1. A kompetencia – szövegfeldolgozás kiscsoportban
A feladat első részében a csoportmozaiknak nevezett kooperatív struktúrát alkalmazzák.
A csoportmozaik lépései:
-
Minden csoport megkapja a feldolgozandó szöveget.
-
A csoport annyi anyagrészt dolgoz fel, ahány tagja van.
-
A kapott szövegeket a csoport tagjai megegyezés alapján szétosztják a csoporton belül.
-
A választott szöveg kritkus-reflektív feldolgozása, ennél a lépésnél minden csoporttag önállóan dolgozik.
A szövegfeldolgozáshoz ajánlott INSERT technika lépései:
- A szöveg olvasása során jelöljék az alábbi módon a különböző tartalmú gondolatokat:
- ? számomra teljesen ismeretlen tartalom
- * már hallottam róla, de többet szeretnék róla tudni
- - jól ismert gondolat számomra
- ! hozzá tudok fűzni valamit
-
Egyéni referátum – szóforgóban, a szövegben alkalmazott jelölések alapján, az 1. szövegmellékletet feldolgozó kezdi az ismertetést.
-
Közös értelmezés – miután minden csoport minden tagja feldolgozta a kiválasztott szövegrészletet INSERT technikával és a tanultakat megosztotta a csoport többi tagjával, a vélemény- és értelmezésbeli különbségeket próbálják megbeszélni, konszenzust keresve.
-
Végül közös posztert készítenek - a csoporttagok egyéni munkája és a közös értelmezés alapján a kompetencia fogalom és a hozzá kapcsolódó rokon fogalmak térképének, fürtábrájának elkészítése.
Ha marad megválaszolatlan kérdés, vagy értelmezésbeli különbözőség, azt a többi csoport elé tárják, így próbálnak meg a nagycsoport által is elfogadható közös jelentést teremteni.