4. Igei névszó és állítmány; Present Perfect
4/a Feladat címe: Igei és névszői állítmány (miért nem jó az, hogy Does he happy?)
Szerző: Imréné Sarkadi Ágnes
Szint: kezdő
Cél: névszói és igei állítmány megkülönböztetése, helyes kérdésfeltevés gyakorlása Present Simple igeidőben
Idő: 10 perc
Szervezés: egyéni korrepetálás, differenciálás
Osztály/csoport: diszlexiás diákok, illetve olyan diákok, akiknek nehézséget okoz a nyelvtani fogalmak megértése
Miben segít: Több érzékterület bevonásával, a lépesről lépesre haladás figyelembe vételével segíti egy sokszor problémás nyelvtani szabály megértését, megjegyzését, gyakorlását.
Előkészítés: szókártyák készítése, pirossal főnevek, melléknevek, számnevek és egy piros is/are kártya, kékkel igék és egy do/does kártya, ugyanezeknek a szókártyáknak a nem színes változata
Kivitelezés:
Szint: kezdő
Cél: névszói és igei állítmány megkülönböztetése, helyes kérdésfeltevés gyakorlása Present Simple igeidőben
Idő: 10 perc
Szervezés: egyéni korrepetálás, differenciálás
Osztály/csoport: diszlexiás diákok, illetve olyan diákok, akiknek nehézséget okoz a nyelvtani fogalmak megértése
Miben segít: Több érzékterület bevonásával, a lépesről lépesre haladás figyelembe vételével segíti egy sokszor problémás nyelvtani szabály megértését, megjegyzését, gyakorlását.
Előkészítés: szókártyák készítése, pirossal főnevek, melléknevek, számnevek és egy piros is/are kártya, kékkel igék és egy do/does kártya, ugyanezeknek a szókártyáknak a nem színes változata
Kivitelezés:
- átismételjük a kérdésfeltevés szabályait (mikor használunk is/are-t, mikor do/does-t)
- A diák az is/are kártya alá gyűjti a névszókat, a do/does alá az igéket (a színkódolás miatt ez nem jelent nehézséget)
- kérdést teszünk fel a kártyákra
- elrakjuk a színes kártyákat, a diák a fekete/fehér kártyákat rakja megfelelő helyre (is/are vagy do/does kártya alá)
- kérdéseket teszünk fel a kártyákra
- összekeverjük a kártyákat, a diák húz egyet, és kérdést tesz fel rájuk
Variáció: tagadást is lehet így gyakorolni a 4.-6. pont óra eleji ismétlésre is használható
Speciális diszlexiás problémák és ezek megoldását segítő öltetlek:
Probléma: A diszlexiás diákok egy részének nem okoz gondot ennek a nyelvtani szabálynak a megértése, másoknak nagy nehézséget jelent.
Lehetséges megoldások: Csak olyan diszlexiás diákkal gyakoroljunk ebben a formában, akinek szüksége van rá Probléma: A diszlexiás diák nem tudja egymástól megkülönböztetni mi az ige, melléknév, főnév, számnév.
Lehetséges megoldások: Mindig bizonyosodjunk meg, hogy a diák érti-e ezeket a fogalmakat az anyanyelven. Ha kell, konzultáljunk a magyartanárral. Mindenkeppen fontos, hogy tisztázzuk ezeket a fogalmakat. Ebben az esetben érdemes csak igéket és pl. mellékneveket vagy főneveket írni a kártyára, hogy egyszerre csak két szófajt kelljen megkülönböztetni.
Speciális diszlexiás problémák és ezek megoldását segítő öltetlek:
Probléma: A diszlexiás diákok egy részének nem okoz gondot ennek a nyelvtani szabálynak a megértése, másoknak nagy nehézséget jelent.
Lehetséges megoldások: Csak olyan diszlexiás diákkal gyakoroljunk ebben a formában, akinek szüksége van rá Probléma: A diszlexiás diák nem tudja egymástól megkülönböztetni mi az ige, melléknév, főnév, számnév.
Lehetséges megoldások: Mindig bizonyosodjunk meg, hogy a diák érti-e ezeket a fogalmakat az anyanyelven. Ha kell, konzultáljunk a magyartanárral. Mindenkeppen fontos, hogy tisztázzuk ezeket a fogalmakat. Ebben az esetben érdemes csak igéket és pl. mellékneveket vagy főneveket írni a kártyára, hogy egyszerre csak két szófajt kelljen megkülönböztetni.
Szemléltető anyag 1:
KÉP 7
Megjegyzés: Látható, hogy a szókincs nem teljesen kezdő. A kártyák egy 23 éves diszlexiás nyelvtanulónak készültek. Az általános iskola kezdete óta tanul angolt, azonban a do és does, illetve az is és are helyes használata komoly problémát okoz neki.
Szemléltető anyag 2:
KÉP 8
KÉP 9
4/b Feladat címe: Present Perfect – az időhatározók helye
Szerző: Imréné Sarkadi Ágnes
Szint: középhaladó
Cél: néhány a Present Perfect igeidőben használt időhatározó (just, already, yet, never) helyes használatának gyakorlása
Idő: 10- 15 perc
Szervezés: egyéni korrepetálás, órai feladat is
Osztály/csoport: diszlexiás és nem diszlexiás diákok is
Előkészítés: szókártyák nyomtatása/készítése és kivágása
Miben segít: Kinesztetikus és vizuális ingerek segítségével segíti a helyes szórend megtanulását, ami igen nagy nehézséget okozhat a diszlexiás diákoknak. A szókártyákon egyrészt különböző színekkel vannak kódolva az alany, állítmány, és az időhatározók szerepét betöltő szavak, másrészt jelölve is van, hogy az adott időhatározó a mondat végén vagy a have/has és az ige között helyezkedik el.
Kivitelezés: Az időhatározók helyzetére vonatkozó szabályok átismételése után kiosztjuk a szókártyákat. Megbeszéljük, hogy miben segít a színkódolás, illetve, hogy az időhatározókat tartalmazó kártyákon milyen egyéb segítség van. Mondatokat állítunk össze a szókártyák segítségével.
Például a helyes sorrend just időhatározó esetén: piros-kék-narancssárga-kék
Yet időhatározó esetén tagadó mondatban: piros-kék-kék-narancssárga.
Variáció:
Szint: középhaladó
Cél: néhány a Present Perfect igeidőben használt időhatározó (just, already, yet, never) helyes használatának gyakorlása
Idő: 10- 15 perc
Szervezés: egyéni korrepetálás, órai feladat is
Osztály/csoport: diszlexiás és nem diszlexiás diákok is
Előkészítés: szókártyák nyomtatása/készítése és kivágása
Miben segít: Kinesztetikus és vizuális ingerek segítségével segíti a helyes szórend megtanulását, ami igen nagy nehézséget okozhat a diszlexiás diákoknak. A szókártyákon egyrészt különböző színekkel vannak kódolva az alany, állítmány, és az időhatározók szerepét betöltő szavak, másrészt jelölve is van, hogy az adott időhatározó a mondat végén vagy a have/has és az ige között helyezkedik el.
Kivitelezés: Az időhatározók helyzetére vonatkozó szabályok átismételése után kiosztjuk a szókártyákat. Megbeszéljük, hogy miben segít a színkódolás, illetve, hogy az időhatározókat tartalmazó kártyákon milyen egyéb segítség van. Mondatokat állítunk össze a szókártyák segítségével.
Például a helyes sorrend just időhatározó esetén: piros-kék-narancssárga-kék
Yet időhatározó esetén tagadó mondatban: piros-kék-kék-narancssárga.
Variáció:
- A gyakorlás második lépésében olyan kártyákkal is gyakorolhatunk, amelyeken nincs jelölve, hogy hol található az időhatározó.
- A feladatot kiegészíthetjük más időhatározókkal is, például recently, lately, so far vagy a this is the first time kifejezéssel.
Szemléltető anyag:
KÉP 10
KÉP 11