2. Memory játék és félkész gondolattérkép

iDevice ikon 2/a Feladat címe: Memory játék az igék három alakjának gyakorlására
Szerző: Imréné Sarkadi Ágnes
Szint: kezdőtől középhaladóig
Cél: rendhagyó igék gyakorlása
Idő: 10- 20 perc
Szervezés: párban vagy kiscsoportban
Osztály/csoport: együtt diszlexiás, és vegyes csoportban is
Előkészítés: kártyák elkészítése és másolása
Miben segít: több érzékszervi csatorna bevonásával segíti az igék három alakjának memorizálását
Kivtelezés:
  1. Elkészítjük a gyakorolandó igék kártyáit. Lehetőleg különböző színekkel jelöljük az igék 1., 2. és 3. alakját. (lásd: szemléltető anyag)
  2. Kiosztjuk páronként vagy csoportonként a kártyákat. Az összes kártyát az asztalra helyezzük képpel lefelé összekeverve. A játékos felhúz három kártyát, és megnézi, hogy ugyanannak az igének a három alakja van-e rajta. Ha igen, akkor megtartja. Ha nem, akkor visszahelyezi őket, és a másik játékos jön. A játéknak akkor van vége, ha elfogynak a kártyák.
A játékot az nyeri meg, aki a legtöbb igét összegyűjtötte.
Variáció: Önállóan is lehet gyakorolni a kártyákkal az igék alakjait.

Szemléltető anyag:

  1. Egyszerűbb színkódolás: ez a verzió egyszerű, könnyen elkészíthető. Az igék három alakja különböző színű.
    KÉP 4
  2. Bonyolultabb színkódolás: ez a verzió összetett, időigényesebb. Nemcsak a három alak van megkülönböztetve, hanem azt is jelezzük, hogy az ige melyik része változik. Ezáltal még könnyebb memorizálni az igealakokat.
    KÉP 5

iDevice ikon 2/b Feladat címe: Írjuk le mások külsejét! (félkész gondolattérkép)
Szerző: Imréné Sarkadi Ágnes
Szint: középhaladó, haladó
Cél: a külső megjelenés leírására használható szavak összegyűjtése, rendszerezése, ismétlése
Idő: 15 perc
Szervezés: egyéni korrepetálás, frontális munka, pármunka
Osztály/csoport: diszlexiás és nem diszlexiás diákok is
Előkészítés: gondolattérkép nyomtatása
Miben segít: A feladattal a külső megjelenés leírására használható szavakat holisztikusan, gondolattérkép formájában gyűjthetjük össze. A holisztikus megjelenítési forma kedvez a diszlexiásoknak, és megkönnyíti a témakörrel kapcsolatos szavak felidézését, és a témakörrel kapcsolatos mondanivaló strukturálását.
Kivitelezés: Amennyiben csoportosan végezzük a feladatot, felrajzolhatjuk a táblára a gondolattérkép fő elemeit (pl. magasság, kor, haj, testfelépítés - lásd szemléltető anyag ), és megkérhetjük a tanulókat, hogy mindenki írjon hozzá legalább egy szót a gondolattérképhez. Ezután, ha szükséges, a tanár kiegészítheti egyéb szavakkal is a gondolattérképet. A feladat lezárásaként a diákok is elkészítik a füzetükbe a félkész gondolattérképet. Ha egyéni foglalkozásról van szó, akkor dolgozhatunk rögtön a kinyomtatott gondolattérképpel.
Variáció:
  1. Ha emberek külsejének a leírását gyakoroljuk, akkor segíthet, ha a diák nézi a feladat közben a gondolattérképet.
  2. Adjunk a diáknak egy embert ábrázoló képet, és kérjük meg, készítse el újra vázlatosan a gondolattérképet a fő csomópontokkal, de most csak azokkal a szavakkal egészítse ki, amiket a képen szereplő személy jellemzésére használna, majd a mindmap alapján beszéljen a képről.
  3. Ez a technika más témakörök feldolgozására is jól használható. Nyelvvizsga felkészülés esetén például nagyon megnyugtató a diáknak, hogy a főbb témakörök fontos szavai 20 gondolattérkép segítségével rendszerezve vannak.

Szemléltető eszköz:
KÉP 6

Gondolattérképet készíthetünk számos internetről letölthető számítógépprogram segítségével is pl. http://www.mindomo.com/, https://bubbl.us/
Részletese programlista: http://www.peterrussell.com/MindMaps/MMSoft.php