Bevezető a feladatgyűjtemény használata előtt
A feladatlap a pedagógusképzésben szerzett ismeretekre, a kutatásomból szerzett új információkra, a gyakorlati tevékenység tapasztalataira, illetve a személyes attitűdökre építve ad feladatokat a gyakorlatok végzése során. A hallgatói feladatok, csoportmunkák betekintést adnak a pedagógus munkakörök, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatok ellátására. Ismereteket szereznek a közoktatás rendszerének, intézményrendszerének működéséről, az oktatás, nevelés tartalmi szabályozásának új követelményeiről.
A feladatgyűjtemény célja, hogy a gyakorló pedagógusokat/hallgatókat felkészítse a
hátrányos helyzetű és ,,más" nevelési szükségletű gyermekek, ezen belül tanulási nehézséggel küzdő, diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás, tanulásban akadályozott tanulók differenciált fejlesztésére. Ehhez szükséges az is, hogy a pedagógusok a „problémás", az iskola szempontjából nem kedvező szociokulturális háttérrel rendelkező diákokkal szemben, attitűdjeit az elfogadás és a problémák tudatos, szakmai kezelése jellemezze.
Az én megfogalmazásomban a differenciálás nem más, mint alkalmazkodás a különböző gyerekek részképességeihez, amely testre szabott tevékenységet jelent.
A differenciálás sikerességének záloga, hogy a tanár tisztában van az egyes gyerekek képességszintjeivel különböző területeken, hogy mindegyiküket külön-külön figyelemmel tudja kísérni.
Iskolai problémák a hagyományos tanulásszervezések esetében az egy osztályba járó gyerekek az ismereteket ugyanúgy, ugyanakkor, ugyanabban az ütemben tanulják.
Van, akinek ez sok, nem képes az információkat befogadni, van, aki tudja a tanár tempóját követni, van, aki nem., Sőt van olyan gyermek, akinek a tempó lassú, és van, akinek ez unalmas, főként ahogy tanítják őket.
A gyerekek szórakoztatóbb tanulási módokat is találnak ma már, olyanokat, mint: számítógép, televízió, videó, könyvek. A gyerekek között szinte állandó a versengés, ez azt jelenti, hogy van első és utolsó is egyaránt, ebből adódóan vesztesek és nyertesek.
Nagyon sok probléma ered ebből, a magatartási zavarok, a fegyelmezetlenség, a tanulási különbségek okozta lemaradások, a motiválatlanság, stb. Megváltoztak az iskolával szembeni követelmények.
A cél eléréséhez az ismeretek és a tudatos, reflektív viszonyulás kiépítésével, érzékenyítésével kíván hozzájárulni ez a feladatgyűjtemény.
A könyv egésze viszont azt célozza, hogy a szakmai kompetenciák fejlesztésével, a problémák kompetens kezelése igényének felébresztésével egy olyan pedagógusról szóló képet erősítsünk az olvasóban, aki - tanulmányai felkészültségéből adódóan - képes e populáció szakszerű, reflektív értelmezésére, a tanulmányaikat hasznosítva az intézményekben megfelelően alkalmazni a tanítási gyakorlatban.
-
Eljuttatni a hallgatót a fogalmak tisztázásához
-
a különbözőségeinkből fakadó eltérések észre vétetése, megélt" élményeken keresztül, szituációkban
-
a napi tapasztalatok alapján a differenciálással kapcsolatos nézetek, gyakorlatok, vélemények, előítéletek összegyűjtése, összegzése
-
csoportmunka gyakoroltatása
-
rendszerező szemlélet erősítése különösen a tanulási nehézség, diszlexia, diszgráfia és a tanulásban akadályozottság esetén
-
az egyéni fejlesztési terv felépítésének, módszereinek tisztázása, elsajátítása
-
a személyes érintettségtől - a napi problémák megfogalmazásán keresztül - érezzék meg a differenciálás szükségességét, hogy az iskolai gyakorlatban,
-
alkalmazni tudják a differenciálás módszereit
-
fogalmazzanak meg ezzel a típusú tanulásszervezéssel kapcsolatos kérdéseket,
-
éljék meg a motiváció, a tudatosítás és rendszerezés hatékonyságát a csoportmunka/a tanulás során.
-
Differenciálás alkalmazásának gyakoroltatása a feladatok segítségével.
-
A DIFER.-teszt használatának kiértékelése után az eltérő fejlettségű tanulók differenciálását, hátránykompenzációját segítő feladataiból ízelítőt kap saját munkájához
-
betekintést kap a differenciálás pedagógiai alapjaiba
-
információt kap a sajátos személyiségszerveződés okairól, tüneteteiről, különös tekintettel a tanulási nehézségek okairól, fajtáiról, a tanulásban akadályozottság eltéréseiről
-
valamint a tanulási nehézségek és a gondolkodásfejlődés összefüggéseire, illetve a tehetség szerveződésének feltételeibe;
-
a differenciálás lehetőségeibe és specifikumaiba az egyes fejlődési, fejlesztési területeken. A diszlexia, diszgrafia, diszcalculia reedukáció legfontosabb elemeibe, valamint a tanulásban akadályozottak pedagógiájának alapjaiba.
-
az iskolai tanórákba ágyazottan a gyermekek tudatos, tervszerű fejlesztésébe, az egyéni tanulási folyamat differenciált irányításába;
-
indokolt esetben a képességek korrekciójához szükséges eszközök és módszerek megválasztásába, és a probléma jellegének megfelelő fejlesztő eljárások kidolgozásába;
-
egyéni és csoportszintű fejlesztési tervek készítésébe, kivitelezésébe és értékelésébe.