1. Betűkártyák, hasonló szavak és betűkereskedelem
1/a Feladat címe: Betűkártyák
Szerző: Imréné Sarkadi Ágnes
Szint: kezdő
Cél: a szavak helyesírásának elsajátítása
Idő: 5─15 perc
Szervezés: egyéni korrepetálás, órai munka (frontális, páros)
Egyéni/csoport: diszlexiás és nem diszlexiás diákok is
Előkészítés: betűkártyák kivágása, a gyakorlandó szavak kiválasztása
Miben segít: A szavak kirakása színkódolt betűkártyákkal (magánhangzók pirosak, mássalhangzók feketék) segíti a nehéz helyesírású szavak megjegyzését (vizuális és kinesztetikus stimuláció).
Kivitelezés:
Problémás (nehéz helyesírású vagy könnyen keverhető) szavak esetén az órán felhívjuk a figyelmet a nehéz helyesírásra, és mielőtt leírnánk a szót a szótárba, kirakjuk betűkártyák segítségével (pl. amikor a there is szerkezetet tanítjuk, felhívjuk a diákok figyelmét a there szóra, és kirakjuk betűkártyák segítségével). Kezdő nyelvtanulóknál különösen hasznos a wh és th kezdetű szavaknál, illetve olyan szavak esetében, ahol több magánhangzó vagy mássalhangzó van egymás mellett.
Variáció: Betűkártyákat adunk a diáknak, és egy magyar nyelvű listát azokról a szavakról, amelyeket ki kell rakni belőlük. Ezen kívül diktálhatunk is kirakandó szavakat (magyarul vagy angolul). Nagy előnye ennek a módszernek, hogy a hibák könnyen javíthatók, egy pillanat alatt ki lehet cserélni két felcserélt sorrendű betűt, míg írásban ehhez radírozni kell, vagy áthúzni a szót, és újra leírni. Emiatt ez a fajta gyakorlás sokkal alkalmasabb a diszlexiás nyelvtanulók tanításában, mint a hagyományos tollbamondás és annak ellenőrzése.
Szint: kezdő
Cél: a szavak helyesírásának elsajátítása
Idő: 5─15 perc
Szervezés: egyéni korrepetálás, órai munka (frontális, páros)
Egyéni/csoport: diszlexiás és nem diszlexiás diákok is
Előkészítés: betűkártyák kivágása, a gyakorlandó szavak kiválasztása
Miben segít: A szavak kirakása színkódolt betűkártyákkal (magánhangzók pirosak, mássalhangzók feketék) segíti a nehéz helyesírású szavak megjegyzését (vizuális és kinesztetikus stimuláció).
Kivitelezés:
Problémás (nehéz helyesírású vagy könnyen keverhető) szavak esetén az órán felhívjuk a figyelmet a nehéz helyesírásra, és mielőtt leírnánk a szót a szótárba, kirakjuk betűkártyák segítségével (pl. amikor a there is szerkezetet tanítjuk, felhívjuk a diákok figyelmét a there szóra, és kirakjuk betűkártyák segítségével). Kezdő nyelvtanulóknál különösen hasznos a wh és th kezdetű szavaknál, illetve olyan szavak esetében, ahol több magánhangzó vagy mássalhangzó van egymás mellett.
Variáció: Betűkártyákat adunk a diáknak, és egy magyar nyelvű listát azokról a szavakról, amelyeket ki kell rakni belőlük. Ezen kívül diktálhatunk is kirakandó szavakat (magyarul vagy angolul). Nagy előnye ennek a módszernek, hogy a hibák könnyen javíthatók, egy pillanat alatt ki lehet cserélni két felcserélt sorrendű betűt, míg írásban ehhez radírozni kell, vagy áthúzni a szót, és újra leírni. Emiatt ez a fajta gyakorlás sokkal alkalmasabb a diszlexiás nyelvtanulók tanításában, mint a hagyományos tollbamondás és annak ellenőrzése.
Szemléltető anyag:
KÉP 2
1/b Feladat címe: Hasonló szavak
Szerző: Imréné Sarkadi Ágnes
Szint: kezdőtől haladóig
Cél: hasonló szavak megkülönböztetésének, helyes használatának gyakorlása
Idő: 10─20 perc
Szervezés: egyéni foglalkozás vagy frontális munka
Osztály/csoport: egyéni korrepetálás, a variáció alpontban ismertetett változtatásokkal együtt diszlexiás és vegyes csoportban is
Előkészítés: szókártyák készítése a gyakorlásra szánt 2-4 szóról
Miben segít: A diszlexiás tanulók igen gyakran keverik a hasonló helyesírású, kiejtésű vagy jelentésű szavakat. Ezek a szófelcserélések félreértésekhez vezethetnek az írásbeli és szóbeli kifejezés, valamint a szöveg- és beszédértés területén is. Az alábbi feladat a hasonló szavak megkülönböztetését gyakoroltatja. Egyszerre kb. 2-4 szó megkülönböztetését lehet így gyakorolni( pl. hear, heart, heard vagy bear, beer, beard, bread)
Kivitelezés:
Szint: kezdőtől haladóig
Cél: hasonló szavak megkülönböztetésének, helyes használatának gyakorlása
Idő: 10─20 perc
Szervezés: egyéni foglalkozás vagy frontális munka
Osztály/csoport: egyéni korrepetálás, a variáció alpontban ismertetett változtatásokkal együtt diszlexiás és vegyes csoportban is
Előkészítés: szókártyák készítése a gyakorlásra szánt 2-4 szóról
Miben segít: A diszlexiás tanulók igen gyakran keverik a hasonló helyesírású, kiejtésű vagy jelentésű szavakat. Ezek a szófelcserélések félreértésekhez vezethetnek az írásbeli és szóbeli kifejezés, valamint a szöveg- és beszédértés területén is. Az alábbi feladat a hasonló szavak megkülönböztetését gyakoroltatja. Egyszerre kb. 2-4 szó megkülönböztetését lehet így gyakorolni( pl. hear, heart, heard vagy bear, beer, beard, bread)
Kivitelezés:
- A szavak jelentésének/ kiejtésének átismétlése
- A tanár angolul mondja ki a szavakat, és a diáknak rá kell mutatnia, hogy melyik szót hallja
- A tanár mondatokat mond a szavakkal angolul, és diáknak rá kell mutatnia melyik szót hallotta
- A tanár magyarul mondja a szavakat, a diák rámutat a szóra (és kiejti angolul)
- A tanár mondatokat mond a szavakkal magyarul, a diák rámutat a szóra, és elmondja a mondatot angolul
Variáció:
- Amennyiben nem egyénileg, hanem teljes csoporttal végezzük a feladatot, akkor a diákoknak fel kell mutatniuk a megfelelő szókártyát.
- Amennyiben egyéni korrepetálás keretében végezzük a feladatot, akkor szerepet cserélhetünk a diákkal, ő mondja a szót, és mi mutatunk rá a szókártyára. Megbeszélhetjük azt is, hogy néha hibázni fogunk, és neki javítania kell.
Speciális diszlexiás problémák és az ezek megoldását segítő ötletek:
Probléma: A diszlexiás nyelvtanulónak nehézséget okoz a szavak megkülönböztetése, keveri őket.
Lehetséges megoldások: Csökkentsük a megkülönböztetendő szavak számát. Csak akkor térjünk át az első lépésről a másodikra (és így tovább), ha az a szint már nem okoz nehézséget.
Szemléltető anyag:
KÉP3
1/c Feladat címe: Betűkereskedelem
Szerző: Kálmos Borbála
Szint: kezdőtől középhaladóig
Cél: szavak gyakorlása, helyesírás gyakorlása és tudatosítása
Idő: min. 10 perc, szavak számától függően lehet több is
Szervezés: egyéni és/vagy pármunka
Osztály/csoport: diszlexiás és vegyes csoportokban
Előkészítés: szókártyák készítése, a szinttől függően lehetnek rajta angolul vagy magyarul az ismétlendő szavak, esetleg angol magyarázatok is szerepelhetnek a kártyákon. Ezenkívül szükség van még betűkártyákra vagy Scrabble játékból kölcsönvett betűkockákra.
Miben segít: A hangzás-helyesírás összeegyeztetése általános probléma az angolul tanulók, de különösen az angolul tanuló diszlexiások körében. A feladat ezt próbálja gyakoroltatni, emellett a betűkártyák vagy Scrabble kockák használatával a taktilis készségeket is igénybe veszi, így segítve a tanulást plusz egy érzékszerv bevonásával.
Kivitelezés:
1. Minden tanuló kap egy szókártyát, amin magyarul vagy angolul szerepelnek a kirakandó szó vagy szavak. Ezenkívül a szükséges betűszámnál körülbelül öttel több betűt kapnak kiinduláskor.
2. Általában nincs meg a megfelelő betűkombináció, ezért egymás közt kell „kereskedniük" a tanulóknak, hogy ki tudják rakni a saját szavukat vagy szavaikat. A „kereskedelem" nyelve természetesen az angol, az erre használt kifejezések a tanulók szintjétől függően variálódhatnak a „Do you have a letter B? I can give you a letter G." -től egészen az „If I gave you a letter K could you possibly give me a letter B?"-ig.
3. A játéknak akkor van vége, ha a tanulók a kártyájukon szereplő szót vagy szavakat mind ki tudják rakni. Ezen a ponton párokba is állhatnak, odaadják a betűiket a párjuknak, akinek ki kell találnia, milyen szót lehet kirakni az adott betűkből.
Szint: kezdőtől középhaladóig
Cél: szavak gyakorlása, helyesírás gyakorlása és tudatosítása
Idő: min. 10 perc, szavak számától függően lehet több is
Szervezés: egyéni és/vagy pármunka
Osztály/csoport: diszlexiás és vegyes csoportokban
Előkészítés: szókártyák készítése, a szinttől függően lehetnek rajta angolul vagy magyarul az ismétlendő szavak, esetleg angol magyarázatok is szerepelhetnek a kártyákon. Ezenkívül szükség van még betűkártyákra vagy Scrabble játékból kölcsönvett betűkockákra.
Miben segít: A hangzás-helyesírás összeegyeztetése általános probléma az angolul tanulók, de különösen az angolul tanuló diszlexiások körében. A feladat ezt próbálja gyakoroltatni, emellett a betűkártyák vagy Scrabble kockák használatával a taktilis készségeket is igénybe veszi, így segítve a tanulást plusz egy érzékszerv bevonásával.
Kivitelezés:
1. Minden tanuló kap egy szókártyát, amin magyarul vagy angolul szerepelnek a kirakandó szó vagy szavak. Ezenkívül a szükséges betűszámnál körülbelül öttel több betűt kapnak kiinduláskor.
2. Általában nincs meg a megfelelő betűkombináció, ezért egymás közt kell „kereskedniük" a tanulóknak, hogy ki tudják rakni a saját szavukat vagy szavaikat. A „kereskedelem" nyelve természetesen az angol, az erre használt kifejezések a tanulók szintjétől függően variálódhatnak a „Do you have a letter B? I can give you a letter G." -től egészen az „If I gave you a letter K could you possibly give me a letter B?"-ig.
3. A játéknak akkor van vége, ha a tanulók a kártyájukon szereplő szót vagy szavakat mind ki tudják rakni. Ezen a ponton párokba is állhatnak, odaadják a betűiket a párjuknak, akinek ki kell találnia, milyen szót lehet kirakni az adott betűkből.
Variáció: Egyéni korrepetálásra is adaptálható a feladat.