A pedagógiai kutatások módszertana
Szerző:
Dr. Kontra József PhD, egyetemi docens
Kaposvári Egyetem
Tartalom
- Bevezetés
- 1. A pedagógiai kutatás célja, tárgya és jellemzői
- A hétköznapi megismerés csapdái
- Hiedelmek, pontatlan megfigyelések, érvelési hibák
- Többértelműség és homályosság
- A hagyomány és tekintély követésének veszélyei
- Az analogikus gondolkodás hibái
- Az induktív általánosítás hibái
- Statisztikai adatok és következtetések hibái
- Oksági összefüggésre való következtetések hibái
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- A nevelési valóság tudományos megvilágítása
- A pedagógia és a neveléstudomány fogalma
- A pedagógia tudományos jellege
- A deduktív és induktív megközelítés
- Az okság fogalma a pedagógiai kutatásban
- Az elmélet és gyakorlat
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Etikai és politikai szempontok a pedagógiai kutatásban
- Etikai kérdések és kutatási beszámolók
- Az empirikus vizsgálatok etikai kérdései
- A pedagógiai kutatás politikai vonatkozásai
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- 2. A pedagógiai kutatás megtervezése
- Témaválasztás és a szakirodalom tanulmányozása
- Kutatási cél, kutatási probléma
- A releváns szakirodalom feltárása
- A szakirodalom feldolgozásának technikái
- Idézet, parafrázis és plágium
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Konceptualizálás és operacionalizálás
- Konceptualizáció, indikátorok és dimenziók
- A változók operacionális meghatározása, mérési szintek
- A mérés minősége
- A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Elemzési egységek és mintavétel
- Az elemzési egységek áttekintése
- Az elemzési egységekkel kapcsolatos okfejtési hibák
- A nem valószínűségi minta
- A valószínűségi mintavétel
- Mintavételi tervek, eljárások
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- 3. A pedagógiai kutatás fajtái
- Terepkutatás
- Megfigyelés
- Interjú
- Esettanulmány
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Történeti kutatás, dokumentumelemzés
- Tartalomelemzés
- Statisztikai források elemzése
- Történeti elemzés
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Kérdőíves vizsgálatok
- Kérdőíves felmérés a pedagógiában
- A szociometriai módszer
- Kérdőívfelvétel
- A kérdőíves vizsgálatok erősségei és gyengéi
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Mérhető jelenségek vizsgálata: a tesztelés
- A klasszikus tesztelmélet alapjai
- A tesztek és itemek főbb mutatói
- Normaorientált és kritériumorientált tesztelés
- Az objektív mérés lehetősége a pedagógiában: a Rasch-modell
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Kísérletek és kvázi-kísérletek
- A klasszikus kísérlet
- Kísérleti elrendezések
- Természetes kísérlet
- A kísérleti módszer erősségei és gyengéi
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- 4. Tények és adatok gyűjtése a pedagógiában
- A szóbeli kikérdezés fő változatai, kérdéssorai
- A kikérdezés célja a kutatás folyamatában
- A kérdezők kiválasztása és felkészítése
- A szóbeli kikérdezés fő fajtái
- Kérdéstípusok
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Kérdőívek készítése
- A megfelelő kérdésforma
- A kérdőív külalakja, szerkezeti felépítése
- Utasítások és magyarázó megjegyzések a kérdőívben
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Tesztek készítése
- A mérendő terület elemzése
- Feleletválasztó feladatok
- Feleletalkotó feladatok
- Képesség-jellegű tudás mérésére alkalmas feladatok
- Az értékelő rendszer formai-technikai követelményei
- Ekvivalens tesztváltozatok készítése
- Tesztfejlesztés és standardizálás
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Megfigyelési eszközök készítése kódolással, technikai eszközök
- Becslési skála
- Jelrendszerek
- Kategóriarendszerek
- Rögzítésre szolgáló technikai eszközök
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- 5. Az adatok elemzése, pedagógiai értelmezése
- Kvalitatív adatelemzés
- Az összefüggések feltárása
- Az alapozott elmélet módszere
- Szemiotika
- Konverzáció-elemzés
- Kódolás, kódjegyzetek
- Teoretikus és operacionális jegyzetek
- Fogalomtérkép
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Kvantitatív adatok elemzése alapfokon: leíró statisztika
- Statisztikai alapfogalmak, a számítógépes elemzés alapjai
- Gyakorisági eloszlások: abszolút, relatív és kumulatív gyakorisági eloszlás
- Gyakorisági eloszlások ábrázolása
- A középérték mérőszámai
- A szóródás mérőszámai
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Hipotézisvizsgálat statisztikai mutatók segítségével
- A statisztikai hipotézisvizsgálat
- A t-próbák
- A variancia-analízis
- A korreláció-számítás
- Regresszió-analízis
- A faktoranalízis
- Klaszteranalízis
- Rangsorolt adatok elemzésére alkalmas statisztikai eljárások
- Megállapítható adatok elemzésére alkalmas statisztikai eljárások
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- 6. Kutatási beszámolók szerkezete és tartalma
- A kutatási tervezet alapelemei
- A kutatási tervezet funkciói
- A kutatási tervezet struktúrája és tartalma
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- A kutatás eredményeit közlő beszámoló sajátosságai
- A kutatási beszámoló szerkezete, tartalma
- Táblázatok
- Ábrák
- Hivatkozások
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
- Előadás vetítéssel – a hatékony diák
- A kivetítés előnyei és buktatói
- Világosság, tömörség, egyszerűség
- Diatervezés: elvek és technikák
- Összekapcsolás, logikai rend
- KÉRDÉSEK, FELADATOK
Mellékletek
- A. Magyar nyelvű irodalom
- B. Idegen nyelvű irodalom