BEVEZETŐ
Az írás és az olvasás ezért nem pusztán, és nem elsősorban gyakorlati jelentőségű készségrendszer, hanem olyan képességrendszer, amelynek elsajátítása nélkül az értelem fejlődése megreked a köznapi tapasztalat szintjén."
/Nagy József (1996): Nevelési kézikönyv.
Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged. 64./
Személyiségfejlesztés
Kognitív-szociális-személyes kompetencia
Nagy József négy kompetenciája - A személyiség funkcionális modellje:
- Személyes kompetencia: Egészséges és kulturált életmódra nevelés.
- Szociális kompetencia: Segítő életmódra nevelés.
- Kognitív kompetencia: Képességek fejlesztése, az értelem kiművelése.
- Speciális kompetenciák: A szakmai képzés alapozása.
Kompetencia: képességek, ismeretek adottságok és attitűdök rendszere - tanulási képességek, az egész életen át tartó tanulás biztosítása.
A kompetencia: döntést szolgáló motívumok (szükségletek, igények, érdeklődések, magatartási szokások, attitűdök, kötödések, előítéletek, meggyőződések, hitek és a hozzájuk tartozó ismeretek), a jelző, a késztető érzelmek, valamint a viselkedést, a tevékenységet lehetővé tevő, szervező képességek (hozzájuk tartozó cselekvési szokások, készségek és ismertek) összefüggő rendszere.
1. Személyes kompetencia: Egészséges és kulturált életmódra nevelés
- Személyes én tudat és világtudat kialakulása
- Szükségletek: biológiai, komfort, mozgás, élmény
- Egészségvédő és identitásvédő motívumok
- Szabadságvágy, önállósulás - önbecsülés, önbizalom, ambíció, önértékelés
2. Szociális kompetencia: Segítő életmódra nevelés
- Szociális hajlamok (pl: kötődés, rangsorképzés,csoport tartozás, birtoklás, család és párkapcsolat)
- Szociális képességrendszer: szokások, készségek, ismeretek
- Szociális kommunikáció fejlesztése: érzelmi és szóbeli
- Szociális érdek: segítőképesség, együttműködés, vezetés, versengés
3. Kognitív kompetencia: Képességek fejlesztése, az értelem kiművelése
- Kognitív műveletek (pl: gondolatképzés, összevonás, összehasonlítás, azonosítás, sorrend felismerés)
- Megismerés (pl: értékelés, értelmezés)
- Kognitív kommunikáció (pl: ábraolvasás, írás-olvasás, beszédértés)
- Gondolkodás (pl: probléma megoldás)
- Tanulás (pl: önálló és szociális tanulás)
4. Speciális kompetenciák: A szakmai képzés alapozása
- Alkotóképesség
Nagy József: Kognitív képességek,
Kognitív kommunikáció
Írásképesség:
- Írásképesség és fogalmazási képesség szabályrendszere
- Információk írott szöveggé alkotását szolgálja
Íráskészség (helyesírás) :
- A mondatszintű (fogalmazás) írásbeli közlés eszköze
Fogalmazási képesség:
- Szövegalkotás
- Összefüggő gondolatrendszer, írásbeli közlésének szabályrendszere
Olvasás képessége:
- Szabályrendszer: olvasási készség, szövegértési képesség, szövegfeldolgozó képesség
- Írott közlemények vétele,szövegek megértése, feldolgozása
Olvasási készség:
- Mondatszintű, rövid írott közlemények vételének eszköze
Szövegértés képessége:
- Értő olvasás, írott szövegben rögzített információk befogadási, megértési szabályrendszere
Szövegfeldolgozás képessége:
- Szöveg gyors áttekintése, szükséges ismeretek kikeresése, a lényeg kiemelése