1. OLVASÁS ÉS ÍRÁS

Az olvasás:
  • nem más, mint különböző írott nyelvi egységek dekódolása,
  • beszédhangokat jelölő betűk,
  • betűsorok beszédhangokká alakítása és jelentésük megértése,
  • kommunikációs szituációban, a második személy a vevő tevékenysége,
  • elsősorban receptív (befogadási) folyamat.

Az írás:

  • kódolási folyamat, az olvasási folyamat ellentéte,
  • grafikus jelek, betűk rendszerét újabb gondolatok kifejezésére használjuk,
  • beszéd egyik formája, az első személyhez az adóhoz kapcsolódik,
  • konstruktív (építő, haladást szolgáló) tevékenység.
iDevice ikon 1.1 Az íráshoz szükséges jó szokások kialakítása
  • helyes ülés
  • helyes test és kéztartás, írás alatt
  • helyes ceruzafogás, íróeszköz tartás
  • megfelelő fényviszonyok

A megfelelő íróeszköztartás:

  • manuális tevékenység
  • finommozgás

Játékokhoz kapcsolt gyakorlatok kísérőjeként (pl:):

  • mozgás koordináció - finommozgás
  • mese, dráma, szöveg, állatmozgás, természeti jelenség (zongora, ragasztás, ollózás, csipegetés, fűzés)
  • gyurmázás, hajtogatás, gyöngyfűzés

iDevice ikon 1.2. Az íráshoz szükséges tájékozódó képesség fejlesztése
  • téri reláció, játékos gyakorlatok (pl: Adj király katonát! Bújj, bújj zöld ág!)
  • sor, kör, vonal, egyenes rajzolt formáinak ismerése (pl. földön, papíron, füzetbe)
  • irányok pontos felismerése a nagymozgások gyakorlásához (pl. lépés, futás, alul-felül, elölmögé, jobbra-balra)
  • játékos gyakorlatok, első vázoló feladatok, betűelemek (pl. rajzolj egy házikót, mellé kerítést, álló, egyenes stb.)

Az írott betűk vonalelemeinek megtanítása

  • bemutatás (álló, fekvő, ferde, kör, hurok)
  • megfigyeltetés (kezdő és végpont, vonalvezetés)
  • alakelemzés (betűelem)
  • vázolás (átírás, szaggatott, négyzetbe, füzetbe)
  • írás (betűelem kapcsolása)
  • gyakorlás