a különböző vizsgálati típusoknak megvannak a maguk előnyei és hátrányai, alapvető követelmény az egyes kutatási módszerek lehetőségeinek az ismerete.
A 4. fejezet a kiemelt kutatási eljárások vizsgálati eszközeiről szól. Ezek megtervezéséhez, elkészítéséhez és fejlesztéséhez nélkülözhetetlen ismereteket gyűjti egybe.
Az 5. fejezet témája a pedagógiai kutatással nyert adatok elemzése. A kvalitatív és kvantitatív adatok elemzését külön tárgyalja. Rámutat arra, hogy a pedagógiai értelmezéskor az eredményeket a problémára kell vonatkoztatni.
A 6. fejezet röviden ismerteti a kutatási beszámolókkal szemben támasztott, általánosan elfogadott követelményeket. A kutatási beszámoló fogalmának tág értelmezésével ide soroltuk a kutatási tervezetet.
A jegyzet a didaktikai szempontok követésére is törekszik. Az érthetőség és szemléletesség kiemelt feladata mellett, a fejezetek stílusát a világos, tömör és erőteljes vonások előtérbe helyezése javítja. A fő témákat a alapvető fogalmak felsorolása vezeti be. Noha a fejezetek logikailag egymásra épülnek, a hallgatók érdeklődésétől, igényeitől függően egymástól függetlenül is tanulmányozhatók. A témák összefoglalása nemcsak a lényeges elemek kiemelését, hanem az olvasás utáni ismétlést, a hatékonyabb elsajátítást is segíteni kívánja. Az ismeretek megértését és alkalmazását kérdések, feladatok könnyítik, amely megoldásait is közöljük. A fejezeteket ajánlott irodalom zárja.