BEVEZETŐ

 
 
"Az írásbeliség nemcsak az írni, olvasni tudást jelenti, hanem azáltal, hogy a hangzó nyelv rögzíthető és látható, az ember gyakorlatilag korlátlan terjedelmű információtömeg kezelésére, komplexebb gondolkodására válik képessé.
Az írás és az olvasás ezért nem pusztán, és nem elsősorban gyakorlati jelentőségű készségrendszer, hanem olyan képességrendszer, amelynek elsajátítása nélkül az értelem fejlődése megreked a köznapi tapasztalat szintjén."

/Nagy József (1996): Nevelési kézikönyv.
Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged. 64./

Személyiségfejlesztés
Kognitív-szociális-személyes kompetencia

 

Nagy József-féle modell

 

Nagy József négy kompetenciája - A személyiség funkcionális modellje:

  1. Személyes kompetencia: Egészséges és kulturált életmódra nevelés.
  2. Szociális kompetencia: Segítő életmódra nevelés.
  3. Kognitív kompetencia: Képességek fejlesztése, az értelem kiművelése.
  4. Speciális kompetenciák: A szakmai képzés alapozása.

Kompetencia: képességek, ismeretek adottságok és attitűdök rendszere - tanulási képességek, az egész életen át tartó tanulás biztosítása.

A kompetencia: döntést szolgáló motívumok (szükségletek, igények, érdeklődések, magatartási szokások, attitűdök, kötödések, előítéletek, meggyőződések, hitek és a hozzájuk tartozó ismeretek), a jelző, a késztető érzelmek, valamint a viselkedést, a tevékenységet lehetővé tevő, szervező képességek (hozzájuk tartozó cselekvési szokások, készségek és ismertek) összefüggő rendszere.

Nagy József (1996): Nevelési kézikönyv. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged.10-11.

1. Személyes kompetencia: Egészséges és kulturált életmódra nevelés

  • Személyes én tudat és világtudat kialakulása
  • Szükségletek: biológiai, komfort, mozgás, élmény
  • Egészségvédő és identitásvédő motívumok
  • Szabadságvágy, önállósulás - önbecsülés, önbizalom, ambíció, önértékelés

2. Szociális kompetencia: Segítő életmódra nevelés

  • Szociális hajlamok (pl: kötődés, rangsorképzés,csoport tartozás, birtoklás, család és párkapcsolat)
  • Szociális képességrendszer: szokások, készségek, ismeretek
  • Szociális kommunikáció fejlesztése: érzelmi és szóbeli
  • Szociális érdek: segítőképesség, együttműködés, vezetés, versengés

3. Kognitív kompetencia: Képességek fejlesztése, az értelem kiművelése

  • Kognitív műveletek (pl: gondolatképzés, összevonás, összehasonlítás, azonosítás, sorrend felismerés)
  • Megismerés (pl: értékelés, értelmezés)
  • Kognitív kommunikáció (pl: ábraolvasás, írás-olvasás, beszédértés)
  • Gondolkodás (pl: probléma megoldás)
  • Tanulás (pl: önálló és szociális tanulás)

4. Speciális kompetenciák: A szakmai képzés alapozása

  • Alkotóképesség

Nagy József: Kognitív képességek,
Kognitív kommunikáció

Írásképesség:

  • Írásképesség és fogalmazási képesség szabályrendszere
  • Információk írott szöveggé alkotását szolgálja

Íráskészség (helyesírás) :

  • A mondatszintű (fogalmazás) írásbeli közlés eszköze

Fogalmazási képesség:

  • Szövegalkotás
  • Összefüggő gondolatrendszer, írásbeli közlésének szabályrendszere

Olvasás képessége:

  • Szabályrendszer: olvasási készség, szövegértési képesség, szövegfeldolgozó képesség
  • Írott közlemények vétele,szövegek megértése, feldolgozása

Olvasási készség:

  • Mondatszintű, rövid írott közlemények vételének eszköze

Szövegértés képessége:

  • Értő olvasás, írott szövegben rögzített információk befogadási, megértési szabályrendszere

Szövegfeldolgozás képessége:

  • Szöveg gyors áttekintése, szükséges ismeretek kikeresése, a lényeg kiemelése