5. fejezet - Az adatok elemzése, pedagógiai értelmezése

Tartalom

Kvalitatív adatelemzés
Az összefüggések feltárása
Az alapozott elmélet módszere
Szemiotika
Konverzáció-elemzés
Kódolás, kódjegyzetek
Teoretikus és operacionális jegyzetek
Fogalomtérkép
KÉRDÉSEK, FELADATOK
Kvantitatív adatok elemzése alapfokon: leíró statisztika
Statisztikai alapfogalmak, a számítógépes elemzés alapjai
Gyakorisági eloszlások: abszolút, relatív és kumulatív gyakorisági eloszlás
Gyakorisági eloszlások ábrázolása
A középérték mérőszámai
A szóródás mérőszámai
KÉRDÉSEK, FELADATOK
Hipotézisvizsgálat statisztikai mutatók segítségével
A statisztikai hipotézisvizsgálat
A t-próbák
A variancia-analízis
A korreláció-számítás
Regresszió-analízis
A faktoranalízis
Klaszteranalízis
Rangsorolt adatok elemzésére alkalmas statisztikai eljárások
Megállapítható adatok elemzésére alkalmas statisztikai eljárások
KÉRDÉSEK, FELADATOK

Ez a fejezet a pedagógiai kutatással nyert adatok elemzését veszi górcső alá. A módszerek és eszközök bemutatásakor már megkülönböztettük a kvalitatív és kvantitatív adatokat. Mivel e két adatfajta elemzése eléggé eltérő módon történik, célszerű ezeket ebben a fejezetben külön bemutatni. A pedagógiai értelmezés az eredményeket a problémára vonatkoztatja.

Kvalitatív adatelemzés

Ez az alfejezet a kvalitatív elemzést mutatja be. Áttekintjük az elméleti célok megvalósításához hasznosnak bizonyult eljárásokat. Végül az adatok elemzésre való előkészítésének három egyszerű eszközéről, a kódolásról, a jegyzetkészítésről és a fogalom-térképről szólunk.

Az összefüggések feltárása

Az alapozott elmélet módszere

Szemiotika

Konverzáció-elemzés

Kódolás, kódjegyzetek

Teoretikus és operacionális jegyzetek

Fogalomtérkép

KÉRDÉSEK, FELADATOK