IV. Feladat
Megfelelő-e a tankönyv vizuális megjelenítése diszlexiás diákok számára? Keressen pozitív és negatív példákat is!
Vannak-e a könyvben olyan illusztrációk/vizuális elemek, melyeket fel tudna használni?
Vannak-e a szövegben olyan új szavak, amelyeknek a helyesírása nehéz lehet diszlexiás nyelvtanulóknak? Hogy tudna nekik segíteni a megjegyzésükben?
Vannak-e olyan új szavak, amelyeket hasonlóképpen írunk le/ejtünk, és emiatt könnyen összekeverhetik a diákok? Hogy tudna nekik segíteni a megjegyzésükben?
Találjon ki memóriamankókat a bonyolultnak látszó szavak vagy kifejezések megjegyzésére. (Válasszon 5 szót!)
Vannak-e a szövegben olyan nyelvtani szerkezetek, vagy mondatszerkezetek, amelyek problémásak lehetnek? Vannak-e olyanok, amelyeket a diákok már tanultak, de jó alkalom lenne egy kis ismétlésre? Hogyan gyakoroltatná ezeket?
Mit gondol az olvasmány/hanganyag témájáról? Érdekes a diákok számára?
Van-e a könyvben elegendő bevezető feladat az olvasmányhoz/hanganyaghoz (téma bevezetése, szókincs megtanítása)? Ha nem, mivel egészítené ki őket?
Vannak-e a könyvben az olvasmány/hanganyag megértését segítő feladatok? Ha igen, elegendőek és elég alaposak-e? Hogyan egészítené ki őket?
Mi a helyzet a levezető feladatokkal és a gyakoroltató feladatokkal? Megfelelő számúak és formátumúak?
Hogyan építene be más készségeket és érzékelési csatornákat az anyag feldolgozásakor az olvasáson/hallás utáni szövegértésen kívül?
Készítsen a szöveghez kapcsolódó mindmapet (téma, szókincs vagy nyelvtan)!
Hogyan tenné az anyag elsajátítását motiváló, pozitív élménnyé a diákok számára?
2. Válasszunk ki egy tetszőleges nyelvtani anyagrészt az általunk használt nyelvkönyvből és próbáljuk meg az alábbi irányadó kérdések segítségével megvizsgálni, mennyire tekinthető diszlexia-barátnak, illetve tanításkor hogyan alakíthatnánk és vagy egészíthetnénk ki, hogy a diszlexiás diákjainknak könnyebb legyen elsajátítani.
- Próbálja meg az anyagrészt és a magyarázatokat a diák szemszögéből nézni, mintha most látná először. Mi lenne a benyomása erről a szerkezetről? Könnyűnek vagy nehéznek tűnik? Mi lehet benne a nehéz?
- Most gondoljon vissza arra az időre, amikor ezt a szerkezetet tanulta. Mi volt benne a könnyű/nehéz? Mely részeit volt nehéz megérteni, és mi segítette hozzá, hogy végül megértse?
- Most gondolkodjon tanárként. Milyen háttér- és előismeretekre van szüksége a diáknak, hogy megértse ezt a szerkezetet?
- Egy vagy több szerkezetet is tanít-e ez az anyagrész? Ha több szerkezetet is tanít, akkor van-e esetleg olyan köztük, ami nem odatartozik, vagy a homogén gátlás miatt jobb lenne külön tanítani?
- Hogyan vezetné be ezt a szerkezetet az órán?
- Elég világosak/részletesek-e a magyarázatok? Ha nem, hogyan egészítené ki őket?
- Találjon ki olyan multiszenzoros technikákat vagy memóriamankókat, ami segíthet a szerkezet alakjának vagy használatának megjegyzésében!
- Mi a helyzet a gyakorlófeladatokkal? Elegendőnek tartja? Ha nem, mivel egészítené ki?
- Mi a helyzet a szerkezet használatának bemutatásával? Van-e elegendő kontextusba ágyazott példa (nemcsak egy-egy izolált példamondat)? Ha nem, hogyan és mivel egészítené ki?
- Hogyan tenné az anyag elsajátítását motiváló, pozitív élménnyé a diákok számára?