5. "Hol a helyem a mondatban" és "What's your…?"
5/a Feladat címe: Hol a helyem a mondatban?
Szerző: Kálmos Borbála
Szint: bármelyik
Cél: mondatszerkezet tudatosítása, különösen alkalmas a kérdések és tagadások
gyakorlására
Idő: 10-15 perc
Szervezés: frontális és csoportmunka
Osztály/csoport: diszlexiás és vegyes csoportokban
Előkészítés: olyan szavakból szókártyák készítése, amelyekből több mondat, illetve kérdés és tagadás is kirakható. (Pl.: I you know me do not what = I know you./Do you know me?/ What do you know?/I don't know you.)
Miben segít: Az egész testet, a mozgást is bevonja a mondatalkotásba illetve a feladat végén a diákok látják és hallják is a mondatokat. Mindez segíti a memóriát, és segít rálátást nyerni a mondatszerkesztésre.
Kivitelezés:
Szint: bármelyik
Cél: mondatszerkezet tudatosítása, különösen alkalmas a kérdések és tagadások
gyakorlására
Idő: 10-15 perc
Szervezés: frontális és csoportmunka
Osztály/csoport: diszlexiás és vegyes csoportokban
Előkészítés: olyan szavakból szókártyák készítése, amelyekből több mondat, illetve kérdés és tagadás is kirakható. (Pl.: I you know me do not what = I know you./Do you know me?/ What do you know?/I don't know you.)
Miben segít: Az egész testet, a mozgást is bevonja a mondatalkotásba illetve a feladat végén a diákok látják és hallják is a mondatokat. Mindez segíti a memóriát, és segít rálátást nyerni a mondatszerkesztésre.
Kivitelezés:
- A tanár mindegyik diáknak kiosztja kártyán, hogy melyik szó ő. Ezt tarthatják a kezükben, vagy kisebbeknél rá is lehet ragasztani a ruhájukra, előre.
- A tanár a diákok szintjének megfelelően adhat utasításokat. Magasabb szintű tanulóknál elég a mondat típusát megadni (állító, kérdő stb.), alacsonyabb szinten vagy hangosan elmondhatja az összerakandó mondatot az idegen nyelven vagy magyarul, esetleg felírhatja a táblára. Fel kell hívni a diákok figyelmét, hogy nem lesz mindenkire szükség az összes mondathoz (pl. állításnál nem kell a do)
- A diákok egymás mellé állnak, hogy a szavaikból helyes mondat jöjjön ki. Ezt úgy ellenőrzik, hogy mindenki sorban hangosan kimondja a saját szavát, és felmutatja a kártyáját. Ha mindenki szerint értelmes a mondat, akkor van kész a feladat. A tanár javít, ha szükséges.
- Most következik az átalakítás. A tanár megmondja, milyen típusú mondatot csináljanak az állító mondatból, kérdőt vagy tagadót. A diákoknak ennek megfelelően kell átrendeződniük, bevenni a mondatba más diákokat. Ellenőrzés a hármas pontban megadottak szerint. Utána meg lehet beszélni a diákokkal, hogy kinek kellett kivel helyet cserélnie, és miért.
- Megerősítésként a táblára is fel lehet írni a mondatokat, és miután a tanulók leültek átbeszélni még egyszer, színekkel kiemelni a változtatásokat.
Variáció:
1. A diákok szintjének megfelelően variálható a célmondatok bonyolultsága, többféle szerkezet gyakorlására is alkalmas:
- Bármilyen igeidőben állítások, kérdések és tagadások gyakorlására.
- Függőbeszéd gyakorlására.
- Bővítmények helye a mondatban. Egy viszonylag rövid mondattal kezdünk, minden diáknál van egy bővítmény (hely, idő, gyakoriság). A kérdés, hogy melyik bővítmény hova kerül, oda kell állnia a diáknak.
2. A diákok hátára ragasztja a tanár a szókártyát, ezért a sajátjukat nem látják, csak egymásét, így kell összerakniuk a mondatokat.
Ha több diák van, akkor úgy lehet variálni, hogy a diákok több csoportban dolgoznak, minden csapatnak megvan a maga alapmondata, amit át kell alakítani. Két csoport esetében például egyik csoport kérdés alakkal kezd, a másik állítással, majd cserélnek.
Ha több diák van, akkor úgy lehet variálni, hogy a diákok több csoportban dolgoznak, minden csapatnak megvan a maga alapmondata, amit át kell alakítani. Két csoport esetében például egyik csoport kérdés alakkal kezd, a másik állítással, majd cserélnek.
5/b Feladat címe: What's your…?
Szerző: Imréné Sarkadi Ágnes
Szint: kezdő
Cél: hétköznapi életben gyakran használt kérdések „What's your..." kezdetű kérdések gyakorlása
Idő: 10- 20 perc
Szervezés: egyéni foglalkozás vagy frontális munka
Osztály/csoport: egyéni korrepetálás, diszlexiás és vegyes csoportban is
Előkészítés: a gondolattérkép másolása, szókártyák másolása és kivágása
Miben segít: a diszlexiások számára nehézséget okoz a kérdőszavak memorizálása, használata, valamint a kérdő szórend elsajátítása. Az átlagos nyelvkönyvek egyszerre több különböző kezdetű (Where are you from, How old are you, What's your address?) kérdést tanítnak meg az első órákon, ami nagyon megterhelheti a diszlexiás diák memóriáját, aki valószínű keverni fogja a kérdőszavakat, és sok hibás kérdést fog feltenni. A feladatban használt kártyák és a gondolattérkép megmutatja, hogy a „What's your..." kifejezés megtanulásával viszonylag sok kérdés feltehető. A kérdések szerkezete nem bonyolult, így hamar sikerélményt okoz a diszlexiás diáknak, hogy ilyen sok kérdést fel tud tenni helyesen.
Kivitelezés:
Szint: kezdő
Cél: hétköznapi életben gyakran használt kérdések „What's your..." kezdetű kérdések gyakorlása
Idő: 10- 20 perc
Szervezés: egyéni foglalkozás vagy frontális munka
Osztály/csoport: egyéni korrepetálás, diszlexiás és vegyes csoportban is
Előkészítés: a gondolattérkép másolása, szókártyák másolása és kivágása
Miben segít: a diszlexiások számára nehézséget okoz a kérdőszavak memorizálása, használata, valamint a kérdő szórend elsajátítása. Az átlagos nyelvkönyvek egyszerre több különböző kezdetű (Where are you from, How old are you, What's your address?) kérdést tanítnak meg az első órákon, ami nagyon megterhelheti a diszlexiás diák memóriáját, aki valószínű keverni fogja a kérdőszavakat, és sok hibás kérdést fog feltenni. A feladatban használt kártyák és a gondolattérkép megmutatja, hogy a „What's your..." kifejezés megtanulásával viszonylag sok kérdés feltehető. A kérdések szerkezete nem bonyolult, így hamar sikerélményt okoz a diszlexiás diáknak, hogy ilyen sok kérdést fel tud tenni helyesen.
Kivitelezés:
- A tanár felírja a táblára, hogy „What's your...?" majd felmutatja az egyik kártyát, és megkéri a csoportot, hogy próbáljon kérdést feltenni rá. Ha szükséges, megmondja a kártyán ábrázolt szó angol megfelelőjét. Ezután megrajzolja a gondolattérkép egyik szárát, ráírja a szót, esetleg mellé ragasztja a kártyát (ebbe a diákokat is bevonhatjuk - ők írják és ragasztják a táblára a szavakat ). Kártyánként haladva elkészítjük a gondolattérképet. A diákok lemásolják a gondolattérképet a tábláról, akinek ez gondot okoz, annak odaadjuk a kinyomtatott gondolattérképet.
- A tanár rámutat egyes szavakra, a diákok kérdéseket tesznek fel rá. (Ilyenkor a gyengébb diákokat szólítsuk fel, ennyi segítséggel valószínűleg nekik is menni fog a kérdésfeltevés).
- A tanár letörli a szavakat a tábláról, csak a képek és a what's your kifejezés marad ott, rámutat az egyik képre, a diákok rákérdeznek. Ő válaszol. Az is lehet, hogy a kérdést feltevő diák kiválasztja, hogy melyik diák válaszoljon neki.
- A diákok párban megkérdezik egymástól a gyakorolt kérdéseket.
- Egy következő órán a képek segítségével gyakoroljuk a helyes kérdéseket.
Variáció:
- A feladat egyéni korrepetálás során is alkalmazható kisebb változtatásokkal
- Más kérdőszavakra is elkészíthetjük ezt a feladatot. Illetve készíthetünk még extra kártyákat ehhez a feladathoz is.
Speciális diszlexiás problémák és az ezek megoldását segítő ötletek:
Probléma:
Vegyes csoportban, egyes nem diszlexiásoknak talán túl egyszerű lehet a feladat.
Lehetséges megoldások:
Nekik érdemes lehet más feladatot adni ilyenkor, esetleg korrepetáláson alkalmazni ezt a gyakorlatot.
Probléma:
Vegyes csoportban, egyes nem diszlexiásoknak talán túl egyszerű lehet a feladat.
Lehetséges megoldások:
Nekik érdemes lehet más feladatot adni ilyenkor, esetleg korrepetáláson alkalmazni ezt a gyakorlatot.
Szemléltető anyag:
KÉP 12
KÉP13
KÉP14