3. fejezet - Az oktatástechnológia fogalma és tárgya

Elek Elemérné és társai külön definiálják az oktatástechnika és az oktatástechnológia szavak jelentését. Az oktatástechnika feladata a tantermekben alkalmazott technikai eszközök célszerű működésének feltételeinek biztosítása. A különböző eszközöknek melyik a legalkalmasabb típusa; a képek és hangok rögzítésének, tárolásának, bejátszásának melyek a legelőnyösebb eljárásai: ilyen hasonló kérések elméleti és gyakorlati megválaszolásán kívül a gépek kezelésének, karbantartásának és az információhordozók bemutatásának technikai követelményei is az oktatástechnika hatáskörébe tartoznak. A folyamatra utaló oktatástechnológia a pedagógiai területén az oktatási folyamat összefüggésében foglalkozik a taneszközökkel: az eredményes tanítás és tanulás nézőpontjából vizsgálja az eszközök és eszközegyüttesek szerepét. [2]

Kadocsa és társai szerint oktatástechnológia fogalomkörébe tartozik az oktatásban alkalmazott minden módszer, anyag, felszerelés és logikai felépítés (előadás, módszer, dialógus, oktatástechnikai eszközök, tankönyv, tantermek, laboratóriumok stb.). Nagy hangsúlyt kap az eszközök kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai, tervszerűsége, a tanítási-tanulási folyamat tervezése és az optimális környezet kialakítása. Az oktatástechnológia tehát rendszer, stratégiai tudomány, az oktatás folyamatszervezésével és irányításával foglalkozik. [12]

Az oktatástechnológia tárgya három fő részből áll:

1. Az információrögzítő és közvetítő eszközök ("hardware") és információhordozók ("software"), úgy is mondhatjuk, hogy az oktatástechnológia tárgyi objektivációi, amelyek tulajdonképpen az oktatástechnológia részét képező oktatástechnika tárgykörébe tartoznak. Ezek leíró-magyarázó jellegű ismeretek, szubsztantív (lényeges, alapvető) problémákkal foglalkoznak. Nagyobb részük empirikus (tapasztalati) ismeret: tények, adatok az oktatástechnika eszközeiről és információhordozóiról. A teoretikus ismeretek (pl.: a működésre vonatkozó törvények, elméletek) zömét más tudományoktól "kölcsönzi" (fizikától, kémiából elektrotechnikától stb.), ill. azok ismeretrendszerére alapozza. Axiológiai ismeretek az oktatástechnológiában nincsenek.

2. Az oktatástechnológia tudás. Ezen oktatástechnológiai ismeretrendszer értendő, vagyis: tudományos ismeretek, a fejlesztők szakmai tudása, a felhasználók tudása és az oktatástechnológiával kapcsolatos, a róla szóló információ (tárolás, nyilvántartás-katalogizálás, rendszerezés, gyűjtés-beszerzés, témafigyelés-publikálás stb.) ismeretei.

3. Az oktatástechnológia tevékenység (kutatás, fejlesztés, a felhasználó, pedagógusok tevékenysége, információs tevékenysége, oktatástechnológus képzés stb.) A tevékenység feltételezi, hogy a fejlesztő előre elképzeli azt a pedagógiai folyamatot, amelyben az általa létrehozott információhordozókat felhasználják. [10]

Az oktatástechnológia a tanítási célok és a tananyagtartalom által meghatározott módszerek, eszközök, információhordozók és teljesítménymérők tervszerű, összehangolt alkalmazásának folyamata.

Az oktatástechnológia gyűjtőfogalom, amely magába foglalja:

Az oktatástechnológia, mint stratégiai tudomány az oktatási folyamatszervezéssel és irányítással foglalkozik. [10]