7. fejezet - Taneszközök kiválasztása

A megfelelő taneszköz kiválasztása a tanítási folyamat tervezésének egyik alapvető fontosságú lépése. Egy adott tanulási szituáció esetén egyen sok tényező figyelembe vételével és azok mérlegelésével kell döntenünk a legnagyobb hatékonysággal kecsegtető taneszköz vagy médium kiválasztása mellett.

A megfelelő taneszköz kiválasztásához szükséges és elengedhetetlen a választék ismerete. Dale, amerikai kutató 1969-ben a konkréttól az absztraktig skálán helyezi el a médiumokat (7.1. ábra)

7.1

7.1. ábra: A Dale-féle "Tapasztalatok piramisa"

Forrás: Saját szerkesztés

Dale, a céloknak, a tananyagnak és a tanulóknak egyaránt megfelelő médium kiválasztáshoz, a következő pedagógiai tanácsot adta: "Ereszkedj olyan alacsonyra a skálán amennyire csak szükséges a megértés biztosítása érdekében, de emelkedj olyan magasra, amennyire csak tudsz a leghatásosabb tanulás érdekében". [13]

A taneszközök egy része képes átvenni a tanártól számos feladatot a tanártól megkönnyítve a munkáját (szemléltetés, motiválás, tanulásirányítás, vizsgáztatás stb.), azonban ezek tudatos, optimális beillesztése a tanítás-tanulási folyamatába, a folyamat megszervezése –hol direkt, hol indirekt módon – mindenkor a pedagógus feladata marad. [3]

Báthory Zoltán egyik munkájában ezt a következőképpen fogalmazta meg: „A taneszközök megfelelő illeszkedése a tanítás céljához, követelményeihez, a tananyaghoz (annak struktúrájához) és a tanítás-tanulás módszereihez a didaktika egyik sokat vitatott kérdése. Talán helyesebb a taneszköz és a didaktikai szituáció között és nem egyirányú kapcsolatot (mintegy kizárólag a tananyaghoz rendelni a taneszközt) feltételezni. A taneszközök megfelelő tervezése, kiválasztása, kombinálása s nem utolsó sorban kísérleti úton történő fejlesztése elméletileg lehetővé teszi ugyanis, hogy a tanulók terhelése nélkül többet és jobban (mélyebben) tudjuk tanítani”. [3]

A taneszköz kiválasztásának szempontjából mindenekelőtt azt kell tudnunk, hogy:

A taneszközök kiválasztásával kapcsolatosan Földesi Zoltán és társa néhány elvi megállapítást fogalmazott meg:

1. A médium alapvető feladata a tanári képességek kiterjesztése és semmiféleképpen sem a tanár helyettesítése. A médiumnak a tanár tehetőségeit növelő sajátosságai között a következőket szükséges kiemelni:

2. A médium kiválasztás igen lényeges eleme az oktatási folyamat tervezésének, de mindig szem előtt kell tartani, hogy csak része az egésznek. A médium csak akkor lehet igazán hatékony segítője a tanárnak, ha az a folyamat egészébe képes elhelyezni.

3. Nem tulajdoníthatunk egyetlen információhordozónak sem domináns szerepet. A pedagógiai szakirodalom nem szolgál olyan algoritmussal vagy táblázattal, amely megadná egyértelműen azt a médiumot, amellyel a cél a leghatékonyabban elérhető.

4. A megfelelő médium kiválasztása egy adott tanítási-tanulási szituációra igen sokoldalú megfontolást igényel az oktatási folyamat tervezőjétől, amelyben az intuíció szerepe meglehetősen magas.

Az intuíciós képesség a gyakorlatok megszerzése során egyre jobban fejlődik és formálódik, mégpedig az előző döntések következményeinek ismerete által. Ez azt jelenti, hogy a médium kiválasztásával foglalkozóknak mindenképpen rendelkezniük kell a megfelelő gyakorlati tapasztalatokkal az egyes médiumok kiválasztását illetően. [6]

A taneszközök optimális kiválasztását a kutatók, a gyakorló pedagógusok különböző algoritmusokkal, szempontsorokkal próbálják segíteni, de a kiválasztásnak annyi feltétele és komponense, ezek különböző variációja van/lehet, hogy minden esetre eredményes recepttel nem rendelkezünk.

Nádasi egy lehetséges algoritmusát a 7.2. ábra mutatja.

7.2. ábra: A taneszköz-kiválasztás egy lehetséges algoritmusa

Forrás: Saját szerkesztés Nádasi alapján

Érdemes megnézni Bárhory ZoltánVári Péter nyomán készült – ábráját (7.3. ábra), annak igazolására, hogy milyen sok tényező figyelembevétele szükséges egy taneszköz tudatos kiválasztásához.

2

7.3. ábra: A médiakiválasztás befolyásoló tényezők

Forrás: Saját szerkesztés Falus (2003) alapján

A kördiagramban legfontosabb az eredményes kommunikáció és az azzal határos területek: a célok, a tartalom és a tanulói jellemzők (mint emberi tényezők). Amennyiben céljainknak több taneszköz is megfelel, a gazdaságossági és egyéb tényezők mérlegelésével dönthetünk a használandó taneszköz mellett.

A taneszközök kiválasztásának teljes szempontrendszere az alábbiak szerint írhatóak le:

2

7.4. ábra: Egyes médiumok relatív hatékonysága néhány oktatási cél függvényében

Forrás: Saját szerkesztés Elekné és társai (1998) alapján