1. OLVASÁS ÉS ÍRÁS
Az olvasás:
- nem más, mint különböző írott nyelvi egységek dekódolása,
- beszédhangokat jelölő betűk,
- betűsorok beszédhangokká alakítása és jelentésük megértése,
- kommunikációs szituációban, a második személy a vevő tevékenysége,
- elsősorban receptív (befogadási) folyamat.
Az írás:
- kódolási folyamat, az olvasási folyamat ellentéte,
- grafikus jelek, betűk rendszerét újabb gondolatok kifejezésére használjuk,
- beszéd egyik formája, az első személyhez az adóhoz kapcsolódik,
- konstruktív (építő, haladást szolgáló) tevékenység.
1.1 Az íráshoz szükséges jó szokások kialakítása
- helyes ülés
- helyes test és kéztartás, írás alatt
- helyes ceruzafogás, íróeszköz tartás
- megfelelő fényviszonyok
A megfelelő íróeszköztartás:
- manuális tevékenység
- finommozgás
Játékokhoz kapcsolt gyakorlatok kísérőjeként (pl:):
- mozgás koordináció - finommozgás
- mese, dráma, szöveg, állatmozgás, természeti jelenség (zongora, ragasztás, ollózás, csipegetés, fűzés)
- gyurmázás, hajtogatás, gyöngyfűzés
1.2. Az íráshoz szükséges tájékozódó képesség fejlesztése
- téri reláció, játékos gyakorlatok (pl: Adj király katonát! Bújj, bújj zöld ág!)
- sor, kör, vonal, egyenes rajzolt formáinak ismerése (pl. földön, papíron, füzetbe)
- irányok pontos felismerése a nagymozgások gyakorlásához (pl. lépés, futás, alul-felül, elölmögé, jobbra-balra)
- játékos gyakorlatok, első vázoló feladatok, betűelemek (pl. rajzolj egy házikót, mellé kerítést, álló, egyenes stb.)
Az írott betűk vonalelemeinek megtanítása
- bemutatás (álló, fekvő, ferde, kör, hurok)
- megfigyeltetés (kezdő és végpont, vonalvezetés)
- alakelemzés (betűelem)
- vázolás (átírás, szaggatott, négyzetbe, füzetbe)
- írás (betűelem kapcsolása)
- gyakorlás